Meny

Nå tester Broom ny bil – uten fartsgrenser

Når man inviteres til billansering i Tyskland, sier det seg selv at det frister med en tur på Autobahn, med fri fart. NB: Dette bildet er ikke tatt på motorveien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERLIN: Men det var ikke helt meningen...

Antallet SUV-er har eksplodert de siste årene. Det som startet med store og gjerne robuste firehjulstrekkere, har etter hvert blitt til flere bilklasser.

De siste årene har mindre SUV-er og crossovere kommet for fullt. De stjeler salg både fra de tradisjonelle småbilene – og biler som er en klasse større.

Her begynner det etter hvert å bli mye å velge mellom og flere skal det bli. Kia er en av dem som akkurat nå melder seg på i konkurransen. Deres nye Stonic er en høyreist, men kompakt bil som er såvidt fire meter lang. Den byr på en dose offroadstyling og høy sittestilling, men 4x4 får du ikke.

Akkurat nå er Broom-redaktør Knut Skogstad i Berlin, hvor Kia har invitert til de første testene av nykommeren. Nå skal vi finne ut hva hvordan hans førsteinntrykk av den er:

Ring, ring

Broom-redaktør Knut Skogstad tester Stonic i Tyskland.

– Hei Vegard. Nå har jeg akkurat vært ute på Autobahn med Stonic. Og det skiltet med 120 km/t og tre streker over, det slår sannelig aldri feil!

– Autobahn, jøss... Jeg trodde du sa det var bare bykjøring og litt landevei med denne?

– Joda, det var det. Egentlig. Kia har lagt opp til en ganske snill kjørerute, men så gikk den ikke så langt unna nærmeste Autobahn, og da tenkte jeg det ville være veldig dumt å la muligheten gå fra seg. Dermed ble det en kjapp avstikker, bokstavelig talt. Den innlagte ruten på navigasjonen hang ikke helt med, men det hjalp å slå av lyden. Og gi gass!

Se hva som plutselig dukket opp på motorveien

Viktig forbrukerjournalistikk

– Og da har du fått testet toppfarten?

– Klart jeg har! Den er oppgitt til 184 km/t, og jeg tror ikke jeg var veldig langt unna. Hadde såvidt over 190 km/t, på speedometeret. Det jeg kan melde fra den opplevelsen er at Stonic klarer seg bra. Det er en relativt enkel og rimelig bil, men den oppleves som overraskende stabil oppe i slike hastigheter. Understellet er ganske stramt satt opp. Dermed ligger den også godt på veien. Den ekstra crossover-høyden merkes lite. Det blir naturligvis endel støy i slike hastigheter, men ikke verre enn det er til å leve med, forteller Knut og legger til:

– Jeg tenkte det var viktig å finne ut av dette. Slik at de som skal kjøpe Stonic vet hvordan den er å kjøre på veier med fri fart!

– He, he, helt klart! Det er viktig forbrukerjournalistikk. Men hvordan er turen ellers, bortsett fra Autobahnkjøringen?

– Jo, her går det fint, i alle fall kjøremessig! Er bare litt trøtt etter en veldig tidlig start. I går skulle jeg være skikkelig fornuftig og legge meg tidlig. Det gikk naturligvis bare sånn passe…

Kia knuser konkurrentene i kvalitetsundersøkelse

Spreke farger liver opp interiøret, hvis du ønsker det. Ellers sladrer mye hard plast om at dette er en rimelig bil.

Bil nummer to

– Men skulle ikke du se favorittlaget ditt Barnsley i cupkamp på TV i går kveld?

– Jo, det var egentlig planen, men så fikk jeg altså et lite anfall av fornuft. Den kampen skulle ikke være ferdig før nærmere klokken 11, og da er det jo nesten umulig å legge seg uten å ha fått med seg reaksjoner osv. Så da det var 0-0 til pause, gikk jeg og la meg. Og fikk naturligvis ikke sove før jeg hadde sjekket telefonen ut kampen og vel så det.

– Skjønner! Men nok om fotball, hva mer kan du si om bilen?

– Jo, Kia har laget en crossover basert på småbilen sin Rio. Vi snakker altså en bil på Polo/Fiesta-størrelse, men høyere enn disse. Lengden er på såvidt over fire meter. I praksis er nok dette en bil som mange i Norge vil tenke er en typisk bil nummer to. Eller for single/par, uten barn. Likevel er plassen slett ikke verst. To voksne sitter bra i baksetet, bagasjerommet svelger unna 352 liter og er lett å utnytte.

En av klassens billigste har ikke vært noen suksess

Typisk fornuftskjøp

– Denne biltypen har kommet for fullt de siste årene, selv om det ikke har tatt helt av i Norge ennå. Biler som Nissan Juke, Opel Mokka og Renault Captur er allerede på plass, og Kia har ambisjoner om å gjøre tilværelsen litt mer utfordrende for dem, forteller Knut.

– Klarer de det, eller?

– Dette er et typisk fornuftskjøp, samtidig som Stonic helt klart gir mye bil for pengene. Den starter på 234.900 kroner, da med 1,2-liters bensinmotor med 84 hestekrefter. 1-liters turbo-bensin med 120 hestekrefter er den jeg har kjørt til nå og det som forventes å bli bestselger. Den har startpris på 269.900 kroner, mens 1,6-liters dieselmotor på 110 hestekrefter kommer på 263.000 kroner. Sistnevnte hadde vært en opplagt bestselger bare for noen år siden, men slik er det ikke lenger.

Broom-redaktør Knut Skogstad tester Stonic i Tyskland.

Ikke forvente mye luksus

– Her er det også verdt å legge til at Kia tilbyr svært mye utstyr, allerede fra innstegsmodellen. Sikkerhetsutstyr som nødbrems, filskiftvarsling og tretthetsalarm er på plass. Det samme er ting som oppvarmet ratt, cruisecontroll, automatisk lyskontroll og parkeringssensorer bak. Interiøret sladrer imidlertid om at dette er en billig bil, her har de jobbet hardt for å holde kostnadene nede. Setene kunne også vært bedre, de mangler sidestøtte og blir for korte i sitteputa for mange av oss. Men i denne klassen og til denne prisen kan du nok dessverre ikke forvente deg veldig mye luksus, sier Knut.

– Men helt til slutt: Hvordan gikk det egentlig med Barnsley i går kveld, møtte de ikke Tottenham borte på Wembley?

– Du, akkurat det spørsmålet synes jeg ikke vi skal henge oss opp! Nå må jeg kjøre mer bil, Auf wiedersehen!

Vi kommer tilbake med test av Stonic når Knut kommer seg hjem til Norge igjen.

Kia har kommet med ladbar hybrid-stasjonsvogn, les mer om den her:

Stonic utenfor en nedlagt flybase, øst for Berlin. Spreke farger og mulighet for kontrastfarge på taket er blant det Kia frister med her.

Norges billigste SUV blir ny – og skal fortsatt være rimelig

Saken ble først publisert på Broom.no

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært