Nei – oppvarmet garasje trenger ikke være bra for bilen

Parkering i oppvarmet garasje på vinterstid høres jo deilig ut, men det innebærer også noen ulemper. Illustrasjonsbilde
Parkering i oppvarmet garasje på vinterstid høres jo deilig ut, men det innebærer også noen ulemper. Illustrasjonsbilde
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanskje er den bedre for deg enn for bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny,

Jeg har et litt annerledes spørsmål, men fyrer i vei: Vil du tro det er det verdt å betale 1000,- i mnd for oppvarmet garasjeplass til en 2012-modell Audi A3, som verdt 155-160.000 kroner?

Tenker da på at man kanskje sparer det inn i slitasje i forhold til å la bilen stå ute hele året?

Benny svarer:

Heisann! Dette med oppvarmet garasje er et noe omdiskutert tema. Rett og slett fordi det ikke nødvendigvis er så bra for bilen.

Det er jo slik at snø, is og rim smelter til vann, dugg og fuktighet FØR det tørker opp. Fuktighet er styggedom mot rust, særlig i kombinasjon med salt, som brukes litt for mange steder, etter min mening.

Det kommer også litt an på hvor mye bilen brukes. Brukes den mange ganger hver dag, slik at det blir mye ut og inn – eller én gang i uka? Ut og inn ofte vil jo gi mer fukt, da den kanskje aldri tørker skikkelig opp, men står fuktig veldig mye.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da kan bilen ha vel så godt av å stå i ute i kuldegrader, eventuelt i en kald garasje.

Med tanke på motorslitasje, samt forbruk og skadelige utslipp ved kaldstart, er det liten tvil om at det er lønnsomt å ha bilen stående varmt. Om du klarer å regne hjem pengene det koster, tør jeg vel ikke akkurat å mene noe om. Men ofte er jo «alltid parkert i garasje» et salgsargument. Neppe helt uten grunn. Men garantert av flere årsaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hevder at alle bensin- og dieselbiler er borte om 8 år

Det kommer jo også litt an på hvor man bor. Holder man hus et sted hvor det er stabilt vintervær med kuldegrader stort sett hele vinteren, eller på et sted hvor det ofte er noen få plussgrader det meste av tiden? Sistnevnte gir fuktig bil uansett. Samt at motorslitasje og utslipp ikke blir like alvorlig.

Men så er dette med komfort da – hvor deilig er det ikke å kunne sette seg inn i en varm og isfri bil en sur og kald vinterdag?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan definitivt være verdt en tusenlapp i måneden om man er litt frossen av seg. Jeg tenker at det nesten hadde vært det viktigste argumentet for meg.

Så mitt svar blir: Av hensyn til bilen – både og, men med flest fordeler. For egen komfort – definitivt ja!

God vinter – etter hvert – til både deg og bilen, men først er vi klare for en fin høst!

Les også:

Slik klargjør du bilen for vinteren

Vinterføre: En av ti krasjer på sommerdekk

Slik kommer du lengre med elbilen i vinter

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no