Hyundai FE er den nye rekkevidde-sjefen!

Slik ser den nye SUV-en ut forfra. Navnet er ikke avslørt enda. Enn så lenge omtales den bare som FE. Foto: S.J.Hong
Slik ser den nye SUV-en ut forfra. Navnet er ikke avslørt enda. Enn så lenge omtales den bare som FE. Foto: S.J.Hong
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hyundai er klare med en ny generasjon hydrogenbil. SUVen, som enn så lenge har modellbetegnelsen FE, går en oppgitt rekkevidde på 800 km. Nå gjenstår imidlertid én viktig utfordring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige uke slapp Hyundai bildene av sin nye hydrogenbil. Det er en kompakt SUV, som blir etterfølgeren til ix35 Fuel Cell.

Men da var ikke de offisielle rekkevidde-tallene klare. Det er de nå – og de lar seg virkelig høre!

Den nye modellen, som enn så lenge går under kodenavnet FE, får nemlig en oppgitt rekkevidde på solide 800 kilometer.

Dette ble kjent via en pressemelding fra Hyundai mandag.

Slipper batterier

Allerede i 2013 var koreanerne klar med den første serieproduserte hydrogenbilen i verden. Forskjellen på denne og en ren elbil, er at hydrogenbilene bruker hydrogrengass som «drivstoff». De benytter brenselcelle-teknologi, som omdanner energien i hydrogengassen til elektrisk energi, som igjen driver elmotoren i bilen.

Fordelen med dette er at man ikke trenger tradisjonelle batterier.

Les også: Disse skiltene er svært sjeldne i Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Suverent best

I tillegg kan drivlinjen være veldig effektiv – noe som altså gir en imponerende rekkevidde.

Rekkevidden på 800 km er basert på New European Driving Cycle (NEDC-syklusen). Dette er målestandarden for elbiler i Europa.

Det betyr at bilen på én fylling får en suveren rekkevidde, sammenlignet med alle de andre elbilene på markedet akkurat nå.

Les også: Slik kan Kina bli redningen for elbilene

Ulike målemetoder

Det skal nevnes at rekkevidden etter den koreanske målestandarden er satt til 580 km. Også den amerikanske standarden for rekkevidden til elbiler (EPA, Enviromental Protection Agency, som blant andre Tesla bruker) er strengere, og dermed mer realistisk, enn NEDC-syklusen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Imildertid er det likevel sistnevnte som er blitt målestokken i Europa, og den som ligger til grunn for rekkevidden på biler som selges her hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne bilen kan forsyne huset ditt med strøm

(Saken fortsetter under)

Slik ser Hyundais nye hydrogenbil ut på innsiden. Den får en oppgitt rekkevidde etter NEDC-standarden på hele 800 km!
Slik ser Hyundais nye hydrogenbil ut på innsiden. Den får en oppgitt rekkevidde etter NEDC-standarden på hele 800 km!

Rekkeviddeangst

Men selv med en potensiell rekkevidde på hele 800 km, kan det nok forekomme rekkeviddeangst i denne bilen også.

Nettverket for hydrogenstasjoner i Norge, og verden forøvrig, er nemlig særdeles sparsommelig.

Det foreligger riktignok flere planer for å få infrastrukturen på plass. Men hvor raskt det vil skje gjenstår å se. Her ligger en stor utfordring for volumsalg av hydrogenbiler.

Les også: Kan være den viktigste bilen i vårt århundre

Klar i 2018

FE skal etter planen komme på markedet allerede neste år. I tillegg til ny drivlinje, vil denne bilen også vise hva Hyundai klarer med tanke på førerassistentsystemer.

Motoren har for øvrig 163 hk, som innebærer en 20 prosent økning i effekt, sammenlignet med forgjengeren ix35 Fuel Cell.

Ytterligere detaljer rundt bilen vil bli sluppet i forbindelse med at den skal ha sin første offisielle visning i januar.

Les også: Denne SUVen kan bli perfekt for Norge

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no