Luftige drømmer om flyvebil

«Dit vi skal trenger vi ingen veier», sier den eksentriske professoren Doc Brown i Tilbake til fremtiden-filmen, før han fyrer opp sin DeLorean. Faksimile: deloreanaerospace.com.
«Dit vi skal trenger vi ingen veier», sier den eksentriske professoren Doc Brown i Tilbake til fremtiden-filmen, før han fyrer opp sin DeLorean. Faksimile: deloreanaerospace.com.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hørt om flyvebilene som skal være rett bak neste sky? Siste drømmer i rekken er barnebarnet til produsenten av DeLorean, tidsmaskin-bilen fra Tilbake til fremtiden-filmene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
En radiostyrt fullskalamodell av flyvebilen skal etter planen testes i California-ørkenen i løpet av et år. Faksimile: deloreanaerospace.com.
En radiostyrt fullskalamodell av flyvebilen skal etter planen testes i California-ørkenen i løpet av et år. Faksimile: deloreanaerospace.com.

Paul DeLorean er sjefdesigner og direktør for DeLorean Aerospace, et selskap han grunnla i 2012 for å utvikle en vaskeekte flyvende bil.

Allerede i løpet av et år håper han å teste en radiostyrt prototype på doningen i California-ørkenen.

Paul er barnebarn til John DeLorean, grunnleggeren av den kortlevde bilprodusenten som antakelig huskes best for bilen som spilte rollen som tidsmaskin i Tilbake til fremtiden-filmene. DeLorean d.y. er i full sving med å bygge et toseters fartøy for lufttransport, med evne til vertikal takeoff og landing (VTOL). Mer folkelig sagt: han vil bygge en flyvende bil.

– Begynner å bli realistisk

Akkurat når flyvebilen kommer på markedet, og hva den vil koste, er ennå ikke klart. Men eksperter Wired har snakket med mener det kan være snakk om fem til 15 år før mange trafikanter har tilgang på flyvebil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eksperter på feltet forsikrer overfor Wired at nye, lette materialer, bedre batterier og avanserte datasystemer innebærer at slike planene (som vi vel har hørt om fra andre visjonærer i noen tiår) begynner å bli realistiske. Les også: Dette kan bli verdens første kommersielt tilgjengelige flyvende bil

En av de viktigste utfordringene som gjenstår er finne ut hvordan man skal få til trygg trafikk med slike fartøy i lufta, skriver Wired.

Designet for DeLoreans farkost DR-7 har to sett vinger, og noen mindre «winglets» (finner) på understellet. Det skal ha store vifter foran og bak, som kan dreies avhengig av om flyvebilen skal lette eller fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Planen er at de ferdige flyvebilene skal styres på autopilot, slik at hvem som helst kan ta dem ibruk. Faksimile: deloreanaerospace.com.
Planen er at de ferdige flyvebilene skal styres på autopilot, slik at hvem som helst kan ta dem ibruk. Faksimile: deloreanaerospace.com.

– Prototypen snart ferdig

Flyvebilen blir nærmere 6 meter langt og 5 meter bredt, men vingene vil kunne foldes sammen så den kan klemmes inn i en garasje, ifølge produsenten. All fremdrift vil være elektrisk, og DeLoreans mål er at flyvebilen skal kjøre på autopilot, slik at enhver kan bruke den uten spesialsertifikat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prosjektet er på utviklingsstadiet, men det er allerede bygget to modeller, den største en tredjedel av antatt ferdig størrelse.

– Vi arbeider nå med en prototype for piloter, som skal kunne ha to passasjerer og en rekkevidde på 190 km, kun drevet elektrisk, sier DeLorean til Wired.

Dette er en optimistisk rekkevidde sammenlignet med batteridrevne luftfartøy som finnes i dag, bemerker teknomagasinet.

En førerløs versjon skal testes i California-ørkenen før passasjerer tas om bord. I løpet av et års tid, håper DeLorean.

Les også: Her kommer bilen som kan fly

Faksimile fra produsentens hjemmeside (datagrafikk).
Faksimile fra produsentens hjemmeside (datagrafikk).