Nå kommer drømmebilen for veldig mange familier

Porsche Panamera testes akkurat nå i Canada, like før det er klart for lansering.

De første testene av nye Porsche Panamera Sport Turismo har kommet. Her gjør Porsche noe helt nytt: De har laget stasjonsvogn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I mange år var Porsche en rendyrket sportsbil-produsent. Så bestemte de seg for å lage SUV – og siden har de ikke sett seg tilbake.

Nå har de to SUV-er i modellutvalget sitt, i tillegg til den store familiebilen Panamera. Og det stopper ikke der: I høst kommer Porsche med sin aller første stasjonsvogn, nemlig Panamera Sport Turismo.

Akkurat som den vanlige Panamera, blir også stasjonsvogna tilgjengelig som ladbar hybrid. Det er gode nyheter for norske kjøpere.

Det betyr nemlig at dette blir innstegsmodellen. Og hvilken innstegsmodell det er! 462 hk, elektrisk rekkevidde på rundt 50 km, firehjulsdrift og 0-100 km/t levert på bare 4,6 sekunder. Prisen på den herligheten blir drøyt 1,2 millioner kroner.

Les også: Her er Porsche-nyheten på test – i Norge!

(Saken fortsetter under)

For første gang lager Porsche stasjonsvogn, og de gjør det på sin egen måte!
For første gang lager Porsche stasjonsvogn, og de gjør det på sin egen måte!

Ikke amok med fornuftsløsninger

Våre kolleger i svenske Teknikens Värld er noen av de første som har fått teste nykommeren, i Canada. De rapporterer hjem om en stasjonsvogn som virkelig flytter grensene i klassen.

Designmessig er den identisk med vanlig Panamera til B-stolpen. Men så faller ikke taklinjen like fort, her er plassen viktigere. Svenskene mener at utseendet imponerer, og at Panamera kler «stasjonsvogn-ryggsekken» bra.

Likevel: Bagasjerommet vokser faktisk ikke med mer enn 50 liter. Det viser at Porsche ikke akkurat har gått amok med fornuftsløsninger her.

Les også: Dette er en helt vanvittig familiebil

(Saken fortsetter under)

Den er ikke noen plassmester, men det er heller ikke poenget med Panamera Sport Turismo.
Den er ikke noen plassmester, men det er heller ikke poenget med Panamera Sport Turismo.

30 kilo tyngre

For mange kunder er det nok likevel viktig at Sport Turismo kommer med baksete, og ikke to separate seter bak. Porsche kaller den selv 4+1. Det midterste baksetet er neppe egnet for voksne på langtur, men det er i alle fall der, og øker fleksibiliteten.

Her er det plass til tre, i alle fall over ikke altfor lange avstander.
Her er det plass til tre, i alle fall over ikke altfor lange avstander.

Bagasjerommet i Sport Turismo svelger unna 520 liter. Det er lettere å utnytte plassen her enn i vanlig Panamera. Lasteterskelen er også betydelig lavere. Baksetet er delt 40/20/40 og du får tilnærmet flatt gulv når du feller det ned.

Teknikens Värld har testet på canadiske motorveier med lave fartsgrenser. De har derfor ikke fått noe reelt inntrykk av om kjøreegenskapene avviker mye fra det er vi er vant til på Panamera. Bilen er blitt 30 kilo tyngre, men det er ikke enkelt å merke. Inntrykket av Panamera som en svært komfortabel langtursbil og sportsbil står fast.

Les også: Her tester Broom Porsche – i 318 km/t!

(Saken fortsetter under)

Panamera har vært en stor suksess for Porsche, suksessen blir nok ikke mindre når de nå også får stasjonsvogn-utgave.
Panamera har vært en stor suksess for Porsche, suksessen blir nok ikke mindre når de nå også får stasjonsvogn-utgave.

Ikke verdens beste stasjonsvogn

– Man må neste vri på hodet og se bakover for å huske hva slags karosseri man kjører, skriver svenskene – før de avslutter med en liten dose fornuft:

– Porsche har ikke bygget verdens beste stasjonsvogn. Det finnes mange mindre og bedre stasjonsvogner som er bedre familievalg, noe annet hadde vært overraskende.

I Sverige er det dieselmotor som ventes å bli mest solgt. Her i Norge er det ladbar hybrid som gjelder.

Les også: Drømmebilen har tapt seg over 1,6 millioner kroner

(Saken fortsetter under)

For norske kunder er det naturligvis gull verdt at Sport Turismo også kommer som ladbar hybrid, det betyr lite avgift her hjemme.
For norske kunder er det naturligvis gull verdt at Sport Turismo også kommer som ladbar hybrid, det betyr lite avgift her hjemme.

Blir fort dyrere

Porsche Panamera Sport Turismo

  • 4 Sport Turismo - 330 hk - bensin: 1.332.000 kroner
  • 4S Sport Turismo - 440 hk - bensin: 1.585.000 kroner
  • 4S Diesel Sport Turismo - 422 hk - diesel: 1.641.000 kroner
  • 4 E-Hybrid Sport Turismo - 462 hk - hybrid: 1.212.000 kroner
  • Turbo Sport Turismo - 550 hk - bensin: 2.085.000 kroner

Porsche har som mål å selge rundt 500 biler her hjemme i år, noe som vil være rekordmange. Vi tipper at stasjonsvogna vil være en viktig bidragsyter her.

Dette er en luksusbil, først og fremst, og Porsche har vektlagt å være gode også på ekstrautstyr. Her får du komfortseter med massasje, varme og kjøling, adaptivt understell, komfortseter bak, det nye infotainmentsystemet og masse annet snadder. Det gjør at prisen fort blir 300.000-400.000 kroner kroner høyere for en ferdigspekket bil.

Alle modellene, med Panamera Sport Turismo 4 som eneste unntak, får luftfjæring som standard.

Dette er ikke noe dumt sted å sitte! Panamera-interiøret er preget av sporty luksus og materialer fra øverste hylle.
Dette er ikke noe dumt sted å sitte! Panamera-interiøret er preget av sporty luksus og materialer fra øverste hylle.

Les også:

Klassikeren ble laget i kun 500 eksemplarer

Én ting gjør at mange i Norge vil vente med å kjøpe denne

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden