Volvo lar Uber stå for prøvekjøringen

Slik ser de ut, de tre XC60-ekesmeplarene du kan booke som Uber-drosje i tre svenske byer i august. Volvo ønsker å treffe potensielle kunder der de er. Foto: Volvo
Slik ser de ut, de tre XC60-ekesmeplarene du kan booke som Uber-drosje i tre svenske byer i august. Volvo ønsker å treffe potensielle kunder der de er. Foto: Volvo
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo går nye veier for at potensielle kunder skal få oppleve deres nye modeller så tidlig som mulig. Enten kjører du selv, eller så kjører eksperten for deg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvos to nye SUV-er, XC90 og den rykende ferske XC60, har begge fått solid mottakelse på markedet. Den svenske fabrikken forhåndssolgte alle de 1.927 nummererte First Edition-utgavene på nett, til kunder som verken hadde sett bilen live eller prøvekjørt den.

– Må finnes der kundene er

Likevel er Volvo offensive i jakten på kundene, og har i den anledning alliert seg med teknologiselskapet Uber. Så i august, før nye XC60 er å se og prøve hos svenske forhandlere, kan tre biler bookes som Uber-drosje i tre av Sveriges største byer, fra ni om morgenen til ni om kvelden.

– Vi ønsker å finnes der kundene er, og samtidig gi dem muligheten til å få oppleve vår nyeste modell. Vi gleder oss veldig til å se resultatene av prosjektet, sier Jonas Eriksson, sponsor- og eventansvarlig hos Volvo Cars Sverige.

Konseptet fungerer på den måten at du booker en tur med bilen via Uber-appen, eller via Volvos sosiale kanaler, og blir hentet med en XC60 på avtalt hentested. En Volvo-ansatt, selvfølgelig en ekspert på den nye SUV-en, fungerer både som sjåfør og kan samtidig fortelle alt du trenger å vite om bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Enten sitter du bare på, eller så kjører du selv. Vi tilpasser oss kundens ønsker og har alkometre i bilene, forteller Eriksson.

Les også: Sjekk hva Kia har funnet på!

Kun i Sverige

Finansavisen Motor synes dette var en annerledes og morsom måte å la folk oppleve en bil på. Derfor tok vi kontakt med den norske importøren for å høre om noe lignende er på gang her på berget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Da storebror XC90 ble lansert, valgte Volvo en annen løsning; nettsalg. Alle de 1.927 First Edition-bilene ble revet vekk på rekordtid. XC60 må du til forhandleren for å kjøpe. Foto: Volvo
Da storebror XC90 ble lansert, valgte Volvo en annen løsning; nettsalg. Alle de 1.927 First Edition-bilene ble revet vekk på rekordtid. XC60 må du til forhandleren for å kjøpe. Foto: Volvo

– Vi har ikke planer om dette nå, men kundene kan glede seg til en rekke andre spennende aktiviteter i forbindelse med nye XC60, sier Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo Car Norway AS, uten å lette noe særlig mer på sløret.

Hensikten med det svenske Volvo-stuntet er, i tillegg til å vise potensielle XC60-kunder den nye modellen, å skape blest rundt en aktivitetshelg i forbindelse med at de svenske forhandlerne får demobilene sine. Men eventsjefen legger ikke skjul på at han gjerne selger biler underveis også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Skulle noen bli fristet til å legge inn en ordre eller å ville vite mer om bilen i etterkant, er vi selvsagt forberedt på det, sier Eriksson.

De som booker og enten kjører eller sitter på med bilen, får muligheten til å gi feedback om bilen og om kjøreturen – på lik linje som kundene gjør i Ubers app i dag.

Les også:

Her kan du kjøpe bil nesten helt uten avgift

Santa Cruz kan bli Hyundais tøffeste bil til nå

Denne kommer mange til å drømme om

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen/Motor