– Bilen selges etter fysisk tvang og sterkt psykisk press

Arno Staurset har sett seg nødt til å selge favorittbilen til fordel for Tesla Model X. Det liker han ikke spesielt godt. Alle foto: Privat
Arno Staurset har sett seg nødt til å selge favorittbilen til fordel for Tesla Model X. Det liker han ikke spesielt godt. Alle foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arno bytter ut luksusbilen med Tesla – det smerter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vær så snill, ikke kjøp denne bilen! Kona og sønnen ønsker seg en Tesla-X (vil ha = skal ha), men forstår ikke hvor fantastisk dette luxus-dieseldyret faktisk er.

Slik starter annonsen der Arno Staurset selger sin Mercedes S-Klasse, en bil han tydeligvis IKKE vil selge, men likevel må bli kvitt.

– De to jeg bor med er bitt av den berømte fossilmotor-hysteri-basillen, og skal liksom være så miljøvennlige og grønne som bare det. «Ååå, se på meg, jeg kjører Tesla og skal redde verden - Blæh!» Det blir ikke særlig lettere av at vårt kjære miljøbyråd i Oslo gjør kjøring i Tigerstaden nærmest umulig, særlig i sentrum - Argh!

(Saken fortsetter under)

Her snakker vi ordentlig entusiast-bil!
Her snakker vi ordentlig entusiast-bil!

Terrorisering i samlivet

49-åringen fra Oslo skriver videre at han lovet å legge ut bilen for salg, men at det er å strekke seg langt. For S-Klassen har han blitt skikkelig glad i.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Denne deilige herligheten selges under fysisk tvang og psykisk sterkt press, terrorisering i samlivet og så videre - så hvis du i det hele tatt har litt samvittighet i behold... klikk deg videre, og glem at du i det hele tatt har sett denne annonsen. Hvis du imidlertid har et hjerte av stein, og ønsker den av hele din lommebok, så får du vel heller skrive, fortsetter Arno.

Nå er det altså Tesla Model X som står for tur. Det blir til stor kontrast fra dagens S-Klasse, som er toppet med det aller meste av utstyr.

Les også: Direktørbilen som fliser superbilene

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Strøken bil

Sort metallic på utsiden kombinert med Sahara beige-interiør er ingen dum løsning.
Sort metallic på utsiden kombinert med Sahara beige-interiør er ingen dum løsning.

Bilen er en 2010 modell S350 diesel – i lang utgave og med AMG-pakke. Det betyr en V6-er under panseret som leverer gode 258 hk og 620 Nm.

Toppmodellen er også utstyrt med 4Matic firehjulsdrift, og har rullet 93.000 kilometer på sine sju år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men tross nesten 100.000 på telleverket, ser det ut til at Arnos eksemplar fremstår rimelig strøkent. Bilen har fulgt alle servicer, og er attpåtil nylakkert i år.

– Dette fordi noen rakkere ripet opp hele den vakre doningen av uante årsaker - kanskje fordi noen IKKE synes jeg var så kjekk og likandes, som det jeg selv har som oppfatning av mitt selvsentrerte meg, skriver Arno.

Klikk her for å se hele annonsen

Nypris nesten 2 millioner

Da bilen ble kjøpt ny i Norge i sin tid, ble det heller ikke spart på ekstrautstyr. S-Klassen til Arno har nemlig det aller meste:

(Saken fortsetter under)

Dette er en av flere illustrasjoner sønnen til Arno har laget til annonsen. Ingen tvil om hva Arno synes om den eventuelt kommende Teslaen i alle fall.
Dette er en av flere illustrasjoner sønnen til Arno har laget til annonsen. Ingen tvil om hva Arno synes om den eventuelt kommende Teslaen i alle fall.

NightVision kamera, kjøreassistent-pakke, varmedempende ruter, adaptive komfortseter, distronic plus og 7-kanals surround system, for å nevne noe.

I annonsen er det ramset opp cirka en Jo Nesbø-roman til, bare hva gjelder utstyr. Det betyr i grunn at dette er kostbare saker. Ny kostet bilen nesten 2 millioner kroner her hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå selges den imidlertid for den nette sum av 602.500 kroner. En solid rabatt der altså. Kompromisset er derimot at bilen nærmer seg 100.000 kilometer, og at den trolig ikke lukter ny lenger.

Les også: Test Mercedes S-Klasse: Toppmodellen gjør det igjen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Umiddelbar respons

Selv om bilen er blitt sju år gammel, er det få som slår komforten bak rattet i denne.
Selv om bilen er blitt sju år gammel, er det få som slår komforten bak rattet i denne.

– Sukk! Dersom du har lest helt ned til hit, må du enten være veldig interessert eller rett og slett bare glad i å lese om biler og duppeditter… Jeg synes likevel fortsatt du burde klikke ut av denne finn-anonnsen nå først som sist! Du må ta et valg: enten støtter du meg om å beholde bilen, eller så støtter du kona om å selge den. Hva blir det til?

Slik avslutter 49-åringen annonsen, som bare har ligget ute noen få dager på Finn.no. Men kort tid til tross, tilbakemeldingene har vært mange, i følge Arno:

– Det har dukket opp mange meldinger. De fleste syns annonsen er helt konge. Men egentlig er jeg av person litt reservert, så jeg skjønner nå at hele dette «kunststykket» er ris til egen bak - i hvert fall hvis bilen blir solgt, avslutter selgeren.

Les også:

De største kommunene er ikke best på elbil

Luksus-merket kan bli perfekt for Norge

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Brukt elbil: – Hvor lenge varer egentlig batteriene?

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no