Volvo lar Uber stå for prøvekjøringen
Volvo går nye veier for at potensielle kunder skal få oppleve deres nye modeller så tidlig som mulig. Enten kjører du selv, eller så kjører eksperten for deg.
Volvos to nye SUV-er, XC90 og den rykende ferske XC60, har begge fått solid mottakelse på markedet. Den svenske fabrikken forhåndssolgte alle de 1.927 nummererte First Edition-utgavene på nett, til kunder som verken hadde sett bilen live eller prøvekjørt den.
– Må finnes der kundene er
Likevel er Volvo offensive i jakten på kundene, og har i den anledning alliert seg med teknologiselskapet Uber. Så i august, før nye XC60 er å se og prøve hos svenske forhandlere, kan tre biler bookes som Uber-drosje i tre av Sveriges største byer, fra ni om morgenen til ni om kvelden.
– Vi ønsker å finnes der kundene er, og samtidig gi dem muligheten til å få oppleve vår nyeste modell. Vi gleder oss veldig til å se resultatene av prosjektet, sier Jonas Eriksson, sponsor- og eventansvarlig hos Volvo Cars Sverige.
Konseptet fungerer på den måten at du booker en tur med bilen via Uber-appen, eller via Volvos sosiale kanaler, og blir hentet med en XC60 på avtalt hentested. En Volvo-ansatt, selvfølgelig en ekspert på den nye SUV-en, fungerer både som sjåfør og kan samtidig fortelle alt du trenger å vite om bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Enten sitter du bare på, eller så kjører du selv. Vi tilpasser oss kundens ønsker og har alkometre i bilene, forteller Eriksson.
Les også: Sjekk hva Kia har funnet på!
Kun i Sverige
Finansavisen Motor synes dette var en annerledes og morsom måte å la folk oppleve en bil på. Derfor tok vi kontakt med den norske importøren for å høre om noe lignende er på gang her på berget.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi har ikke planer om dette nå, men kundene kan glede seg til en rekke andre spennende aktiviteter i forbindelse med nye XC60, sier Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo Car Norway AS, uten å lette noe særlig mer på sløret.
Hensikten med det svenske Volvo-stuntet er, i tillegg til å vise potensielle XC60-kunder den nye modellen, å skape blest rundt en aktivitetshelg i forbindelse med at de svenske forhandlerne får demobilene sine. Men eventsjefen legger ikke skjul på at han gjerne selger biler underveis også.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Skulle noen bli fristet til å legge inn en ordre eller å ville vite mer om bilen i etterkant, er vi selvsagt forberedt på det, sier Eriksson.
De som booker og enten kjører eller sitter på med bilen, får muligheten til å gi feedback om bilen og om kjøreturen – på lik linje som kundene gjør i Ubers app i dag.
Les også:
Her kan du kjøpe bil nesten helt uten avgift
Santa Cruz kan bli Hyundais tøffeste bil til nå
Denne kommer mange til å drømme om
Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen/Motor