Sportsbil gjør comeback – koster flesk

De ti første bilene som bygges, blir såkalte Signature Series-modeller. Foto: VB Automotive
De ti første bilene som bygges, blir såkalte Signature Series-modeller. Foto: VB Automotive
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den rykende ferske svensken Indigo 3000R forener klassiske designelementer med moderne teknikk. Under panseret lurer en kraftpakke fra en annen svensk stolthet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den 6. juni presenterte von Braun Sport Cars sin nye sportsbil, Indigo 3000R Signature Series. Nå settes allerede de ti første, reserverte eksemplarene i produksjon. De første kundebilene leveres ved årsskiftet 2017/18. Men flere nye utgaver skal settes i produksjon, og vil du sikre deg en åpner von Braun ordrebøkene for disse i august.

Du synes kanskje det er noe kjent med både Indigo-utseendet og navnet? Det har sin naturlige forklaring. Visstnok inspirert av britiske TVR, fikk Bengt Lidmalm i 1993 lyst til å bygge sin egen sportsbil. Jösse Car AB ble etablert året etter, og arbeidet med å skape Indigo 3000 var i gang. Den første prototypen ble vist frem allerede året etter, og de første kundene fikk levert sine biler i 1996. Men sportsbileventyret ble av den kortvarige sorten, og da selskapet ble erklært konkurs i 1999 hadde kun 43 blitt bygget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen quickfix

Svenske von Braun kjøpte for tre år siden restene av Jösse Car og etablerte selskapet vB Automotive AB som skal stå for produksjonen.

Målet den gangen var å kunne bygge videre på den gamle konstruksjonen og lansere en morsom sportsbil til under 100.000 Euro. Det ble raskt klart at quickfix-løsninger på en 20 år gammel konstruksjon hverken ville være spesielt attraktivt eller enkelt å få godkjent.

Derfor ble ambisjonsnivået løftet nokså mange hakk, og Indigo 3000R er ifølge von Braun selv en moderne sportsbil med klassiske stilelementer. Faktisk er hele 95 prosent av alle komponentene fra forgjengeren byttet ut – noe sportsbilbyggeren mente var helt nødvendig for å skape det som forventes av en sportsbil i vår tid. Samtidig understrekes det at DNA-et og grunndesignet er ivaretatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: El-SUV blir Hyundais nye spydspiss

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Selv om Indigo 3000R bygger på forgjengeren fra 90-tallet, er 95 prosent av komponentene byttet ut, og moderne utstyr er på plass. Foto: VB Automotive
Selv om Indigo 3000R bygger på forgjengeren fra 90-tallet, er 95 prosent av komponentene byttet ut, og moderne utstyr er på plass. Foto: VB Automotive

Autentisk og avansert

Selv om skaperne av den nye 3000R har ønsket å bevare sportsbilens basale og ukompliserte egenskaper, har moderne utstyr kommet på plass. Eksempler på dette er adaptiv, elektronisk servostyring, ABS-bremser, aircondition, LED-lys foran og bak, samt elektronisk startsperre.

Tre versjoner av 3000R blir etter hvert tilgjengelige; Roadster, Convertible eller Coupe. Basisversjonen blir roadsteren, med Coupe- (lettvektstak i karbon og epoxy) og Convertible-pakkene som tilleggsutstyr. Klarer du ikke bestemme deg for hvilken versjon som passer deg, kan du velge «3 in 1». Som navnet tilsier får du da både roadster, kabriolet og kupé i ett.

3000R har et innebygget sikkerhetsbur, som i tillegg til å være greit å ha dersom uhellet er ute også bedrer vridningsstivheten betraktelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bilprodusent og Iran inngår kjempe-kontrakt

Kjent rekkesekser

Det er Volvo som har donert kraftpakken vi finner under panseret. Rekkesekseren med to turboer på 2,9 liter, 307 hester og 400 Nm er en gjennomprøvd maskin som bør tåle bra med juling. Den har fått ny elektronikk for å ha mer sportsbil-karakter og kjappere respons. For første gang er rekkesekseren langsmontert, og den er trukket langt tilbake for å sikre god vektfordeling. Faktisk veier frontpartiet på 3000R kun 11 kilo mer enn bakparten, som gir en vektfordeling på 50,4/49,6.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Indigo 3000R Signature Series (3)

Rekkesekseren fra Volvo yter 307 hester og 400 Nm. Foto: VB Automotive
Rekkesekseren fra Volvo yter 307 hester og 400 Nm. Foto: VB Automotive

Rekkesekseren fra Volvo yter 307 hester og 400 Nm. Foto: VB Automotive

Indigo 3000R har 50 prosent mer effekt enn forgjengeren hadde og den veier kun 1.273 kilo. Von Braun er sparsomme med ytelsestall, men det bør sparke friskt unna. Da er det greit å kunne kaste anker like effektivt. Brembo står for bremsene, som skal være dobbelt så effektive som på forgjengeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ekstrem råskap fra Mercedes-AMG

Ikke allemannseie

Roadsteren vil koste fra ca. 965.000 svenske kroner. Regn imidlertid med et saftig påslag for å få norske skilter på plass. Produsentens mål er å etter hvert komme opp på en byggetakt på 20-30 biler i året. Foreløpig er det de ti Signature Series-bilene som skal bygges, men ifølge von Braun åpnes det etter sommeren for bestilling av nye, spennende versjoner.

Disse kommer til å koste fra ca. 1,1 millioner svenske kroner, med basismodellen som utgangspunkt. Så gjenstår det å se om vi får se Indigo 3000R på norske skilter.

Les også:

Volvo lover: Nå skal det bli slutt på rotet!

På tur med Kona

Zondas vakre gjenferd

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen