En fullkommen, låst syntese

Mercedes AMG 63 leveres med et firehjulstrekk som AMG-ingeniørene har fintunet og et ekstra sportsprogram. Alle foto: Mercedes-Benz
Mercedes AMG 63 leveres med et firehjulstrekk som AMG-ingeniørene har fintunet og et ekstra sportsprogram. Alle foto: Mercedes-Benz

Mercedes-AMG S 63 er, når vi kommer inn i bilen, en tilnærmet perfekt syntese av komfort og sport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes-AMG S 63 4Matic+

Motor: Bensin, V8, 4,0 liter

HK/kW/Nm: 612 / 450 / 900

0-100 km/t: 3,5 sekunder

Toppfart: 250 / 300* km/t

Vekt: 1.995 kilo

L/B/H: 529 / 192 / 150 cm

Forbruk: 0,89 l/mil

CO2-utslipp: 203 g/km

Bagasjerom: 510 liter

Priser:

  • Rimeligste modell: 1.080.000 kroner
  • Denne modellen: 1.940.000 kroner
  • Testbilen: 2.500.000 kroner

_______________________________

Design: Elegang oppvisning som fra noen vinkler kan gi inntrykk av å være litt for baktung.

Førermiljø: Fantastiske seter. Stort ratt. Mye og holde styr. Mercedes velger heldigvis ikke bort gode løsninger for å være hipp.

Kjøreegenskaper: En stor og tung bil som får god drahjelp fra avansert elektronikk og permanent fire-hjulstrekk.

Ytelser: Himmelsk

Plass: Luksus, komfort og massevis av plass.

Mye for pengene: Det er Tesla som ødelegger bildet, og ekstrautstyret, som bilen bør ha, er dyrt.

Konklusjon: Den optimale kombinasjonen av direktørfrakter og sportslimousin

Score 9 / 10

ZÜRICH, SVEITS/Finansavisen: Bilen var i sin spede barndom et transportmiddel. Bilen, med en pesende, illeluktende motor var nok ikke mer komfortabel enn en luksuriøs karet trukket av fyrrige hester. Syntesen, når transport og komfort smelter sammen, er en moderne bil.

Raskere enn Porsche

Moderne komfort ville filosofen Georg Wilhelm Friedrich Hegel anse som en ny tese. Tesen er vel og bra og veldig uspennende.

Derfor, ifølge den tyske filosofen, vokser antitesen frem. Sportsbilen. Rumperisteren som får adrenalinet til å bruse. Hegel mener det er tesen og antitesen som driver utviklingen frem og skaper en ny syntese. Akkurat nå er syntesen: Mercedes-AMG S 63.

Raskere i starten enn en Porsche, med nesten like god plass som en mini-van, komfortabel som en Chesterfield-salong og med en viss evne til å kuske seg selv.

Når Mercedes har fått Designo til å boltre seg med skinn og treverk, blir inntrykket overveldende – litt for overveldende synes vi. Men Mercedes vet hva de gjør. Kinesere vil ha varer hvor det ikke er spart på kruttet. S-Klasse er en suksess i Kina. I 2016 ble nærmere halvparten av de S-klassebilene Mercedes produserte, solgt i Kina.

Les også:

Elektronisk vranglås

Mercedes har oppgradert S-klassen med 6.500 nye komponenter, blant annet nye motorer, nye sensorer og mer avanserte dataløsninger - så avanserte at vi blir stående tafatte å se på den digre bilen med en kompakt, avslepen eleganse. Bilen er låst og nøkkelen ligger i det lille praktiske, dedikerte rommet mellom koppholderen på midtkonsollen og askebegeret, som er ekstrautstyr.

(Saken fortsetter under)

Det er plass til 510 liter bagasje og eksosen kan strømme fritt via lydklaffer.
Det er plass til 510 liter bagasje og eksosen kan strømme fritt via lydklaffer.

Når pressen prøvekjører nye modeller, kryr det av produkteksperter. Nå klør ekspertene seg i ekspertisen sin. Den dedikerte mobiltelefonen som kanskje kunne ha reddet oss, ligger også inne i bilen, sammen med passet vi bør ha tilgang til for å krysse grensen mellom Tyskland og Sveits. Et bud blir sendt for å hente reservenøkkel. Ekspertene ringer andre eksperter. Vi blir høflig anmodet om å nyte en kopp nytraktet kaffe og kanskje unne oss noe søtt å bite i.

Det gjør vi og en times tid senere er vi på veien. Ekspertene klør fortsatt hjernebarken. Hvorfor bilen hadde gått i vranglås kan de ikke gi en forklaring på, men de hadde klart å få den opp. Klok av skade putter vi nøkkelen i lommen, justerer de behagelige skinnsetene og rattet og begynner turen mot Neuhausen ob Eck på den tyske siden av grensen mellom Sveits og Tyskland. Som ventet slipper vi problemfritt ut av Sveits og inn i Tyskland. På veien tilbake til Zürich blir vi saumfaret, men ikke spurt om å legitimere hverken oss selv eller bilen.

Les også: BMW og Fiat Chrysler skal samarbeide

Dannet selvmotsigelse

AMG S 63 har en fyrrig, nyutviklet V8-motor med en effekt på 612 hester. Den samme basismotoren sitter i S 560. Tuningen er litt mer moderat. Men for de aller fleste burde det duge med 469 hester. Bilen er stor og tung, men mer enn rask nok med denne motoren. Og du kan få S-klassen med en rekkesekser fyrt på bensin kombinert med en plugg-inn-hybridløsning som har en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.

Det er ikke vanskelig å finne seg til rette i baksetet.
Det er ikke vanskelig å finne seg til rette i baksetet.

AMG S 63 har data som kan sammenlignes med en rendyrket sportsbil. Fra 0 til 100 km/t gjør den digre luksuslimousinen unna på 3,5 sekunder. Den er rett og slett en leopard som er forkledd som en elefant. AMG-ingeniørene har i lagt alle sine kloke hoder i bløtt for at bilen som veier cirka to tonn ikke skal føles som en slufsen, duvende diligence. Men vi stikker ikke under stol at AMG S 63 er aller mest festlig hvis man klarer å erte opp en Porsche i et lyskryss og slipper 900 Newtonmeter løs via permanent firehjulstrekk. Rett frem er den lynrask.

S 560 har kjøreprogrammer. De gjør bare ikke så veldig mye fra eller til. Bilen føles, enten man velger «Comfort» eller «Sport», som en behagelig, ekstremt stillegående langdistansebil. Vi kan kjøre fort, men ikke så fort at vi begynner å kutte svinger og slippe alle kreftene løs ut av hver eneste sving. Bilen er dannet. Vi er dannet. Opplevelsen er deilig avslappende. Selvsagt, man er da stuerene i Stuttgart også, er det mulig å programmere bilen til å være økonomisk. Da greier den seg kanskje med en liter bensin pr. mil. Men da er det vel en urimelig selvmotsigelse å ha en V8-motor under panseret?

Les også: Hyundais råskinn revet bort

Skrubber ikke

AMG-kunstnerne har ikke bare gjort grunnpakken stivere. Firehjulstrekksystemet er blitt en aktiv medspiller i bestrebelsen på å gjøre bilen nøytral og dynamisk.

Lyset inne i bilen kan selvsagt ha forskjellige farger.
Lyset inne i bilen kan selvsagt ha forskjellige farger.

For å bøte på ubalansen som oppstår når en bil presses i kurver brukes det vanligvis, på mer sportslige modeller, et system som bremser et eller to hjul litt. AMG bruker omvendt taktikk. De kjører mer kraft på hjulene som trenger det. I tillegg har AMG-versjonen et ekstra ultrasportslig kjøreoppsett. Det er effektivt. Men all verdens elektronikk kan ikke overstyre det faktum at det er en tung bil med lang akselavstand og høyere tyngdepunkt enn en sportsbil. Fysikken må man leve med, men elektronikken gjør opplevelsen mange hakk bedre.

Mercedes har beholdt den velfungerende betjeningen av skjermer og menyer.
Mercedes har beholdt den velfungerende betjeningen av skjermer og menyer.

Når vi punsjer inn «Sport +», som AMG kaller programmet, slippes også lydklaffene i eksosanlegget løs. Sveitserne har rigorøse fartsregler. Kjører du for fort og må betale avlat, koster det deg dyrt. Derfor kjører alle sakte og lovlig. Men vi kan ikke dy oss, vi må bare skremme en sveitser over i høyre fil.

Først kommer vi buldrende med turtelleren i det røde feltet. Vi har selvsagt hele lyspakken til S-Klasse i full blomst. I god tid før vi tar igjen sveitseren slipper vi gassen. Åtteren braker som et velvoksent nesehorn med mavesjau. 100 prosent klaff. Og pust, pes, stønn som Donald pleier å «si» når han slipper unna – helt gratis.

Av hensyn til vår pekuniære situasjon gjentar vi ikke øvelsen. Isteden overlater vi fartskontrollen til den adaptive cruisekontrollen. Den leser skilt og holder fartsgrensen, men med et forbehold. Vi har ikke 50 km/t når vi passerer skiltet, men sånn cirka 150 meter etter at skiltet er passert. Cruisekontrollen tilpasser farten til svinger når navigasjonen er aktivert og den fortsetter å virke selv om bilen står stille i opp til 30 sekunder.

Les også: Sjekk ut Ford GT ’67 Heritage Edition!

(Saken fortsetter under)

Rattet er stort og dashbordet gigantisk. Skinnpakken i testbilen var litt for mye av det gode for oss.