Ny oversikt: Disse bilmerkene er vi mest nysgjerrige på

Dette kartet viser hva det søkes mest på i Europa.
Dette kartet viser hva det søkes mest på i Europa.

Her finner du garantert noen overraskelser!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Volkswagen vippet ned Toyota fra tronen som verdens mest produserte bilmerke i fjor.

Men det er liten tvil om hvilket bilmerke det søkes mest etter rundt om i verden. Der vinner nemlig Toyota soleklart, mens erkerival Volkswagen er ørsmå. Toyota topper søk-statistikken i hele 74 land, fulgt av BMW med 51 og, kanskje litt overraskende, Hyundai på tredjeplassen, med 17 land.

Det er bildel-kjeden Quickco som nå har samlet inn informasjon fra intet mindre enn 193 forskjellige land om hvilke bilmerker det søkes mest på i Google.

Her finnes det definitivt noen pussigheter og overraskelser.

Liten nasjonal lojalitet

Om vi begynner med det minst rare, så overrasker det neppe at Volvo får topplassering i bare ett land. Nemlig Sverige. Det samme kan jo sies om Italia og Fiat. Kombinasjonene hører jo liksom sammen som pølse og brød.

Men lojaliteten mot eget land ser generelt ut til å ikke bare være lav, men svært lav. For utenom Sverige og Italia, er Tyskland (med BMW) og Frankrike (med Renault) de eneste landene som gir egne merkevarer topplassering. Kun 4 land av de 193.

Hvilke bilmerker vi søker mest på varierer MYE rundt om i verden. I Norge er BMW favoritten. Foto: Illustrasjon fra Quickco.
Hvilke bilmerker vi søker mest på varierer MYE rundt om i verden. I Norge er BMW favoritten. Foto: Illustrasjon fra Quickco.

Overraskende er det også at gamle storheter innen bilproduksjon som Storbritannia og USA heller ikke er veldig lojale. I Storbritannia er BMW det mest søkte. I det store og viktige USA-markedet er Toyota og Honda som er klart størst.

Franske biler – er de egentlig bedre enn sitt rykte?

Bugatti størst i afrikanske Niger

Amerikanske Chevrolet er derimot det mest søkte bilmerket i Argentina, Chile, Colombia, Ecuador og Mexico.

Det franske superbil-og luksusbilmerket Bugatti er det mest søkte bilmerket i ett land, nemlig afrikanske Niger, som ligger midt inne i det afrikanske kontinentet.

Jaguar går også til topps i ett eneste land, og da altså ikke i England, Skottland eller Wales, som man kanskje skulle tro var hjemmebane, til tross for indiske eiere. Neida – det er i den lille mellom-amerikanske staten Belize at det erke-britiske bilmerket topper Google-søkene.

Vi nordmenn liker premiumbiler. Det gjenspeiler også hva vi søker etter, som da altså ikke er hverken Volkswagen, som er mest solgt, eller Toyota: Vi gjør som 50 andre land og søker mest etter BMW.

Franske Peugeot er det mest søkte bilmerke i kun ett eneste land, og det er Danmark.

Les også: Dette er million-bil for de som vil skille seg litt ut

Dette kan bli et nytt bilmerke

Sterke merkevarer er viktig

Vi nevnte Volkswagen innledningsvis. De er kanskje store på salg, men når det gjelder hva folk søker på så er de ikke fullt så store. De topper søkene i syv land. Deriblant Spania, Romania og Ungarn.

Vi registerer også at gamle storheter som Ford og Opel faktisk ikke er på listen i det hele tatt.

En liten dose fun-facts der, altså. Men sier dette oss noe mer?

Vi tror det. Dette sier også noe om hva som ligger fremst i folks bevissthet, og det sier nok også litt om drømmer. Noe som litt på sikt kan føre til at om man som bilmerke gjør det godt på en slik liste, så har man et stort potensiale.

Les også: Saab - i sommer skulle de fylt 70 år.

Personvernpolicy