Klassikeren ble laget i kun 500 eksemplarer

Nei - denne Volvoen er ikke helt som alle andre. Faksimile fra AutoDB.no.
Nei - denne Volvoen er ikke helt som alle andre. Faksimile fra AutoDB.no.

Nå har jubileumsbilen selv jubileum.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Volvo – en knøttliten bilprodusent i Sverige, startet av to idealistiske karer med minimal bil- og industrierfaring. Rett før starten på de økonomisk tøffe og harde 30-åra.

Det var på ingen måte gitt at Volvo skulle overleve som bilprodusent. Svært mange av de som startet opp samtidig har for lengst bukket under.

Men Volvo fikk et par skikkelige suksesser. Først med PV, så fortsatte det med Amazon og 140-serien. Resten av historien kjenner vi.

For å markere sine 50 første år valgte Volvo å lage en godt utstyrt spesialmodell av familie-slageren 244 i 1977.

Signert plakett

En bil som ble produsert i ett begrenset opplag. Det var også en bil som druknet litt i andre og enda heftigere Volvo-nyheter. Både den langt tøffere 240 GT og ikke minst den flotte 262 Bertone Coupe ble vist omtrent samtidig.

Begge disse to gjorde da også vesentlig mer ut av seg, enn den noe diskrete 244 jubileum-utgaven. Selv om GT og 262 C først kom som 1978-modeller.

Velur-interiør var noe av det kuleste man kunne ha i bilen på 70- og 80-tallet. Faksimile fra AutoDB.no.
Velur-interiør var noe av det kuleste man kunne ha i bilen på 70- og 80-tallet. Faksimile fra AutoDB.no.

Jubileums-Volvoen henvendte seg nok også til en annen kjøpegruppe. Bilen var lakkert i sølvmetallic – lakk-kode 130 – som Volvo var veldig glade i på den tiden. De omtalte 242 GT og 262 C, ble også lakkert i samme farge.

Bilen fikk også langsgående stripe i sølv og gull, samt eksklusive emblemer og ikke minst en plakett signert av selveste Volvo-sjefen sjøl, Per G. Gyllenhammar, på hanskeromslokket. Samt innredning i kongeblå velur.

Rolf-Arne har en veldig vanlig – men helt spesiell Volvo ...

Ti land fikk 50 biler

Bilen ble kun gjort tilgjengelig i ti land, som alle fikk 50 biler hver. Det vil si at produksjonen av denne modellen endte på bare 500 biler totalt.

Den hører derfor til blant de mer uvanlige utgavene av 240 og er definitivt en bil som samlere og entusiaster gjerne vil ha kloa i.

Vi vil defor tro at Knut Karlsen i Grue i Hedemark nokså enkelt vi få solgt sin fine 244 Jubileum, som han nylig la ut til salg på Autodb.no.

Se hele annonsen og alle bildene her:

For 40 år siden lanserte Volvo bilen som skulle markere 50-års jubileet. Faksimile fra Autodb.no.
For 40 år siden lanserte Volvo bilen som skulle markere 50-års jubileet. Faksimile fra Autodb.no.

Vanskelig å prissette

Bilen har tydeligvis blitt plukket helt fra hverandre, nennsomt restaurert og satt sammen igjen. Ut fra bildene å dømme ser den uvanlige Volvoen svært fin ut. Dessuten er den så vidt vi kan vurdere også helt original, med unntak av et par tidsriktige ekstralykter på den digre frontfangeren. Ikke en gang felgene, med originale kromringer, senterkommer og hjulmuttere, har han falt for fristelsen til å bytte ut. Heldigvis.

Som det står i annonsen: Det er vanskelig å prissette en slik bil. Selger forlanger 150.000 kroner for denne. Det kan kanskje ved første øyekast synes noe friskt, men prøv å regne hjem en restaurering til den prisen – så er det kanskje ikke så ille allikevel. Dessuten er jo modellen uvanlig.

Ikke bare det. Denne jubileums-Volvoen har faktisk et lite jubileum selv i år. Det er nemlig 40 år siden disse 500 bilene trillet ut av fabrikkportene i Göteborg. Hvor mange av disse som fortsatt finnes, vet trolig ingen. Men det er grunn til å anta at det i løpet av disse 40 årene har blitt betydelig tynnere i rekkene.

Så er du sugen på en ekte Volvo-klassiker, så er kanskje tiden inne nå.

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Autodb har samme eier.

Les også: – Volvo-klassikerne har hatt en solid prisøkning

Volvoen til Kent er helt unik Nei - dette er ingen vanlig Volvo-klassiker

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden