Et svensk ikon

Jeff Abramsons nydelige 1954 Ferrari 500 Mondial brukes jevnlig i historisk racing i California. Foto: Ivar Engerud
Jeff Abramsons nydelige 1954 Ferrari 500 Mondial brukes jevnlig i historisk racing i California. Foto: Ivar Engerud

Forrige helg var det nøyaktig 60 år siden denne Ferrari 500 Mondial kjørte Kanonloppet på Karlskoga. Fortsatt danser den på asfalten på Laguna Seca.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Det er en fantastisk følelse å sitte ved rattet og se ut over den lave frontruten, som i en gammel film. Den er veldig lett håndterlig – når du blir vant til hvordan den danser!

Jeff Abramson fra Danville, California smiler fra øre til øre i depotet på en av verdens vakreste racingbaner – Laguna Seca, 15 kilometer øst for Monterey i California. Bare noen minutter tidligere har vi vært vitne til hans førerferdigheter da en annen bil i heatet snurret rett foran ham i banens mest krevende parti – «Cork screw».

Bilen han har pisket rundt Laguna Seca er ikke hva som helst: En 1954 Ferrari 500 Mondial. En av 31 bygde, med fortid i Sverige.

Racing i blodet

Da en av 1930-tallets store racingsjefer startet sin egen bilfabrikk var det kanskje ikke så rart at produksjonen til en stor del handlet om løpsvogner. Foruten Grand Prix-racere satset Enzo Ferrari også på sportsvogner, både for gate og bane.

Livet hadde begynt å vende tilbake til det normale i Italia etter annen verdenskrig inn på 1950-tallet, og suget etter raske biler var stort. Det ble det arrangert massevis av lange, krevende sportsvognløp på landeveier, som Giro di Sicilia, Targa Florio, 12 Ore di Pescara og fremfor alt Mille Miglia. Ferrari var allerede den dominerende aktøren til tross for at de bare hadde blitt bygd siden 1947.

Til 1954-sesongen tok Ferraris sjefskonstruktør, Aurelio Lampredi, fram en helt ny liten 2-liters racersportsvogn med en 4-sylindret motor basert på samme modell som den som satt i Alberto Ascaris vinnerbil fra Formel 1. For å minne markedet om at Ferrari var verdensmestre ble den gitt navnet 500 Mondial.

Les også: Sjekk hva Kia har funnet på!

Svensk pioner

Fem vogner ble bygd til Mille Miglia i april, og etter deltagelsen der ble sendt direkte til Finland, hvor den skulle kjøres i Djurgårdsloppet i Helsingfors. Den nye Ferrarien hadde en svensk kjøper, men den ble ikke levert til noen attraktiv Stockholm-adresse.

Det første løpet bilen gikk i Norden var på Djurgårdsloppet i Helsingfors i 1954.
Det første løpet bilen gikk i Norden var på Djurgårdsloppet i Helsingfors i 1954.

Ferrari 500 Mondialen med chassisnummer 0408MD skulle til knøttlille Färila utenfor Sundsvall, der trelasthandleren Valdemar Stener bodde. Stener omsatte gjerne gevinsten fra sine store skoger i fly og raske biler. Noen år tidigere hadde han blitt Sveriges første Ferrari-eier. En bilhandel som ledet til at bilforhandleren Tore Bjurström i Örebro ble Ferraris representant i Norden.

Les også: Dette er Norges råeste bruktbil

Bereist racer

I debuten måtte Stener kjøre i Formel Libre-klassen hvor han endte på femte plass etter to F2-biler og to spesialvogner med 4,5-liters V8-motorer. Stener fortsatte å kjøre sin fabrikksracer i hele 1954 og 1955 både på grus og is, hvor han blant annet satte svensk rekord i 2-litersklassen med 178,9 km/t.

I august 1955 deltok han i det første Sverige GP-løpet i Kristianstad, hvor han ble nummer åtte etter internasjonale stjerner som Richard von Frankenberg i Porsche 550 og Paul Frère i Ferrari 750 Monza.

Stener ønsket seg en raskere bil og gikk til anskaffelse av en Ferrari 375 MM, mens Mondialen gikk videre til Thure Mårtensson i Gislaved. Han hadde en Mercedes-Benz 300 SL og en Ferrari 250 MM fra før, men med Mondialen kjørte han ytterligere to sesonger i Sverige.

Deretter gikk den videre til andre svenske sportsbilentusiaster som herjet med den vakre Pinin Farina-designede raceren langt utover 1960-tallet, nå med et nystøpt glassfiberkarosseri. Til slutt havnet den hos Christer Melin i Ljungskile ikke langt fra norskegrensen. Prisen var tilsynelatende overkommelige kr. 5.500,-.

I 1973 forsvant den for første gang ut av Sverige til USA, før den gikk via flere eiere i Italia, Belgia tilbake til USA, hvor Motor fikk se den sjeldne raceren i aksjon på Laguna Seca i Jeff Abramsons eie. Eiendomsutvikleren fra Danville i California har nå hatt Valdemar Steners gamle Mondial i 12 år.

Les også: Audi R8 - fantastisk på vei og bane!

Brukes aktivt

– Jeg var ute etter en interessant klassisk racebil og så den annonsert på internett i mars 2005. Jeg tok turen opp til Seattle for å se og prøve bilen, og da var det gjort, sier den sympatiske eieren entusiastisk.

– Bilen var restaurert i Italia tidlig på 1990-tallet, og den kom til Bruce McCaws samling i 1997. Vi har bare gjort racepreparering på den. Motoren ble overhalt til 2008-sesongen, og nå går den fantastisk bra.

– Ved å bruke gass og bremser riktig er den lett å sette opp for en perfekt inngang og kontrollert drifting gjennom kurvene, meget komfortabelt og forutsigbart, smiler Jeff.

Han vet hva han snakker om. Garasjen hans inneholder «en del» andre race- og sportsbiler: 1960 Cooper T53 F1, 1966 Lotus 23C, 1963 Morgan Super Sport, 1965 Shelby GT350 Race, 1969 Dodge Hemi Charger, 1971 Iso Grifo Can Am og 1970 Maserati Ghibli Spyder pluss et par Velocette-sykler for å nevne noe.

– Jeg liker alle slags biler, sier Jeff Abramson, men favoritten kommer fra Sverige.

Les også:

Her kan du kjøpe bil nesten helt uten avgift

Santa Cruz kan bli Hyundais tøffeste bil til nå

Denne kommer mange til å drømme om

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen/Motor