Meny

Dette er tre smarte bruktkjøp til 350.000 kroner

Vi har funnet tre bruktbiler til maks 350.000 kroner. Fra venstre: BMW i3, VW Passat GTE og Lexus RX 450h.
Vi har funnet tre bruktbiler til maks 350.000 kroner. Fra venstre: BMW i3, VW Passat GTE og Lexus RX 450h.
To er hybrider – den siste ren elbil.

Nybil-salget går virkelig unna her til lands. I fjor ble et rekordår med over 150.000 solgte biler. Det fører igjen til at det er svært mye å velge mellom av brukte biler.

Hvert år omsettes det rundt 400.000 brukte biler her til lands. De siste årene har modeller med elektriske drivlinjer økt markant.

Samtidig er det mange som rett og slett vegrer seg litt for å kjøpe en ren bensin- eller dieselbil. Det er heller ikke alle som ønsker å kjøpe splitter ny bil, på grunn av store verditap.

Derfor har vi tatt en titt på bruktmarkedet, og funnet tre alternative biler, alle med en form for elektrisk drivlinje. Prisen skal ikke overstige 350.000 kroner.

Premium-SUV fra Lexus

Første bil ut er RX 450h fra Lexus. Det japanske premiummerket er gang etter gang å finne helt i toppsjiktet både når det gjelder kundetilfredshet og kvalitet. Også RX 450h er kjent for å være en svært driftssikker bil, med lite feil.

SUV-en leverer i tillegg store mengder luksus og som regel en drøss med utstyr. Men det som gjør denne bilen ekstra interessant er hybrid-teknologien. Her får du en sprek bil, med 300 hk, samtidig som forbruket er relativt lavt hvis du holder deg i skinnet.

RX 450h skiller seg godt ut fra de andre bilene i klassen.
RX 450h skiller seg godt ut fra de andre bilene i klassen.

Bilen er dog ikke ladbar. På bruktmarkedet begynner prisene på rundt 300.000 kroner. Da snakker vi om seks-sju år gamle biler, som har gått rundt 150-200.000 kilometer.

Det er uansett mye bil for pengene. Her får du både god plass, firehjulstrekk, godt skyv og ikke minst en driftssikker bil.

Denne er liten, smart – og billig

Helelektrisk fra BMW

BMW har virkelig gjort suksess med sin aller første elbil, i3. Så langt i år er den lille elbilen faktisk den nest mest solgte bilmodellen i Norge, uansett drivlinje.

I likhet med resten av modellrekken til BMW, er også i3 en underholdende bil å kjøre. Det er mye takket være batteripakken, som gir et lavt tyngdepunkt, og dermed gode kjøreegenskaper.

Plassen er derimot begrenset. Bagasjerommet rommer for eksempel bare 200 liter. Til gjengjeld får du en kompakt og snerten bil – som i tillegg har fått økt rekkevidde.

BMW i3 har 170 hk - og det gjør den til en sprek liten rakker. 0-100 km/t tar kun 7,3 sekunder.
BMW i3 har 170 hk - og det gjør den til en sprek liten rakker. 0-100 km/t tar kun 7,3 sekunder.

Med største batteripakke er oppgitt rekkevidde nå 300 kilometer, ifølge den såkalte NEDC-syklusen. På bruktmarkedet begynner prisene på rundt 200.000 kroner. Da har bilen minste batteripakke, og gjerne tre-fire år på baken.

Dersom du legger inn rundt 250.000 kroner kan du få en tilnærmet ny bil, men også denne med minste batteripakke, som har 190 kilometeres oppgitt rekkevidde.

Toppmodellen med 94 amperetimer øker rekkevidden til 300 kilometer. Den må du betale rundt 300.000 kroner for på bruktmarkedet. Da er bilene gjerne også godt utstyrt.

Dette er årets beste elbilkjøp

Romslig stasjonsvogn

Volkswagen Passat GTE har vært med oss i et drøyt år nå. Den ladbare hybriden kan blant annet skilte med en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer. Det er blant de beste i klassen.

Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er bare 0,17 l/mil. For å oppnå slike tall må du riktignok være nøye med å lade ofte, og ikke være for tung på høyrebeinet.

Passat GTE er en av bilene med lengst elektrisk rekkevidde i klassen.

Passat GTE er en av bilene med lengst elektrisk rekkevidde i klassen.
Passat GTE er en av bilene med lengst elektrisk rekkevidde i klassen.

Når det kommer til kjøreegenskaper er de veldig nært opp til en vanlig Passat. Forskjellen er at GTE-versjonen veier noe mer på grunn av batteripakken. Men så går bilen skikkelig godt også. Bensin- og elmotoren leverer til sammen 218 hk, noe som gjør at 0-100 km/t går unna på 7,6 sekunder.

Passat GTE er en forholdsvis ny bilmodell enda, og begynner på cirka 450.000 kroner. På bruktmarkedet er de rimeligste utgavene priset til rundt 350.000 kroner.

Her kan du med andre ord spare en god slump penger, og samtidig sikre deg en tilnærmet ny ladbar hybrid.

Slik avslører de en stor bilnyhet

Denne saken ble først publisert på Broom.no

Annonse
Populært