Meny

Dette kan bli Mercedes' neste bestselger i Norge

Mercedes satser over 90 milliarder kroner på utvikling av elbiler de kommende årene. Nå har akkurat kompaktbilen EQA debutert på bilmessen i Frankfurt.
Mercedes satser over 90 milliarder kroner på utvikling av elbiler de kommende årene. Nå har akkurat kompaktbilen EQA debutert på bilmessen i Frankfurt.
Mercedes satser over 90 milliarder kroner på utvikling av elbiler de kommende årene. Nå har akkurat kompaktbilen EQA debutert på bilmessen i Frankfurt.

Mercedes er blant de som virkelig satser tungt på utvikling av elektriske drivlinjer om dagen.

Frem mot 2025 skal nemlig Daimler-konsernet bruke over 90 milliarder kroner på utvikling av nye elbiler.

Derfor har de også opprettet sitt eget merkenavn, EQ. På den måten skal de rendyrke produksjonen av helelektriske biler.

Ny modell avduket

Det er ett år siden Mercedes presenterte sin aller første elbil i EQ-serien. Da debuterte Concept EQC under bilmessen i Paris. Den er på størrelse med dagens GLC og kommer på markedet i 2019.

(Saken fortsetter under)

Slik ser den elektriske fremtiden til Mercedes ut. EQA er foreløpig en konseptmodell, men det skal ikke ta alt for lang tid før vi ser den på veien.
Slik ser den elektriske fremtiden til Mercedes ut. EQA er foreløpig en konseptmodell, men det skal ikke ta alt for lang tid før vi ser den på veien.

Nå har også Mercedes lansert enda en modell i EQ-serien. Konseptbilen er akkurat avduket i Frankfurt, har fått navnet Concept EQA. Det betyr at den slekter på dagens A-Klasse når det gjelder fysiske mål.

– Når vi nå ser konturene av en ny elbil i kompaktbilsegmentet er det god grunn til optimisme for norske kunder, sier direktør Kjetil Myhre, direktør i Mercedes Norge.

Les også: Nå blir alle bilene deres elektriske

400 km rekkevidde

EQA har to elmotorer plassert på hver sin aksling, noe som betyr permanent firehjulsdrift. Samlet effekt er 270 hk, mens dreiemomentet er på hele 500 Nm. Det kombinert med firehjulstrekk skal sørge for at 0-100 km/t er unnagjort på rundt 5 sekunder.

Bilen leveres med litiumionbatteri fra Daimlers datterselskap, Deutsche ACCUMOTIVE. Kapasiteten skal være 60 kWh, noe som betyr en rekkevidde på 400 kilometer.

(Saken fortsetter under)

Dette blir altså innstegsmodellen til Mercedes sin EQ-satsning.
Dette blir altså innstegsmodellen til Mercedes sin EQ-satsning.

I motsetning til dagens B-Klasse electric (som har gått ut av produksjon) tillater EQA hurtiglading. Mercedes opplyser at 10 minutter lading gir 100 kilometer ekstra rekkevidde, det er gode nyheter.

Les også: En av markedets beste elbiler har en viktig mangel.

10 nye elbiler på vei

I tillegg til en rekke nye teknologier, skal de nye EQ-modellene skille seg godt ut fra Mercedes sine biler. Utstrakt bruk av fiberoptikk og LED-paneler understreker blant annet dette.

En annen liten detalj hos EQA, er at bilen er utstyrt med en virtuell grill. Den endrer nemlig utseende avhengig av hvilken modus du kjører i. I «Sport» viser grillen en flammende vinge, mens man i «Sport Plus» får den aggressive Panamericana-grillen kjent fra AMG GT R.

Det er ikke indikert når Concept EQA kommer på markedet, men innen 2022 skal Mercedes-Benz og Smart ha hele 10 helelektriske modeller tilgjengelig for bestilling. Den første av disse er basert på Concept EQC og kommer på markedet i 2019.

I løpet av få dager lanserer Mercedes i Norge en reservasjonsløsning for denne modellen, som første marked i verden.

Velger du "Sport Plus" endrer grillen utseende til det vi kjenner fra dagens AMG GT R.
Velger du "Sport Plus" endrer grillen utseende til det vi kjenner fra dagens AMG GT R.

Les også:

BMW smeller til: 12 (!) nye elbiler er på vei

Nå blir Norges mest solgte elbil ny

Dette kan bli en av de morsomste elbilene

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Annonse
Populært