Aerodynamisk åpenbaring fra Aston Martin

Måkevingedører klar britenes nye monster. Redd Bull Advanced Technologies Formel 1-ingeniør Adrian Newey overgår seg selv med aerodynamikken, hovedsakelig på undersiden av nye Valkyrie. Foto: Aston Martin
Artikkelen fortsetter under annonsen

Idet produksjonsutgaven nærmer seg, er det klart at nye Aston Martin Valkyrie overgår stilstudien AM RB-001 fra i fjor – med klar margin.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Red Bull gives you wings!» er slagordet til den sukkerholdige koffeindrikken i utlandet. Valkyrie har fått måkevingedører som åpner seg høyere enn noen annen superbil. Bare se på mesterverket. Sluk detaljene. Det er knapt mulig å fatte at dette skal bli en serieprodusert bil.

Overgår dem alle

Linjene og løsningene er så fantasifulle at de overgår den mest komplekse datagrafikken fra nettet og spillverdenen. Profilen er omtrent den samme som på konseptet AM RB-001 som ble lansert på fabrikken i Gaydon i fjor sommer, men samtidig er det to vidt forskjellige biler. Spesielt under kupeen. Den største endringen finner vi bak forhjulene. Red Bull Advanced Technologies egen Formel 1-ingeniør Adrian Newey har jaktet på og tryllet frem ekstra marktrykk og aerodynamisk overlegenhet. Ifølge Aston Martins adm. direktør Andy Palmer kan Valkyrie «runde Formel 1-banen på Silverstone like raskt som en Formel 1-bil». Det lover godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Form følger funksjon mer enn vi har sett på noen annen landeveisbil i moderne tid. Luftstrømmen svelges i store jafs inn under bilens front og kupé, hvorpå den ledes via luftekanaler på sidene som mater den enorme diffusoren akterut. Deler av luftstrømmen tømmes også ut langs sidene av bilen. Dette skal sikre ekstremt høyt marktrykk, samtidig som man slipper å ha gedigne spoilere på den øvre delen av karosseriet. Slik får man rene linjer. Etter at DB11 ble lansert i fjor har dette nærmest blitt et mantra. Ifølge Autocars kilder på fabrikken genererer bilen 1.816 kilo med marktrykk i toppfart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Glippene mellom de ulike karosseripanelene er så smale at det ser ut som om bilen er dreid ut av et stykke smeltet karbonfiber. Tyngdelovene later ikke til å gjelde for nye Valkyrie. Det skranter på de tekniske detaljene fra Aston Martin selv, men en del begynner likevel å bli kjent. I midten bak setene skal det sitte en selvpustende 6,5-liters Cosworth V12-motor som produserer mer enn 900 HK. I tillegg skal et hybrid-drivverk (antageligvis en elmotor) med KERS (Kinetic Energy Recovery System), bidra til en samlet effekt på 1.130 HK. Med tanke på at egenvekten skal være litt over 1.000 kilo, later det til at Adrian Newey overgår sitt mål om å levere 1 HK pr. kilo. Valkyrie har magnesium-felger og en syvtrinns girkasse fra Ricardo, som for øvrig også produserer girkasser for Bugatti, samt motorene til McLaren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Porsche-salget med rekordvekst i Stavanger

Sitter med bena opp

Sjåføren og passasjeren sitter med bena opp, slik sjåførene sitter i Formel 1-biler og prototyp-racerne i Le Mans 24. Den adskillig billigere sportsbilen Elemental Rp1 benytter samme sittestilling, og det tar ikke mange minuttene før det føles naturlig å sitte med bena opp slik. Tidligere sammenligninger med badekar er helt på jordet. Sittestillingen plugger deg bare mer inn på oppgaven i hende, det å nyte og bli kjent med maskinen du har æren av å ratte.

– Det har vært en skikkelig utfordring å få interiøret til å være funksjonelt. Vi har omfavnet Red Bull Racings metodikk i Formel 1, som er noe helt annet enn konvensjonell landeveisbil-design, forklarer kreativ interiørdirektør Matt Hill.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har kjempet for hver millimeter av plass, men det har vært verdt det. Det er fantastisk å se kundene våre prøve ut interiøret. De elsker ritualet med å komme seg inn og hvordan det føles å sitte bak rattet. De er overrasket av hvor god plass det er. Bilen tar lett to voksne, hevder Hill.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Firepunkts racingsetebelter er standard, men du kan også spesifisere sekspunkts-setebelter om du hanker etter å kjøre mest på bane. Valkyrie er skapt for å kjøres, gjerne fort. Derfor er det et minimum av knapper og brytere som ellers kunne ha distrahert deg, og de få knappene som finnes sitter på rattet. En liten OLED-skjerm i midten av rattet gir deg den viktigste informasjonen, mens to mindre skjermer nær hver A-stolpe fungerer som digitale sidespeil som viser bildene fra små kameraer montert på sidene av bilen. En litt større skjerm på midten styrer infotainment og navigasjon, og trolig også justeringen av mer detaljerte innstillinger.

Les også: Ikonisk bil til 20 i stil

Mye lettere lykter

I fjor var frontlyktene bare to skyggelagde flekker. Nå viser fjern- og nærlysene seg frem i all sin prakt, uten å være pakket inn i andre innfatninger enn det gjennomsiktige dekselet som følger karosseriets form. Slik blir frontlyktene 30-40 prosent lettere enn de letteste serieproduserte frontlyktene som hittil har vært tilgjengelige fra Aston Martin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kjente emaljerte vingelogoen er også vraket til fordel for noe mye lettere. Designerne har lagd en kjemisk gravert aluminiumslogo som er bare 70 mikroner tykk, altså 30 prosent tynnere enn et menneskehår og 99,4 prosent lettere enn de emaljerte vingene som pryder resten av bilene i porteføljen. Dette nye navnemerket som internt kalles «Lacewing», festes til karosseriet og dekkes med et lag klarlakk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å tilfredsstille EUs nybilkrav må også Valkyrie ha bremselys høyt oppe bak, men tykt er det ikke. Montert i bakkant av luftinntaket på taket, på den lille halefinnen, sitter det et LED-bremselys som er 9,5 millimeter høyt og 5,5 millimeter bredt. Det er verdens minste bremselys og nok et bevis på Aston Martins utrettelige jakt på å spare vekt og redusere luftmotstanden til det ytterste. Ifølge eksteriørdesigner Miles Nurnberger er Valkyrie nesten klar for produksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg vil si at vi er omtrent 95 prosent ferdige med eksteriørdesignen. Mye av det dere ser er strukturelt og ble dermed ferdigstilt relativt tidlig. Det som gjenstår er ikke-strukturelle deler av karosseriet som fortsatt kan bli endret på, nå som Adrian leter etter nye måter å øke marktrykket på, forteller Miles Nurnberger.

Les også: De norske prisene er klare: - Mer luksuriøs enn noen gang

Én kjøpt av nordmann

Som nevnt tidligere har én nordmann bestilt Valkyrie. Hvor bilen skal registreres er foreløpig ikke bestemt, men det er kanskje heller ikke så rart. Eksportprisen starter på 2.000.000 pund, vel 21,3 millioner kroner. Salget ble formidlet av salgs- og markedssjef Mads Dessen hos Aston Martin Oslo. Ytterligere en nordmann står på venteliste og kan få sjansen til å kjøpe den høyst spesielle bilen, hvis noen avbestiller ved andre depositumsrunde.

Totalt bygges det 150 gategodkjente standardbiler, og opptil 25 såkalte «Non Street Legal»-versjoner som er myntet på racing og banekjøring. De vil trolig koste adskillig mer.

Saken ble først publisert i Finansavisen Motor lørdag 5. august.