Luksus-merket kan bli perfekt for Norge

Maserati vokser i Norge om dagen. Det er mye på grunn av SUV-en Levante, som snart også kommer som ladbar hybrid.
Maserati vokser i Norge om dagen. Det er mye på grunn av SUV-en Levante, som snart også kommer som ladbar hybrid.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Første elbil skal stå klar i 2020.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Italienske Maserati kan mer enn å lage luksuriøse sportsbiler. I fjor debuterte nemlig deres aller første SUV, Levante, på bilutstillingen i Genève.

Og det er mye takket være den at Maserati nå opplever en stor salgsøkning her hjemme.

Så langt i år er det registrert 22 nye Maseratier her til lands. Det er en stor økning fra samme periode i fjor, da tallet kun var fire.

Men det er ikke bare SUV-satsningen med Levante som bidrar til ekstra spennende tider for italienerne om dagen.

Maserati har nemlig kunngjort at samtlige nye modeller skal ha en form for elektrisk drivlinje fra og med 2019. Det skriver britiske Autocar.

Plug-in hybrid

Det er en viktig og historisk avgjørelse for merket, som har sterke røtter til motorsport og ikke minst store bensinmotorer.

Nå er det ikke slik at alle modellene blir helelektriske om bare to år. De fleste bilene vil ha en form for hybrid drivlinje, trolig en kombinasjon av bensin og el.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Maserati har for øvrig sagt at de allerede jobber med en ladbar hybrid-utgave av nye Levante. Det kan i så tilfelle fort øke salget ytterligere av SUV-en her hjemme, hvis dagens avgifter holder stand.

Les også: Italiensk luksus-SUV snart utsolgt i Norge

(Saken fortsetter under)

Nye Maserati GranTurismo blir i likhet med resten av modellrekken, ingen sinke.
Nye Maserati GranTurismo blir i likhet med resten av modellrekken, ingen sinke.

Elbil i 2020

I tillegg skal italienerne lansere sin aller første elbil i 2020. Den skal være basert på konseptbilen Alfieri, som vi så i Genève for tre år tilbake. Her snakker vi om en toseters sportsbil, på en helt ny plattform.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men inntil da, er det diesel eller bensinmotor som gjelder. Vi har tidligere snakket med produktsjef for Maserati i AutoXO Sport, som forteller om en kjempegod mottakelse av Levante i Norge:

– Levante har fått en kjempegod mottakelse. Det er moro å se at så mange, relativt sett, har fått øynene opp for Maserati. Nå har jeg kjørt vår egen demobil en del, og det er ingen tvil om at kjøreegenskapene utpeker seg, sammen med et design som er typisk Maserati, eller italiensk om du vil. Levante er rett og slett bilen for de som ønsker å skille seg litt ekstra ut, forteller Petter Opsahl i AutoXO Sport.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbar hybrid og elbiler kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Det betyr at Maserati med sine nye modeller kan ligge an til en solid salgsøkning her til lands.

Alfieri så vi først i 2014. Det er denne modellen den kommende elbilen skal baseres på.
Alfieri så vi først i 2014. Det er denne modellen den kommende elbilen skal baseres på.

Les også:

Med disse kan du lure naboen din

Kjøpte Audien i nyttårsgave til seg selv – nå er de nye skiltene på plass

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no