Her er Volvos nye storselger

Volvo har akkurat avduket sine nye kompakt-SUV – XC40. Dette er en bil som trolig vil bli svært populært i Norge – ikke minst fordi den etterhvert vil komme både som ladbar hybrid og ren elbil. Foto: Benny Christensen
Volvo har akkurat avduket sine nye kompakt-SUV – XC40. Dette er en bil som trolig vil bli svært populært i Norge – ikke minst fordi den etterhvert vil komme både som ladbar hybrid og ren elbil. Foto: Benny Christensen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo skal kaste seg inn i kampen om kundene i kompakt-SUV-segmentet. De har akkurat avduket XC40 - og her kan du også se prisene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag sto han opp lenge før både småfuglene og sola – med kurs for Gardermoen og et grytidlig fly.

Det er Brooms bilekspert, Benny Christensen, vi snakker om. Målet hans er Milan Fashion Week i Italia.

Men slapp av – hele Norges bilekspert har ikke plutselig fått interesse for håndvesker og designkjoler med priser på omtrent en årsinntekt. Skal du få han ut av sengehalmen så tidlig, er det bare èn ting som gjelder. Nemlig bil.

Det er faktisk under denne fornemme, og ikke så rent lite feminine moteuka at Volvo har lagt avdukingen av sin helt nye og minste SUV: XC40.

Nettopp avduket

Det er derfor på tide å ta en telefon til Benny for å høre litt mer om bilen som veldig mange har store forventinger til.

– Ring, ring ...

– Hallo, Benny, her!

– Heisann! Hvordan står det til i Italia og Milano?

– Alt er bare bra her. Avdukingen av helt nye XC40 skjedde faktisk bare for noen få minutter siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Testet Volvo V90 i 1.400 kilometer

(Saken fortsetter under)

Her er den: Volvo XC40. Designet er lett gjenkjennelig som Volvo samtidig som den har særpreg.
Her er den: Volvo XC40. Designet er lett gjenkjennelig som Volvo samtidig som den har særpreg.

Diesel og bensin

Volvo XC40 vil bli tilbudt i tre modellalternativer: Momentum, Inscription og R-Design.

– Ved produksjonsstart blir XC40 tilgjengelig med firesylindret D4 (diesel) eller T5 (bensin). Flere drivlinjealternativer, inkludert en hybrid og en helelektrisk versjon, kommer senere. XC40 blir også den første Volvo-modellen som blir tilgjengelig med Volvos nye 3-sylindrede motor på 1,5-liter.

Produksjonen starter ved Volvos fabrikk i Gent i Belgia i november. De første kundebilene kommer til Norge mot slutten av mars. Men allerede nå kan du bestille nye XC40 hos Volvo-forhandlerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Først av alt, Benny, hva synes du om designet?

– Her har man vært veldig tro mot konseptbilen. Med unntak av noen små endringer, er den faktisk mer eller mindre identisk. Jeg må si at den ser stilig ut. Ingen tvil om tilhørigheten til resten av Volvo-familien. Men samtidig har den særpreg nok til å skille seg ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Volvo lover: Nå skal det bli slutt på rotet

(Saken fortsetter under)

Særlig C-stolpen og muligheten for egen farge på taket gjør at XC40 skiller seg fra de andre modellene til Volvo.
Særlig C-stolpen og muligheten for egen farge på taket gjør at XC40 skiller seg fra de andre modellene til Volvo.

Premium

Prisene starter på 510.000 kroner. Da får du 190 hk dieselmotor, og Momentum utstyrsnivå. Skal du ha R-design på samme motor, blir prisen 553.000 kroner.

Fronten har de velkjente Tors Hammer signaturlyktene.
Fronten har de velkjente Tors Hammer signaturlyktene.

Er det bensin som frister mest, starter moroa på 560.000 kroner (Momentum utstyrsnivå) – mens R-Design-modellen kommer på 603.000 kroner. Bensinmotoren har 247 hk.

– Det betyr at Volvo legger prisene på premiumnivå. Har XC40 nok premiumfølelse til å forsvare den prisen?

– De har i alle fall nok premiumfølelse til å sammenlignes med de andre i klassen. Volvo har knekt koden, ikke minst på interiørsiden. Det viser de også med XC40. Det er kanskje litt mindre premiumfølelse enn i de større modellene, men det samme kan man jo si om konkurrentenes mest kompakte SUVer.

Les også: Om to år skal alle Volvoene ha elmotor

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Interiøret er også lett å kjenne igjen. Her har Volvo lagt stor vekt på plassutnyttelse og smarte løsninger for oppbevaring.
Interiøret er også lett å kjenne igjen. Her har Volvo lagt stor vekt på plassutnyttelse og smarte løsninger for oppbevaring.

Noen vil vente

– Men den blir ladbar altså. Det er gode nyheter for nordmenn?

– Ja, jeg tipper nok mange nordmenn venter på XC40 Twin Engine. Den kommer altså ikke kommer riktig enda, men blir en ladbar hybrid. Den får 177 hk fra forbrenningsmotoren og 55 kW fra elmotoren – totalt 246 hk. Og en helelektrisk versjon blir også tilgjengelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo XC40

Priser (veiledende, frakt og leveringskostnader kommer i tillegg):

  • XC40 T5 247 hk AWD (automat) Momentum 560.000 kroner
  • XC40 T5 247 hk AWD (automat) R-Design 603.000 kroner
  • XC40 D4 190 hk AWD (automat) Momentum 510.000 kroner
  • XC40 D4 190 hk AWD (automat) R-Design: 553.000 kroner

(T=Bensin, D=Diesel)

Levering: Produksjonen starter i november – de første bilene leveres til kunder i mars 2018

Bestilling: Det er åpnet for bestilling hos norske Volvo-forhandlere allerede nå

Med XC40 vil Volvo ta opp kampen med Mercedes GLA, BMW X1 og Audi Q3 i et stort og viktig segment.

Les også: Volvo setter stadig nye rekorder

Møte med toppsjefen

– Jeg klarer ikke helt å få tanke bort fra denne moteuke-greia. Det er jo egentlig en messe for jenter og damer. Er XC40 en jentebil?

– He, he... skjønner spørsmålet. Jeg var innom tanken selv, men nei, jeg synes ikke det. Det handler nok om at Volvo vil assosieres med et urbant og moderne miljø, der design og livsstil er viktig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men jeg må nesten legge på, Vegard. Jeg har faktisk fått innpass til et møte med selveste toppsjefen, Håkan Samuelsson. Vi får snakkes mer siden.

– Såpass! Ja, det skjønner jeg. Lykke til!

Les også:

Volvo har elbil på gang, så mye skal den koste

Du sparer 150.000 kroner i avgifter – og får et kraftverk under panseret

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no