Ifølge Mercedes verdens første premium-pickup

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye X-Klasse er ifølge Mercedes verdens første premium-pickup. Produksjonen av bilen overlater de delvis til Nissan.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes forteller i en fersk pressemelding at markedet for pickuper er økende. Spesielt er det privatpersoner som har fått øynene opp for biltypen. Også her i Norge har pickupen opplevd sterk vekst de seneste årene. Da er det ikke rart at flere produsenter, denne gangen Mercedes, ønsker å spise sin del av kaken.

X-klassen skal produseres på Nissans Navara-fabrikk i Barcelona, og de to modellene vil dele deler av teknikken. Det høres kanskje rart ut, men Mercedes-eier Daimler og Nissan/Renault-alliansen tegnet i 2010 en samarbeidsavtale for å spare utviklingskostnader. Den lille varebilen Citan er eksempelvis basert på Renault Kangoo.

Mer enn sminke

Mercedes bedyrer at X-klassen er mer enn en sminket Navara. De forteller at de har investert betydelige beløp i å få bilen slik en Mercedes-kunde forventer å oppleve en bil med stjerne i grillen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ferdige produksjonsbilen er ikke like heftig å se på som konseptbilen Concept X-Class, som ble vist på bilmessen i Genève. Men den ligner heller ikke særlig på en Nissan Navara. Fronten gir klare assosiasjoner til resten av Mercedes´ modellrekke, mens hekken er noe mer konservativ.

Les også: Fem millioner tyske dieselbiler skal oppgraderes

Krefter nok

X-Klasse kommer i første omgang med to motoralternativer: X 220 d på 163 hestekrefter og 403 Nm, og X 250 d med 190 hester og 450 Nm. Begge de to alternativene har bakhjulsdrift og manuelt gir som standard, men kan leveres med firehjulsdrift med lavgir og differensialsperre dersom du krysser av for det. X 250 d kan også fås med automatgir.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2018 blir arbeidshesten også tilgjengelig med Mercedes´ silkemyke V6-diesel med 258 hester og 550 Nm. Denne får permanent firehjulsdrift og syvtrinns
automatkasse som standard.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: De norske prisene er klare: - Mer luksuriøs enn noen gang

Praktisk arbeidsjern

Hekken oser ikke like mye Mercedes som den tøffe fronten. Lasteplanet rommer en europapall mellom hjulkassene og har utvendig 12-voltsuttak. Foto: Mercedes
Hekken oser ikke like mye Mercedes som den tøffe fronten. Lasteplanet rommer en europapall mellom hjulkassene og har utvendig 12-voltsuttak. Foto: Mercedes

05-mercedes-benz-design-x-class-br-470-south-africa-2560x1440-1280x720

Hekken oser ikke like mye Mercedes som den tøffe fronten. Lasteplanet rommer en europapall mellom hjulkassene og har utvendig 12-voltsuttak.

Mercedes

X-Klasse blir kun tilgjengelig med dobbeltkabin, og lastekapasiteten er på 1,1 tonn. Det holder til å frakte 17 fulle 50-litersfat med øl, kan Mercedes fortelle i pressemeldingen.

Den kan trekke henger på inntil 3,5 tonn, som ifølge produsenten selv er tilstrekkelig for tre hester eller en åtte meter lang yacht.

Europallen får plass mellom hjulkassene på lasteplanet, og et 12-voltsuttak er på plass på samme sted.

De aller fleste pickuper som selges på det norske markedet er på grønne skilter uten mulighet for baksete. X-klassen er tilgjengelig som femseter, men da er prispåslaget med norske avgifter som regel av det voksne slaget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Medier: Mercedes-produsent jukset med utslipp fra 1 million biler

En modell for alle

Pickupen kommer i tre forskjellige utgaver. Innstegsversjonen Pure er den mest funksjonelle og robuste av de tre – den typiske arbeidshesten for håndverkere og andre med behov for en ujålete og praktisk bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Progressive-utgaven skal rette seg mer mot privatpersoner som trenger en robust pickup med tøffe stylingdetaljer og forbedret komfort. Toppversjonen Power er til for dem som setter et barskt utseende, kjøreegenskaper, ytelser og komfort i høysetet. Den skal egne seg like godt i urbane og sporty settinger som utenfor allfarvei, og er utgaven du skal velge dersom du vil at naboen skal kaste et ekstra blikk på pickupen din.

I skrivende stund er det ikke opplyst om når de første bilene kommer til Norge eller hva premium-pickupen vil koste.

Saken ble først publisert i Finansavisen Motor lørdag 5. august.