Meny

Lover at ny SUV skal bli «sjokkerende billig»

Ti år etter at den kom på markedet første gang, er det klart for en ny utgave av Dacia Duster. Utvendig har den imidlertid ikke blitt veldig ny.
Ti år etter at den kom på markedet første gang, er det klart for en ny utgave av Dacia Duster. Utvendig har den imidlertid ikke blitt veldig ny.
De er ikke akkurat merket som stjeler showet på de store bilutstillingene, men i år har Dacia markert seg godt på Frankfurt-utstillingen.

De er nemlig på plass med en ny utgave av SUV-en Duster. Den har i flere år markert seg ved å gi virkelig mye bil for pengene. Det har også resultert i solid salg. Mer enn én million Duster-eksemplarer har blitt produsert så langt. Nå er det altså klart for andre generasjon.

Bedre plass

Dagens Duster har solgt bedre for hvert år. Det er nok en sterkt medvirkende årsak til at Dacia har vært ganske forsiktige når de skulle fornye den. Nye Duster bygger på samme plattform som dagens utgave. Størrelsen er den samme og designmessig snakker vi ikke om mer enn en facelift.

Den viktigste designendringen utenpå, er at frontruta er flyttet litt framover, det skal gi bedre plass inne i bilen. For øvrig har grillen blitt større. Frontlyktene er bredere og baklyktene er flyttet mer ut til sidene.

Innvendig har det imidlertid skjedd langt mer.

Les også:  Sjelden bruktbil: Denne har aldri blitt solgt ny i Norge

(Saken fortsetter under)

Første Duster til venstre, faceliftutgaven i midten - og helt ny bil til høyre.
Første Duster til venstre, faceliftutgaven i midten - og helt ny bil til høyre.

Har lagt lista høyere

– Interiøret er det som virkelig har sladret om at dette er et lavprisprodukt. Nå har Dacia lagt lista en god del høyere. Kvalitetsfølelsen er hevet. Det ser bedre ut og det kjennes mer solid. Setene virker også langt bedre. Du er ikke i tvil om at du sitter i en rimelig bil, men i sum er dette en skikkelig opptur for Dacia, sier Brooms redaksjonsjef Vegard Møller Johnsen.

Han er til stede på bilutstillingen i Frankfurt, og har benyttet anledningen til å prøvesitte Duster der.

– Jeg synes også det utvendige designet fungerer bedre nå. Endringene er hver for seg ikke så store. Men i sum gjør det at Duster ser ny ut, mener Vegard.

Les også:  Denne Renault-SUVen har fått mye skryt for designet

(Saken fortsetter under)

Helt nytt interiør, med langt bedre kvalitetsfølelse enn tidligere.
Helt nytt interiør, med langt bedre kvalitetsfølelse enn tidligere.

«Sjokkerende billig»

Startprisen i dag er på svært gunstige 190.000 kroner. Hvis du vil ha firehjulstrekk, må du bla opp med 251.500 kroner. Nå blir bilen altså mer påkostet og får mer utstyr. Likevel er det ikke grunn til å forvente noen stor prisoppgang.

Endelige priser er ikke offisielle, men den svenske Dacia-importøren lover til nettstedet Teknikens Värld at bilen der skal være «sjokkerende billig».

Dacias norske PR- og marketingsjef Roger Andersen er også på plass i Frankfurt. Han sier dette om norske priser på nye Duster:

Ser lyst på framtiden

– Vi skal klare å holde innstegsmodellen med tohjulstrekk på under 200.000 kroner. Ut over det regner vi med et pristillegg på rundt 10.000 kroner, i forhold til dagens modell.

– Vil du bruke begrepet «sjokkerende billig»?

– He he. Det får nesten andre vurdere. Men ja: Her får vi en bil som er kraftig oppgradert, er mer komfortabel og har mer utstyr. Likevel klarer vi å prise den langt under de fleste sammenlignbare konkurrenter. Det gjør at vi ser svært lyst på Dacia-framtiden i Norge, sier Andersen.

Les også: 

(Saken fortsetter under)

Det er endringer i hekken også, men du er overhodet ikke i tvil om hvilken bilmodell dette er.
Det er endringer i hekken også, men du er overhodet ikke i tvil om hvilken bilmodell dette er.

Ny bensinmotor

Alle Dacias modeller er basert på eksisterende Renault-teknikk, dermed klarer man å holde utviklingskostnadene mest mulig nede. For Dacia har det også vært et viktig poeng å holde igjen på alt som kan fordyre bilene.

De vet at de har svært prisbevisste kunder. Kunder som tenker at utvendige kromstriper og kostbare materialer i interiøret ikke er noe de trenger, og bare gjør bilene dyrere enn de behøver å være.

Som før kommer Duster med både forhjulstrekk og 4x4. Begge utgaver er i dag utstyrt med en 1,5-liters dieselmotor på 110 hestekrefter. I tillegg kommer en 125-hesters bensinmotor, den kan leveres i kombinasjon med manuell girkasse og forhjulstrekk.

Lansering i Norge skjer rundt årsskiftet.

Her er Duster på plass i Frankfurt, dette er en stor nyhet for Dacia.
Her er Duster på plass i Frankfurt, dette er en stor nyhet for Dacia.

Les også:  Vi har testet Duster: En av de mest spesielle nybilene du kan kjøpe

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Annonse
Populært