Over 1.000 norske kunder bestilte – på bare noen timer

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn elsker SUV og elbil. Så når Mercedes kombinerer de to - går interessen i taket. På bare en uke har man omsatt reservasjoner for over 50 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For en ukes tid siden åpnet Mercedes i Norge, som det første landet i verden, for reservering av merkets helelektriske SUV. En bil som kommer i 2019.

– Vi hadde naturlig nok store forventninger da vi åpnet for reservasjoner av EQC. Og norske kunder var ikke vanskelig å be. Vi fikk inn 1.000 bestillinger på noen få timer, og det er fortsatt stor pågang, forteller PR- og informasjonssjef i Mercedes Norge, Audun Hermansen.

Etter det Broom kjenner til, er tallet nå rundt 2.500. Dette er kunder som har betalt 20.019 kroner (19 fordi bilen er ventet på markedet i 2019) for å få en reservasjonsplass.

Mange har ventet

Det tilsvarer en omsetning på smått vanvittige 50.047.500 kroner. Her snakker vi tross alt om en bil som ingen vet hvordan vil se ut eller hva vil koste ...

– Når man tenker på at enkelte konkurrenter har hatt en slik løsning i flere måneder, indikerer det at mange har ventet på neste generasjons elbil med stjerne i grillen, fortsetter Hermansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den norske importøren har jobbet lenge for å sikre seg at akkurat vi i Norge blir det første markedet som får lov til å reservere nyheten.

Les også: Nå kommer modellene som kan snu bilmarkedet

(Saken fortsetter under)

Konseptbilen EQC blir omtrent på størrelsen med den svært populære SUVen GLC.
Konseptbilen EQC blir omtrent på størrelsen med den svært populære SUVen GLC.

Rask

«Concept EQC» har to elektriske motorer plassert på front- og bakakselen med batteripakken installert lavt mellom akslingene. Denne utformingen, sammen med firehjulsdrift, sørger for optimal sikkerhet og en dynamisk kjøreopplevelse via elektromotorene som produserer inntil 300 Kw (408 hk) med et dreiemoment på 700 Nm.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

0-100 km/t gjennomføres på under 5 sekunder og det opereres med en rekkevidde på inntil 500 km (NEDC).

Les også: Slik starter de en elbil-revolusjon

Utvidet lademulighet

Bilen er klargjort for lading via hurtigladestasjoner, veggboks i hjemmet og induksjonslading.

Den europeiske ladestandarden tillater rask lading med en langt større kapasitet enn i dag. Foreløpig ladekapasitet strekker seg fra 50 opp til 150 kW, men på mellomlang til lang sikt er ladekapasitet på inntil 300 kW planlagt. Dette vil muliggjøre at 100 kilometer lades i løpet av fem minutter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Viktig nyhet fra BMW – og den er ikke veldig langt unna

Kommer mer

Mercedes har ikke lagt skjul på at de har store planer for elektrifiserte drivlinjer framover. Under bilmessen i Frankfurt nå nylig, avduket de også et nytt SUV-konsept – EQA. Dette blir en mer kompakt modell. Mens EQC kan sammenlignes med mellomstore GLC, er EQA mer på størrelse med den kompakte SUVen GLA.

Fram mot 2022 skal det komme en ny elektrisk modell hver 6-12 måned.

Dette med forhåndsbestilling av biler har forøvrig blitt mer og mer vanlig de siste årene. Audi opplever for eksempel en lignende respons på sitt elektriske SUV-konsept: e-tron quattro concept.

VIDEO: Dette skjer hvis du sovner bak rattet

Les også:

Vi er de første i verden som får bestille denne

Trøbbel for elbilsatsningen til Mercedes

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no