Denne bilen kommer mange til å drømme om

Denne uken debuterer tredje generasjon Porsche Cayenne, her er siste smakebit før vi får se den i virkeligheten.
Denne uken debuterer tredje generasjon Porsche Cayenne, her er siste smakebit før vi får se den i virkeligheten.

Her er en smakebit på nye Porsche Cayenne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Porsche kom med SUV-en Cayenne tilbake i 2002, var det mange som mente at de risikererte å ødelegge mye for seg selv. For en ekte sportsbilprodusent kunne vel ikke også lage SUV?

Svaret på det har vi for lengst fått. Merkevaren Porsche er sterkere enn noensinne, samtidig som Cayenne har blitt en formidabel pengemaskin for dem. Dette har vært drømmebil for veldig mange helt siden den kom første gang.

Viderefører dagens design

Nå er det straks klar for tredje generasjon av denne modellen. Vi i Broom skal til Tyskland på premieren av nye Cayenne i morgen, tirsdag. Men først har Porsche sendt ut et skissebilde, som viser hvordan bilen kommer til å se ut.

Her er det – ikke uventet – lite som overrasker. Porsche tar ikke unødvendige sjanser med en modell som er så suksessrik som Cayenne.

Dermed blir også designet en klar videreføring av dagens modell, der vi kjenner igjen en rekke elementer.

Les også: Norges billigste Cayenne, og det hadde en grunn

(Saken fortsetter under)

Dette er dagens Porsche Cayenne, den nye blir ingen revolusjon i forhold til dette designet.
Dette er dagens Porsche Cayenne, den nye blir ingen revolusjon i forhold til dette designet.

Storforlangende kjøpere

Det er også klar inspirasjon her fra lillebror Macan, som er en litt mer sporty SUV enn Cayenne. Dessuten ryktes det at baklys-designet skal minne mye om det vi finner på siste generasjon 911 fra Porsche.

Porsche har naturligvis puttet inn siste nytt av både luksus- og sikkerhetsutstyr i nykommeren. Cayenne henvender seg til en kjøpergruppe som har lov til å være både storforlangende og kresne, derfor gjelder det å levere på øverste hylle.

Bilen er laget på samme plattform som blant andre Audi Q7. Det bidrar til å holde utviklingskostnadene nede. Men tyskerne har nok finpusset betydelig på dette, for å gi bilen tilstrekkelig «Porsche-faktor».

Les også: Hva tror du Cayenne-eierne synes om bilene sine?

(Saken fortsetter under)

Første generasjon begynner å merke alderen, men er fortsatt en populær bil i bruktmarkedet.
Første generasjon begynner å merke alderen, men er fortsatt en populær bil i bruktmarkedet.

Fra 150.000 kroner

Det er grunn til å vente flere motoralternativer, også ladbar hybrid. I forkant av lanseringen har det også gått rykter om en elektrisk utgave. Porsche har allerede vist oss den elektriske konseptbilen Mission E. Om drivlinjen også finner veien til Cayenne er usikkert, men samtidig: Når man lanserer en helt ny bil nå, er det naturlig at en elektrisk utgave også er med i planleggingen.

Den offisielle premieren skjer altså veldig snart og nye Cayenne skal debutere som 2018-modell. Det er ventet at den er på markedet i løpet av første kvartal neste år.

PS: Har du lyst på Cayenne, men ikke bankkonto som helt står i forhold til hva den koster? Da er naturligvis bruktmarkedet et alternativ. Prisene på de eldste bilene begynner nå å bli oppnåelig for mange. De starter på rundt 150.000 kroner. Da snakker vi gjerne 2003/2004-modeller som ofte har passert 200.000 kilometer med god margin.

Les også:

Firefelts motorvei kan gi enorme besparelser

En av verdens eldste nybiler blir snart erstattet

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Personvernpolicy