Klinisk missil

Se Audi R8 V10 Spyder i aksjon i videoen over.

Audi R8 V10 Spyder er som et kinderegg på fire hjul. Rett og slett så komplett at den mangler noe det er vanskelig å sette fingeren på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den ildrøde sportsknappen på det perforerte skinnrattet nærmest skriker etter å bli trykket på. I det samme øyeblikket man faller for fristelsen svarer den etter hvert legendariske V10-motoren med et kontant bjeff og bekrefter med sitt helt spesielle lydbilde at den er klar for å leke. Klar for å forføre.

For det er nettopp det en superbil skal. Den skal få heldiggrisen bak rattet til å glemme tid og sted. Til å føle seg som en superstjerne.

Allerede da V10-eren vekkes til live utenfor flyplassen i Riga er blikkene mange og lange. Lyden, selv på tomgang, viser at dette er et beist som mener alvor. Et lite touch på gasspedalen gir klare assosiasjoner til Audis ekstreme rekkefemmere på 80- og 90-tallet. Eksteriøret følger opp. Bilinteressert eller ikke – en lav, rød sportsbil uten tak og med grom lyd er nakkesleng-fremkallende for de aller fleste.

Alles in ordnung

Vår 540-hester er den minste av de to V10-utgavene, men bak rattet er det lite som får deg til å savne de siste 70 i Plus-modellen- R8 Spyder er ekstremt rask og effektiv, og sparker unna spurten til 100 km/t på fattige 3,6 sekunder. Foto: Audi
Vår 540-hester er den minste av de to V10-utgavene, men bak rattet er det lite som får deg til å savne de siste 70 i Plus-modellen- R8 Spyder er ekstremt rask og effektiv, og sparker unna spurten til 100 km/t på fattige 3,6 sekunder. Foto: Audi

Spyder er som navnet sladrer om den toppløse utgaven av R8. Selv om superbilen er selve spydspissen i Audis modellutvalg merkes slektskapet til de andre modellene – på godt og vondt. Alt er slik du forventer at det skal være i en tysk bil. Tøft nok, men forutsigbart. Man leter aldri mer enn to sekunder etter en bryter eller et betjeningshjul før du finner det. Sittestillingen er perfekt uansett hvordan man er proporsjonert og det er lett å få et inntrykk av at ingeniørene hos Audi Sport GmbH i Neckarsulm har tenkt på alt. Ikke minst er det hele så smakfullt og funksjonelt utformet at man skal være relativt kresen for ikke å ha det som plommen i egget.

I normalmodus er R8 Spyder like lettkjørt som en hvilken som helst annen bil. Ujevnheter forseres overraskende elegant til midtmotorisert superbil å være, og den manøvreres rundt på det trange flyplassområdet like enkelt som du fører en varm kniv gjennom smør. Attpåtil føles Spyderen hakket mer oversiktlig enn coupeen. Felger man virkelig ikke har lyst til å kantkjøre er det eneste som gjør at man er litt mer på alerten enn med hvilken som helst annen bil.

Les også: Ny runde med Tesla-søksmål

(Saken fortsetter under)

Med Quattro firehjulsdrift, ultrapresise styrefølelse og balanse som en linedanser, er R8 en særdeles lettkjørt og potent superbil. Med justerbart understell er den også svært anvendelig på norske veier med varierende standard. Foto: Audi
Med Quattro firehjulsdrift, ultrapresise styrefølelse og balanse som en linedanser, er R8 en særdeles lettkjørt og potent superbil. Med justerbart understell er den også svært anvendelig på norske veier med varierende standard. Foto: Audi

Harmonisk tøffing

Etterhvert åpner lande- og motorveiene seg på vei mot rikmannsferiestedet Jurmala. Standarden på veibanen er irriterende lik den norske. Dumper, humper, telehiv og skjøter i «skjønn» forening. Det er ingen krise i en R8. Faktisk er det forbausende lite slag og støy som forplanter seg inn i kupeen. Og selv om taket er nede filtreres mye av vindsuset og veistøyen bort før det rekker å ødelegge opplevelsen ombord.

Motorlyd er derimot noe som ønskes hjertelig velkommen inn i en slik bil, og det er det nok av. V10-eren har en helt særegen klang, og ved å trykke på eksosknappen på rattet får den virkelig lov til å vise frem sin vakre røst. Den selvpustende kraftpakken har en karakteristikk og respons en turbomotor sliter med å levere, og den fyller ørene med noe av det vakreste nybilverdenen har å by på. I en verden der begrepet «downsizing» for lengst er mer regelen enn unntaket, selv i superbilklassen, krever det guts å satse videre på store motorer uten overlading. La oss håpe Audi lar oss nyte den så lenge det er mulig.

Les også: Verdens største bilprodusent går all in - satser milliarder på elbiler

Som på rød løper

Vi skaper nesten furore med vår kortesje bestående av fem røde R8-er rundt i det latviske trafikkbildet. Det er forbausende mange medtrafikanter som tilpasser farten sin etter vår, slik at de kan nyte synet og lyden av herligheten så lenge det er mulig.

Det er ingen ringere enn Bang & Olufsen som står for lydanlegget i R8 Spyder. Hvorvidt du trenger det er en annen sak - V10-eren bak ryggen på deg låter nemlig flottere enn all slags musikk. Foto: Audi
Det er ingen ringere enn Bang & Olufsen som står for lydanlegget i R8 Spyder. Hvorvidt du trenger det er en annen sak - V10-eren bak ryggen på deg låter nemlig flottere enn all slags musikk. Foto: Audi

I ekte paparazzi-stil «skytes» det bilder og videosnutter over en lav sko, så det er tydelig at Audis råeste har bred appell. Selv i Jurmala, der tettheten av typiske direktørbiler er omtrent som bestanden av elbiler her på berget, vekker R8 enorm oppmerksomhet. Mye skyldes nok lydeuforien eksosanlegget blåser ut, men fremtoningen gjør bilen nesten umulig å ikke glane på. Litt som en sveiseflamme.

R8 er ikke noe kompromissløst trackday-verktøy. Det er tydelig at dette skal være superbilen du skal kunne bruke så ofte du bare kan. Et kinderegg som skal forene det beste fra flere verdener. Men tro ikke at det setter noen demper på temperamentet. Et lite tastetrykk er det som skal til for at Spyderen viser en litt annen side av seg selv. Kjøremodus «Auto» endres til «Dynamic» og det føles ut som om R8 tar på seg piggskoene og er klar til dyst. Som ved et trylleslag er den lenger ingen fan av verken asfaltskjøter eller humper, styringen blir et presisjonsverktøy og S tronic-girkassen våkner fra komfortdvalen og blir med ett mer med på notene.

(Saken fortsetter under)

Det massive hoftepartiet, diffusoren, de svarte nettinggrillene og de fire eksosutblåserne understreker alvoret. Havner du i lyskryssduell med denne, skal du ha kraftig redskap for å gå av med seieren. Foto: Audi
Det massive hoftepartiet, diffusoren, de svarte nettinggrillene og de fire eksosutblåserne understreker alvoret. Havner du i lyskryssduell med denne, skal du ha kraftig redskap for å gå av med seieren. Foto: Audi

På svingete veier kommer styrefølelsen, det lave tyngdepunktet og ballerinabalansen til sin rett. R8 har et hjul i hvert hjørne og lite overheng både foran og bak, ikke ulikt en go-kart. Den belønner sjåfører med begrensede kjøreferdigheter, men samtidig er Audis kvasseste potent nok til at selv erfarne sjåfører må gi seg før bilen har nådd sitt fulle potensiale. Kjøreegenskapene er nokså forutsigbare, i positiv forstand. Quattro-systemet sørger for grep som en sugekopp, og skulle det overstyre litt på vei ut av svingen retter bilen seg elegant inn så lenge du ikke slipper gassen, og styrer dit du vil.

Les også: VW viser forsmak på kommende elbil

Lyden er halve opplevelsen

Så er det denne gudegaven av en motor på 5,2 liter. Det man får i retur ved et kontant tråkk på høyrepedalen kan best beskrives som et hestespark lydsatt med et mektig vræl. Når alle de 540 anabole folene slippes løs går dyp brumming over i et fyrverkeri av et heftig snerr. Kraftoverskuddet er heftig i de fleste gir og opplevelsen forsterkes av at vi sitter under åpen himmel.

Den herlige V10-motoren på 5,2 liter byr på 540 hester og nøyaktig like mange Nm. Den er en av få gjenlevende kraftpakker uten turbo, og byr på herlig respons og lyd et operahus verdig. Foto: Audi
Den herlige V10-motoren på 5,2 liter byr på 540 hester og nøyaktig like mange Nm. Den er en av få gjenlevende kraftpakker uten turbo, og byr på herlig respons og lyd et operahus verdig. Foto: Audi

Tierklangen er avhengighetsskapende, og man lærer seg raskt hvordan man skal kjøre slik at motoren hele tiden befinner seg i turtallsområdene der lydbildet er som best. Harry? Ja. Moro? Definitivt! Ekstra gøy er det steder med gjenklang, som i tunneler, inntil bygninger eller langs anti-absorberende fjellvegger.

I tillegg «Eco», som fremstår som noe unødvendig i en bil som R8, «Auto» og «Dynamic» finnes det «Performance»-knapp på rattet. Målflagg-symbolet avslører at dette oppsettet helst skal brukes på lukket bane, men lysten til å finne ut hva som bor i denne bilen blir for stor.

Pang! Det føles omtrent som å gi sukker til en overtrøtt fireåring. R8 forvandles fra en potent sportsbil til en toppidrettsutøver. Rett og slett mer et verktøy enn en bil. Alt skarpes opp flere hakk, det smeller og braker fra eksospottene hver gang man slipper gasspedalen og røde elementer kommer til syne i displayet. Det oppleves rett og slett som for heftig for gatebruk.

Les også: Nye Ford Mustang: 450 hk og 10 trinns kasse

Kunne dratt på mer

Til tross for alle valgmulighetene, perfeksjonen, det ekstreme lydbildet og fartsressursene er det likevel en tanke som ikke helt vil slippe taket: Audi kunne fint tøyd strikken enda lenger med R8 V10 Spyder. Ja, opplevelsen er et par hakk heftigere enn i Coupé-versjonen, og fartsfølelsen bedre, men likevel er R8 såpass «klinisk» og i overkant vellykket til at den ikke får full pott på følelsesskalaen.

Det fremstår kanskje som surmaga å gi det man kaller en tilnærmet perfekt bil kritikk for å ikke by på nok av noe man ikke helt kan sette fingeren på. Tidligere i sommer kjørte vi Lamborghini Huracán LP610-4 Spyder i duell med en R8 V10 Plus Coupé. I bunn og grunn er disse skapningene tekniske tvillinger. V10-eren, riktignok med 610 hester, er den samme i de to og ytelsene tilnærmet identiske. Likevel er opplevelsen alt annet enn lik.

Mer racing

Huracán er en hardcore superbil. Ikke bare ser den langt mer aggressiv ut på utsiden, interiøret har også en rekke elementer som gjør at den fremstår som langt mer eksotisk.

Den ildrøde startknappen skriker etter å bli trykket på. Og når det skjer, våkner den magiske V10-eren til live med et brøl. Og jo mer turtall den får, desto vakrere blir lyden. Foto: Audi
Den ildrøde startknappen skriker etter å bli trykket på. Og når det skjer, våkner den magiske V10-eren til live med et brøl. Og jo mer turtall den får, desto vakrere blir lyden. Foto: Audi

Midtkonsollen er vinklet fra føreren og prydet med nostalgiske vippebrytere. Startknappen ser ut som noe som heller brukes til å skyte ut en rakett enn starte en bil. Rattet har lange girhendler som følger grepet, setene er dypere og hardere enn i Audien og slik kunne vi fortsatt.

Poenget er at der R8 fremstår som den fødte tikjemperen er Huracán som Floyd Mayweather på vei mot å vinne sin 51. proffkamp. Om det skyldes hierarki innad i konsernet, eller om det rett og slett er fordi den italienske oksen skal posisjoneres som den voldsomme av de to vet vi ikke.

Det skal sies at italieneren koster noen hundre tusen mer og sånn sett bør være heftigere. Likevel sitter vi igjen med en følelse av at Huracán er det en R8 kunne vært, dersom målene om perfekte kompromisser hadde vært lagt litt til side til fordel for å lage en superbil som tar pusten fra føreren.

Les også: Bobil til 7,2 millioner eller campingvogn med terrasse?

Trenger litt chili

Som allround-superbil skal det hardt gjøres å komme opp med noe mer vellykket enn det Audi har klart med R8 gjennom over ti år.

Interiøret er smakfullt, sportslig og funksjonelt, og det er lite å utsette på materialkvalitet og sittekomfort. Men likevel synes vi det blir litt for likt de andre modellene i Audi-sortimentet. Foto: Audi
Interiøret er smakfullt, sportslig og funksjonelt, og det er lite å utsette på materialkvalitet og sittekomfort. Men likevel synes vi det blir litt for likt de andre modellene i Audi-sortimentet. Foto: Audi

I likhet med forrige generasjon er den en superbil som innenfor rimelighetens grenser kan brukes til hverdags. Den belønner halvgode sjåfører og er absolutt leken nok for de gode. Den har kjøreegenskaper i toppsjiktet og leverer komfort ingen andre biler i samme klasse kan matche. I tillegg er V10-eren så høyrøstet (spesielt på kommando) at det er en fryd for både øre og hjerte.

Kall det gjerne et kinderegg på fire hjul. Et forutsigbart, velbalansert og lettkjørt missil av en bil som tar de fleste underlag og kjøreforhold på strak arm, og som like gjerne blir med på racerbanen når lysten melder seg. Og som du kan stoppe i butikken med på vei hjem.

Så, hva kan man savne i en komplett herlighet som dette? Jo, de ørsmå detaljene som viser litt galskap og lidenskap, og med det skaper litt distanse fra de andre Audi-modellene.

R8 Spyder starter på godt over to millioner kroner, og gjør noen kraftige byks oppover på prislisten dersom du ønsker litt ekstra snadder ombord.

En superbils viktigste jobb er å krydre tilværelsen – ikke å være klinisk og perfekt. R8 V10 Spyder er imponerende komponert og smaker utmerket, men mangler litt chili for å bli et gastronomisk høydepunkt.

Audi R8 V10 Spyder

Motor: 5,2 FSI

HK/kW/Nm: 540/397/540

0-100 km/t: 3,6

Toppfart: 318

Vekt: 1.795

L/B/H: 4.426/1.940/1.244

Forbruk: 1,17

CO2-utslipp: 277

Bagasjerom: 112

___________________________

Pris fra: Ikke klar ennå (Coupé fra 2.090.600 kr)

Pris Plus-modell (610 hk): Ikke klar ennå (Coupé fra 2.335.600 kr)

___________________________

Pluss

  • Forutsigbare og heftige kjøreegenskaper
  • Motorlyd i verdensklasse
  • Solid kvalitetsfølelse

Minus

  • Litt for mye felles med øvrige Audi-modeller
  • Mangler litt av råskapen til fetteren Lamborghini Huracan

___________________________

Design

Ser ut om en million, men koster over to. Beintøff, men men Audi kunne dratt på mer.

Førermiljø

Alt stemmer og ser delikat og sportslig ut, og ergonomien er på typisk tysk manér helt topp. Men det blir litt A4 – bokstavlig talt.

Kjøreegenskaper

Som allround superbil kan det ikke gjøres særlig bedre. Komfortabel, velbalansert og sylskarp på samme tid. Men det finnes enda mer rendyrkede kjøremaskiner.

Ytelser

Det er mange superbiler som har langt mer enn 540 hester. Men få kan matche spurten R8 byr på, og svært få er like enkle å få fart på.

Plass

112 liter i «bagasjerommet» under panseret er ikke mye, men mer enn i flere av konkurrentene.

Mye for pengene

Siden du får superbil, sportsbil og – med godviljen til - en bruksbil i ett, gir en R8 nokså mye for pengene. Men med litt tilleggsutstyr er R8 en kostbar affære.

Konklusjon

Audi R8 V10 Spyder er et kinderegg av en supersportsbil. Men den mangler litt råskap og ukorrekthet for å gi full uttelling på følelsesskalaen.

___________________________

KARAKTER: 8/10

Les også:

De har vært borte i 11 år – nå er det klart for comeback

Denne bilen skal komme samtidig med snøen

Kanskje din neste elbil kommer fra Kina?

Lover at ny SUV skal bli «sjokkerende billig»

Nå kommer modellene som kan snu bilmarkedet på hodet

Neste år kommer elbil-race, og du kan kjøpe deg inn

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen

Personvernpolicy