Fingrene fra fatet

Ford hopper over alle mellomstasjonene, og lanserer etter planen en fullautonom bil til kommersielt bruk i 2021. Her er en Fusion, som vi kjenner som Mondeo, under testing i et simulert bymiljø. Foto: Ford
Ford hopper over alle mellomstasjonene, og lanserer etter planen en fullautonom bil til kommersielt bruk i 2021. Her er en Fusion, som vi kjenner som Mondeo, under testing i et simulert bymiljø. Foto: Ford

Selv om mange forbinder innovative Tesla med begrepet «selvkjørende biler» er det ifølge en fersk rapport en langt mer folkelig bilprodusent som leder an i kappløpet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For de fleste av oss er det å skulle slippe rattet, lene seg tilbake og la bilen ta seg av kjøringen en uvirkelig tanke. Vi opplever «bugs» i de fleste andre elektroniske innretninger vi bruker, og bare tanken hvor store konsekvenser slike feil kan få i en bil som kjører i motorveifart er skremmende.

Men realiteten er slik at teknologien allerede har vært på plass i mange år. Ved å kontinuerlig samle inn informasjon fra hjelpesystemer/sensorer/kameraer rundt på bilen, og la disse snakke sammen, skapes en kunstig intelligens. Det høres kanskje risikabelt ut, men ved å ta sjåføren bort fra spakene forsvinner faktisk den desidert største årsaken til ulykker: menneskelige feil.

Allerede på veiene

Selvkjørende biler er ikke noe nytt. Faktisk har det vært eksperimentert med dette siden 30-tallet. Med varierende hell har en rekke selskaper testet selvkjørende biler gjennom årenes løp. Testingen har i hovedsak foregått i simulerte miljøer på større testanlegg, men de seneste årene har det også forekommet på offentlige veier etter godkjenning fra myndigheter rundt om i verden. Sistnevnte fordrer at det til en hver tid sitter en sjåfør i bilen som kan overta styringen dersom det blir nødvendig. Audi fikk i mai i år som det første bilmerket tillatelse til å teste selvkjørende biler på nivå 3 i New York.

Apple, Google og Uber er eksempler på teknologiselskaper som har vært tidlig ute i tillegg til de etablerte bilprodusentene. Google har jobbet med førerløse biler i godt over ti år, og har siden 2012 hatt biler i test i ulike delstater i USA. Apple-sjef Tim Cook avslørte nylig i et intervju med Bloomberg at også de har store planer på området. Også elektronikkgiganten Samsung har fått grønt lys fra myndighetene i Sør-Korea, og tester for tiden sin teknologi under skallet på modifiserte Hyundai-modeller.

Les også: Sjekk ut Ford GT ’67 Heritage Edition

(Saken fortsetter under)

Tesla har vært banebrytende og gitt forbrukeren en prøvesmak på fremtidens automatiserte kjøring. Men ifølge en rapport er det Ford som leder an i utviklingen. Her er en en Tesla Model 3 som leveres til de første kundene i USA i disse dager. Foto: Tesla
Tesla har vært banebrytende og gitt forbrukeren en prøvesmak på fremtidens automatiserte kjøring. Men ifølge en rapport er det Ford som leder an i utviklingen. Her er en en Tesla Model 3 som leveres til de første kundene i USA i disse dager. Foto: Tesla

Forskjellig taktikk

De fleste bilprodusentene tester selvkjørende biler kontinuerlig, men de velger forskjellige veier til målet. Tesla har vært banebrytende ikke minst som elbilprodusent, men i høy grad også når det gjelder å vise hvilken teknologi som bor i bilene våre og hva denne kan brukes til. Da selskapet lanserte Autopilot-funksjonen i 2015 skapte dette furore. Den har flere ganger blitt oppgradert, og utviklet slik at den lærer av sine feil. Men det er viktig å merke seg at selv om navnet og funksjonene gir inntrykk av at en Tesla er selvkjørende, er den langt i fra fullautonom. Den befinner seg et sted mellom nivå 2 og 3 på skalaen og føreren er fullt ut ansvarlig for kjøringen.

Ford er kanskje ikke bilprodusenten de fleste av oss forbinder med selvkjørende biler – noe som i stor grad nok skyldes at de har valgt en annen fremgangsmåte enn eksempelvis Tesla.

Fords plan er ha en fullstendig selvkjørende bil klar på markedet i 2021. Den blir levert uten ratt og pedaler, skal produseres i høyt volum og vil i første omgang settes i kommersiell drift som drosje eller i en bildelingsordning.

Les også: Hyundais råskinn revet bort

Milliardinvestering

I en rapport fra det uavhengige analyseselskapet Navigant Research ble det sett nærmere på 18 ledende selskaper som jobber med å utvikle selvkjørende biler. Kriterier som blant annet visjon, plan for markedsintroduksjon, partnere, strategi og evnen til å kunne tenke og handle innenfor et langsiktig perspektiv ble vektlagt.

Konklusjonen viste at Ford ble vurdert til å lede an i utviklingen av selvkjørende biler, med giganter som General Motors, Renault-Nissan og Daimler hakk i hæl. BMW, Volkswagen, Toyota, PSA, Volvo og Hyundai måtte finne seg i å havne i «utfordrer» –kategorien bak, sammen med nevnte Tesla.

Men så legger også Ford mye penger på bordet for å nå målet om en selvkjørende produksjonsbil på markedet i 2021. I februar kunne Ford Motor Company-toppsjef Mark Fields fortelle at produsenten de neste fem årene vil investere 8,4 milliarder kroner i selskapet Agro Al, som jobber med kunstig intelligens. Blant annet innebærer dette et virtuelt kjøresystem for den førerløse Ford-modellen som kommer i 2021.

Les også:

Ford satser videre på sin elektriske Focus

Ford skal filme bilen din når den er på verkstedet

Nå kommer muskelbilen med en helt spesiell nyhet

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen

Personvernpolicy