Tyskeren som kusker seg selv

Audi har valgt en moderat designlinje når A8 nå blir fornyet for fjerde gang. Foto: Audi
Audi har valgt en moderat designlinje når A8 nå blir fornyet for fjerde gang. Foto: Audi
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi ble presentert for Audis hårete målsettinger og fikk ta en titt på det nye flaggskipet fra Ingolstadt – A8.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi vil ta tilbake teknologitronen. «Vorsprung durch Technik» skal ikke bare være et tomt slagord. Det skal fylles med avanserte og mer eller mindre nyttige løsninger.

Massiv digitalisering

En løsning som definitivt er nyttig er det nye manøvreringssystemet som sitter i A8. I sakte fart svinger bakhjulene fem grader. Dermed går det lettere å tråkle seg gjennom trange parkeringshus og lirke bilen på plass i en bås som ikke er altfor stor. Parkeringen kan selvsagt bilen gjøre på egenhånd. Det er det mange andre biler som kan også, så her har ikke Audi skaffet seg et forsprang. I en Audi A8 kan imidlertid føreren gå ut av bilen og be om at den parkerer seg av seg selv. Kjekt.

I høye hastigheter svinger bakhjulene to grader. Det, sammen med blant annet et avansert hjuloppheng og massevis av elektronikk, skal bidra til en bedre kjøreopplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av de siste 20 årene har Audi integrert 30 nye digitale løsninger i bilene sine. Løsningene er blitt mer komplekse. Og, medgir en av dem vi snakket med på Audi Summit i Barcelona, brukervennligheten står ikke alltid i stil til innholdet. Premium er ikke bare avansert teknologi, komfort og ytelse, det er også løsninger som kundene opplever som lette å bruke. Et eget selskap innenfor Audi, med kloke hoder i Beijing, San Francisco og Ingoldstadt, undersøker hva kundene faktisk bruker, kommer med råd om hva folk vil ha, og foreslår sågar å skrote løsninger. Men, medgir sjefen for selskapet, det er ikke alltid like lett å få ledelsen med på å utelate teknologi det er brukt mye penger på å utvikle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hippie-bussen er tilbake - nå er den elektrisk

(Saken fortsetter under)

Baksetepassasjerer kan justere setet, har fotstøtte med massasje og kan styre miljøet inne i bilen. Foto: Audi
Baksetepassasjerer kan justere setet, har fotstøtte med massasje og kan styre miljøet inne i bilen. Foto: Audi

Tro på individuell transport

Det er nesten flaut å skrive det, men Audi har klokkertro på at du vil kjøre din bil og at jeg vil kjøre min bil også i fremtiden. For at Audi og de andre bilprodusentene ikke skal skyte seg selv i foten, må de utvikle fremdriftsløsninger som er mindre forurensende. Biltrafikken må avvikles på en smidigere måte enn i dag. Foreløpig ser Audi for seg at bilene utstyres med elektromotorer fremfor – eller som et supplement til – forbrenningsmotorer. Audi har som målsetting at over 30 prosent av alle bilene de produserer i 2025 skal være elektrifiserte. Det betyr i klartekst, slik ståa er nå: Elektriske biler, plugg-inn-hybrider og hydrogenbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi tviler ikke på at Audi klarer å produsere nok elektrifiserte biler. Det avgjørende spørsmålet er om kundene i de store billandene vil kjøpe dem. I Tyskland koster en Audi Q7 med dieselmotor på 218 hester 570.000 kroner. Den samme bilen, som plugg-inn, havner på 780.000 kroner. Gulrotpolitikken til norske myndigheter gjør at hybridvarianten bare er 34.000 kroner dyrere enn dieselbilen, men med langt flere hestekrefter.

Les også: El-SUV blir Hyundais nye spydspiss

Hybrid limousin

A8 kommer etter hvert med mange forskjellige motorer, og alle er utstyrt med 48-volts elektriske primærsystemer. Det gir mulighet for å gjenvinne noe energi når bilen bremser. Når produksjonen av bilene med V6 diesel og bensin er i gang, kommer A8 L e-tron quattro – en hybrid. Den får en 3,0-liters bensinmotor, og sammen med elektromotoren gir det en systemeffekt på 449 hester. Batteriet, som er klargjort for induktiv lading, gir en elektrisk rekkevidde på cirka 50 kilometer. For å gi plass til batteriet og de elektriske komponentene har denne modellen 13 centimeter lengre akselavstand enn standardvarianten. Audi kan foreløpig ikke si noe konkret om når den varianten blir typegodkjent og kommer i salg. Det samme gjelder for toppmodellen med en 6,0-liters W12–motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Verdens mest avanserte selvkjørende

For å skape en smidig trafikkavvikling og gi bilføreren en mer avslappende og innholdsrik tur, ser Audi for seg at bilene i fremtiden i stor grad vil være selvkjørende. A8 er utstyrt med radar, laser og kameraer. Sammen med et avansert navigasjonssystem skal sensorene gi bilen et komplett bilde av omgivelsene. Audi A8 blir den første masseproduserte bilen i verden som tilfredsstiller de kravene som er spesifisert til en selvkjørende bil på nivå 3. Hvis A8 kjører på motorvei, hvis det er en fysisk sperre mellom veibanene og hvis farten er under 60 km/t, kan føreren slippe rattet og konsentrere seg om helt andre ting. På nivå 5 er bilen blitt en robot som ikke trenger en fører. I prinsippet kan du sette deg i baksetet og be bilen kjøre deg dit du skal og så finne seg en parkeringsplass.

Kravene til bilens egenskaper er definert. Foreløpig finnes det imidlertid ikke entydige regler for hvordan systemet skal testes og godkjennes. Og det må bli tillatt å bruke selvkjørende biler. Regler for veitrafikk er i dag et nasjonalt anliggende. Blir det slik i fremtiden også, kan hvert land komme til å ha eget regelverk for hvor og når det er tillatt med selvkjørende biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi bruker også alle sensorene til å gi føreren og passasjerene en mer behagelig biltur. A8 vil kunne leveres med et aktivt, elektrisk fjæringssystem. Det gir en raskere og mer presis justering av fjæringen på hvert hjul sammenlignet med andre systemer. Når bilen «ser» en fartsdump, vil den kunne «jevne» dumpen ut. Systemet er også med på å endre bilens karakteristikk, fra en komfortabel direktørbil med fotstøtte og innebygd massasjefunksjon, til en sporty limousin. Sier Audi. Det får vi komme tilbake til når den første muligheten for prøvekjøring dukker opp i løpet av høsten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bilprodusent og Iran inngår kjempe-kontrakt

(Saken fortsetter under)

Det elegante skallet skjuler en bil som blir veldig intelligent - når alt er på plass. Foto: Audi

Skjermende

I nye A8 har Audi overført det meste av betjeningen til to store berøringsskjermer. De er elegant integrert i dashbordet og midtkonsollen. Vi har bare fiklet litt med systemene, men er i utgangspunktet ikke overvettes begeistret for berøringsskjermer i en bil. Nå skal det legges til at mange av funksjonene vil kunne styres med en helt vanlig stemme. Om det også krever bestemte ord og vendinger for eksempelvis å øke temperaturen eller velge kjøremodus, finner vi med tid og stunder ut av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye A8-modellen er generasjon fire av flaggskipet fra Ingolstadt. Designen er modernisert litt og fiffet opp med avanserte lysløsninger. Førsteinntrykket er at bilen ser veldig elegant og veldig nøytral ut. Bilen fremstår som helstøpt skulpturell og harmonisk, men kanskje med et mindre særpreg og ikke et så brautende uttrykk som konkurrentene BMW 7-serie og Mercedes S-Klasse. I enkelte land er det nok en fordel med en nøytral bil. Nå kan selvsagt nøytraliteten til en viss grad nøytraliseres med en oppsiktsvekkende farge og masse kromdetaljer.

Les også:

Volvo lover: Nå skal det bli slutt på rotet!

På tur med Kona

Zondas vakre gjenferd

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen