Så billig kan du sikre deg drømmebilen

BMW har nettopp sluppet bildene av sin sjette generasjon av familiebil-verstingen M5. Her ser du de fem foregående. De tre modellene til høyre i bakre rekke kan bli dine for en hyggelig pris på bruktmarkedet.
BMW har nettopp sluppet bildene av sin sjette generasjon av familiebil-verstingen M5. Her ser du de fem foregående. De tre modellene til høyre i bakre rekke kan bli dine for en hyggelig pris på bruktmarkedet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Heftig familiebil trenger ikke å koste skjorta.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilder av og informasjon om den nye familiebil-verstingen til BMW har akkurat blitt sluppet ut. Vi snakker om sjette generasjon M5.

Dette er et skikkelig beist av en familiebil. Den ser kanskje ikke heeelt verst ut, men vi snakker ytelser som for bare kort tid siden var forbeholdt superbiler!

Vi tipper det finnes en god slump av våre lesere som akkurat nå sjekker den finansielle statusen i heimen. Prisen på den nye M5-en vil bli høy. Så det gjelder å ha full oversikt.

Hvis husholdningens budsjett tilsier at det er urealistisk å kjøpe en slik bil ny, kan det jo være verdt å sjekke bruktmarkedet. Her finnes det nemlig M5-er i et helt annet prisnivå.

Under 300.000 kroner

Den første generasjonen av BMW M5 er svært sjelden å finne på bruktmarkedet. Derfor er også prisene på disse høye.
Den første generasjonen av BMW M5 er svært sjelden å finne på bruktmarkedet. Derfor er også prisene på disse høye.

Den aller første generasjonen, som debuterte i 1984, er det ikke så lett å finne på bruktmarkedet lenger. Den regnes som en særdeles ettertraktet klassiker og prisene er høye.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De aller billigste M5-ene er derfor akkurat nå andre- (fra 1995) og tredje generasjon (fra 1999). Disse kan koste deg under 300.000 kroner.

De billigste er gjerne ombygde biler, som ikke er like ettertraktet som originale eksemplarer.

Les også: Han feirer 17. mai med 560 hestekrefter

Klassiker

Vi har imidlertid funnet en tilsynelatende svært pen og original 1991-modell, med oppgitt km-stand på bare 130.000. Bilen ble importert i 2006, og har siden det kun hatt én eier. Det står i annonsen at det er dokumentasjon på kilometerstand da den kom til Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Andre generasjon M5 fikk over 300 hk. Prisen på bilen som av bildet er 280.000 kroner. Faksimile: Finn.no
Andre generasjon M5 fikk over 300 hk. Prisen på bilen som av bildet er 280.000 kroner. Faksimile: Finn.no

Denne M5-utgaven har en 3,6-liters rekkesekser på 315 hk.

Prisen er oppgitt til 280.000 kroner.

Hvis alt er så bra som bilder og tekst skulle tilsi (og det må du naturligvis sjekke nøye selv, om du er interessert), så kan vi ikke skjønne annet enn at dette er en god pris for en ekte klassiker!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk her for å se hele annonsen

V10-motor

Ønsker du deg heller en litt mer moderne M5, med betydelig mer krefter og fraspark, kan du gå for fjerde generasjon. Den kom i 2005 – og har en ganske enkelt episk V10-motor! Dette var siste M5 som kom uten turbomotor.

5-literen byr på hele 507 hk, et herlig lydbilde – og et fraspark som kan få selv de mest bortskjemte til å glise bredt.

Prisene på disse har gått betydelig nedover de siste par årene. Nå kan du få originale eksemplarer med fornuftig kilometerstand til under 500.000 kroner.

Klikk her for å se hele annonsen

Spesiell girkasse

Et eksempel er en 2005-modell med 113.000 kilometer på telleren. Denne står til salgs hos forhandler til 499.000 kroner.

Fjerde generasjon M5 var siste utgave med selvpustende motor. Og hvilken motor! Her snakker vi V10 og 507 hk! Faksimile: Autodb.no
Fjerde generasjon M5 var siste utgave med selvpustende motor. Og hvilken motor! Her snakker vi V10 og 507 hk! Faksimile: Autodb.no

Her får du utvidet skinnpakke, head up display, takluke, stor navi, stort stereoanlegg – og naturligvis også BMWs mye omtalte SMG-girkasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sistnevnte har ulike innstillinger med tanke på hvor raskt den skal gire. Og i den mest aggressive er det en sann fryd å kjenne hvert girskift sende bilen framover med brutalt rykk.

Les også: Vår test av utgående generasjon BMW M5

Men ...

Vi kan ikke unngå å nevne det: Slike ekstreme biler som vi snakker om her, kan fort bli kostbare å eie. Det gjelder både rekkesekser fra starten av 90-tallet og V10-ere som er 10-15 år nyere.

Tredje generasjon M5 hadde åttesylindret motor. Illustrasjonsfoto
Tredje generasjon M5 hadde åttesylindret motor. Illustrasjonsfoto

Alt fra servicer og deler koster ekstra, og du må ut med en god slump penger for å forsikre dem også.

Siden ingen av de tidligere M5-utgavene var tilgjengelig med firehjulsdrift, er de også noe mer Supraktiske på vinterstid.

Men alt dette har du sikkert tenkt på og tatt høyde for? I tilfelle: Skaff deg en vaskeekte M-bil først som sist. Man lever jo bare én gang

Les også:

Hevder at BMW vil kuppe Tesla – allerede i høst

Nå er det slutt for lekker BMW

Slik avslører BMW en stor bilnyhet

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no