Så billig får du Norges-favoritten som bruktbil

Første generasjon av Skoda Octavia (her i RS-utgaven) byr på svært mye plass for pengene. Biler i bra stand kan kjøpes for under 50.000 kroner. Illustrasjonsfoto
Første generasjon av Skoda Octavia (her i RS-utgaven) byr på svært mye plass for pengene. Biler i bra stand kan kjøpes for under 50.000 kroner. Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene starter under 50.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Volskwagen-konsernet tok over Skoda, var det nok mange som hevet på både ett og to øyenbryn. Det tsjekkiske merket hadde ikke akkurat verdens beste rykte. Noen mente det å forsøke å snu Skoda som merkevare ville bli et håpløst prosjekt.

Men VW visste hva de gjorde. Pilene har bare gått én vei siden – og det er bratt oppover.

Den aller største suksessen er familiebilen Octavia. Stasjonsvognutgaven av denne er sågar Norges mest solgte stasjonsvogn som nybil.

Om du ikke har råd til å kjøpe nybil, så fortvil ikke. Du kan gjøre gode bruktkjøp også. Prisene sniker seg nå under 50.000 kroner

Denne Skodaen kan lure deg trill rundt!

Golf-plattform

Første generasjonen av "moderne" Octavia kom i 1996 (navnet hadde da ligget brakk siden 1971). Den er basert på plattformen til Golf IV – og er en kompakt bil, sammenlignet med dagens utgave.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men fordi den er strukket betydelig lenger enn Golfen, er den fortsatt fullt mulig å bruke som familiebil. Plattutnyttelse har vært et viktig fokus hos Skoda, etter at VW overtok.

Selv om det begynner å bli færre av dem, er det fortsatt et godt utvalg av første generasjon Octavia på bruktmarkedet.

Her kan du lese hva over 100 norske Octavia-eiere sier om bilen sine

Firehjulsdrift

På autodb.no ligger det for eksempel en 2004-modell Octavia – med 1,9-liters dieselmotor og firehjulsdrift – til salgs for 57.000 kroner.

Dette er facelift-utgaven av første generasjon, og har hatt samme eier helt siden den var ny. I tillegg har den tilhengerfeste og to sett med dekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge annonsen er den godt fulgt opp på merkeverksted – og har rullet 174.000 kilometer. Den omtales som "svært godt vedlikeholdt".

Selv om beige metalikk lakk kanskje ikke er flertallets førstevalg, kan dette fort være et smart bruktbilkjøp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På finn.no finner vi også en 2004-modell, med samme motor og firehjulsdrift, som står priset til bare 41.569 kroner. Da med en kilometerstand på 245.000.

Men også her er dokumentert historikk god, og bilen ser ut fra bildene å være i bra stand.

Ikke alltid billigst er smartest

Brooms bilekspert, Benny Christensen, anbefaler gjerne første generasjon Octavia.

– De er bra rent teknisk. Men rust kan forekomme. I dette prissjiktet er bilens framtoning, hvordan den kjører og teknisk stand viktigere enn kilometerstand eller om alle servicer er tatt hos merkeforhandler. Det kan også lønne seg å ikke gå for de aller billigste. En pen bil som koster litt mer kan fort vise seg å være smartere for lommeboka, påpeker han.

Her kan du lese hele bruktbilguiden på første generasjon Octavia

Digert bagasjerom

Bagasjerommet på denne generasjonen Octavia er på hele 548 liter. Og legger du ned ryggen på baksetet, øker dette til 1.512 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi snakker altså om en bil på samme plattform som datidens Golf, men med et større bagasjerom enn både Volvo V70 (481 liter) og VW Passat (495 liter) fra samme periode.

– Interiøret er i stor grad plukket fra VWs restlager, og gir litt billig preg. Setene er også litt flate og ikke de aller mest komfortable. Men den gjør jobben, understreker Broom-Benny.

(Broom og autodb.no har samme eier).

Denne artikkelen ble først publisert hos Broom