Koster over to millioner – men det er den sannelig verdt!

AMG GT C Roadster der den virkelig hører hjemme! Vi har vært på langtur med verstingen fra Mercedes.
AMG GT C Roadster der den virkelig hører hjemme! Vi har vært på langtur med verstingen fra Mercedes.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes og Norge på sitt beste. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes-AMG GT C Roadster

Motor: 4-liter, V8, biturbo

Effekt: 557 hk / 680 Nm

0-100 km/t: 3,7 sek.

Toppfart: 316 km/t

Forbruk: 0,96 l/mil

Bagasjerom: 165 liter

Lengde x bredde x høyde: 454 x 193 x 128 cm

Egenvekt: 1.735 kg

Pris: Fra 2.037.900 kroner

Forholdene kan bare ikke bli bedre. Foran oss venter nesten 1.000 kilometer vei, solen steker og vi sitter bak rattet på en Mercedes-AMG GT C Roadster.

Det vil si en av de heftigste cabrioletene du kan kjøpe. Bilen er basert på Mercedes-sinnataggen AMG GT, men har fått utseende til den absolutte verstingen, AMG GT R.

Under panseret bor den velkjente V8-eren på 4 liter. I GT C yter den voldsomme 557 hk.

Nå er det bare én ting som mangler: Å starte bilen – med kurs mot Vestlandet. Første stopp er vakre Ullensvang i Hardanger.

Hvordan er den å kjøre?

Med været på lag kjører vi naturligvis takløst, selv over Haukelifjell, hvor temperaturen faller fra gode 22 til 7 grader. Men det er ikke noe problem, takket være et solid varmeapparat og Air Scarf.

Sistnevnte innebærer rett og slett at varm luft legger seg rundt nakke og hals, akkurat som et skjerf.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Med perfekt cabriolet-vær er vi klar for avreise fra Oslo. Første etappe innebærer cirka 380 kilometer.
Med perfekt cabriolet-vær er vi klar for avreise fra Oslo. Første etappe innebærer cirka 380 kilometer.

På veien overgår GT C forventingene. Strekningene mot Hardanger, spesielt gamleveien over Haukeli, kan ikke bli stort bedre. Her får vi testet bilen i skikkelig Top Gear-style. Med det mener vi brutal bil under fantastiske omgivelser.

Heldigvis er det lite trafikk, som gjør at vi kan utfordre bilen litt gjennom de krappe svingene. Bilen elsker nemlig å frakte deg effektivt gjennom varierte landeveier og fjelloverganger.

– Forsiktig med gassen nå, så du ikke utløser et snøskred. Det er nesten litt surrealistisk å kjøre en åpen AMG under slike forhold.
– Forsiktig med gassen nå, så du ikke utløser et snøskred. Det er nesten litt surrealistisk å kjøre en åpen AMG under slike forhold.

Det er i sport-modus vi liker oppsettet aller best. Da jobber AMG-understellet utrolig presist. Respons gjennom ratt og understell gjør at du blir godt kjent med hvordan bilen oppfører seg. Samtidig har Mercedes fått til det vanskelige kompromisset, mye av komforten er nemlig ivaretatt, selv om de sportslige kjøreegenskapene helt klart veier tyngst. Det er bra, for denne cabrioleten er også en perfekt cruiser, når du ønsker det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Fronten ser mildt sagt aggressiv ut.
Fronten ser mildt sagt aggressiv ut.

Å sitte bak rattet i en åpen AMG GT, under idylliske forhold på Vestlandet, er rett og slett lykke. Lukten av sjø, synet av et griselekkert interiør og ikke minst LYDEN av en brutal V8-er. Den hever både hår og blodtrykk.

Enda bedre blir det når du trykker på den magiske eksosknappen. Da slår lyden livet av måkene som flyr rundt oss. Å kombinere over 550 hk med bakhjulstrekk er i grunn ganske dristig. Våger du å koble av de elektroniske hjelpemidlene, har du virkelig et skummelt leketøy mellom hendene.

Skyvet fra motoren er så brutalt at det nesten er nødvendig å kjøre med taket nede, for å sikre nok surstoff til hjernen. Det beste med AMG GT C Roadster et at den ved få tastetrykk kan gå fra å være en brutal og herlig sportsbil, til å bli en roligere og mer elegant cruiser.

AMG GT C: Naturstridig at nordmenn står i kø for denne

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finest utenpå eller inni?

For å gå rett på sak: GT C Roadster må være Mercedes sin tøffeste cabriolet på lang tid. Bilen er basert på lillebror GT, men har hentet flere herlige designelementer fra verstingen GT R. Deriblant Panamericana-grillen og den mer aggressive frontfangeren.

Eksteriøret er i det hele tatt grisetøft å se på. I likhet med de fleste andre cabrioleter, er også GT C finest uten tak. Men bilen ser slett ikke verst ut på det sorte stofftaket på heller. Det kan for øvrig heves og senkes i hastigheter opptil 60 km/t – og øvelsen tar bare 11 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Interiøret i GT-serien skiller seg tydelig ut fra de øvrige Mercedes-modellene.
Interiøret i GT-serien skiller seg tydelig ut fra de øvrige Mercedes-modellene.

På innsiden følger Mercedes opp med et gjennomført og annerledes interiør. På grunn av den enorme midtkonsollen får vi cockpit-følelse her. Det er flere elementer som avslører at GT C Roadster ikke er noen vanlig cabriolet. Blant annet knappene ved siden av girspaken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan du velge race-mode, deaktivere ESP, stramme opp understellet, eller bare åpne et høylydt fyrverkeri i eksospottene. Sistnevnte knapp blir fort en vane å aktivere…

Millionbilen er utsolgt allerede før Norges-lanseringen

Hvordan er plassen?

Du kjøper selvfølgelig ikke AMG GT dersom du har behov for plass og praktiske løsninger. Dette er en egobil som aller helst bare skal kjøres på årets varmeste dager. Når det er sagt, har de to som får bli med på tur det veldig bra.

Bak rattet har du god plass og mange justeringsmuligheter. Setene i vår testbil er veldig bra. De har godt med sidestøtte, og er i tillegg utstyrt med kjølefunksjon som kan komme godt med under aktiv kjøring, som GT C hele tiden innbyr til.

For et fantastisk land vi bor i! Og for en bil!
For et fantastisk land vi bor i! Og for en bil!

I bagasjerommet er det snevert med plass. Men for en helgetur til Vestlandet holder det i lange baner.

Slik avslører de en stor bilnyhet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Går den bra?

AMG GT C gir deg frysninger. Ikke fordi det er kaldt med taket nede, men fordi bølla av en V8-er under panseret gir deg juling hver eneste gang du er frekk mot gasspedalen.

Det buldrer og spraker noe voldsomt også. Lyden i AMG sin V8-er er så vakker, at den burde vært verneverdig. I forhold til mange av konkurrentene er lyden i AMG dypere, og mer brutal. Kanskje litt som en forbanna rottweiler, kontra en kneldrende puddel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med hjelp av to turboer genererer 4-literen 557 hk og 680 Nm. En slik kraftpakke handler det om å temme, spesielt på norske veier. Skyvet er nærmest endeløst og vi opplever en dynamisk akselerasjon gjennom alle gir. 0-100 km/t raser unna på bare 3,7 sekunder.

Det er ikke bare frontpartiet som er felles med GT R. GT C er nemlig også utstyrt med bakhjulsstyring. Det gjør at bilen angriper svingene enda lettere.
Det er ikke bare frontpartiet som er felles med GT R. GT C er nemlig også utstyrt med bakhjulsstyring. Det gjør at bilen angriper svingene enda lettere.

Å ha slike krefter til rådighet, på noen av landets vakreste veier, er nesten vanskelig å ta innover seg. AMG GT C er langt i fra noen politisk korrekt bil, men så gir den følelser du aldri vil oppleve i noen form for elbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Luksus-merket kan bli perfekt for Norge

... og hva er konklusjonen?

Etter en uforglemmelig tur gjennom Ullensvang, Voss, Vassbygdi og ikke minst fjellovergangen like ved Hallingskarvet nasjonalpark, er inntrykkene mange.

Ville AMG GT C Roadster fungere som en komfortabel cruiser også? Det er et av mange spørsmål vil stilte oss før avreise i Oslo. Svaret er JA.

I komfort-mode virker det som bensintilførselen erstattes med valium. Alt går så mye roligere for seg. Likevel kjenner du at det bor mye rampete DNA i bilen, la det ikke være noen tvil om det.

Når veiene på kartet ser ut til å være tegnet av en tre-åring, er det moro å kjøre AMG GT C.
Når veiene på kartet ser ut til å være tegnet av en tre-åring, er det moro å kjøre AMG GT C.

AMG GT C er en sportsbil som elsker å ta fatt på svingete veier. Som takk leverer den fra seg et vanvittig skyv, et spektakulært lydbilde og best av alt: perfeksjonerte kjøreegenskaper.

Men beistet koster virkelig mye penger, selv uten effektavgiften. Prisen starter på drøye 2 millioner kroner. Da får du egentlig en litt upraktisk toseter, som helst bare vil kjøre under skyfri himmel…

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men vet du hva? Det gjør ingenting! Her danker lidenskap og følelser ut all form for fornuft. Så enkelt er det. AMG GT C Roadster er en kostbar lykkepille, men den fungerer også svært godt!

Ny AMG-familie fra Mercedes trolig på vei!

Les også: Det er en grunn til at den ikke blir et vanlig syn i Norge Mercedes: Så «billig» blir Norges råeste stasjonsvogn Her tester Mercedes nye luksusbiler i Norge Denne saken ble først publisert i Broom.no