Regjeringen reagerer på MDG-utspill– Som ansvarlig byråd i Oslo burde hun vite at disse tallene ikke er riktige

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Lan Marie Nguyen Berg (MDG). Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

MDG og Lan Marie Nguyen Berg vil kutte moms på kollektivtrafikken i Norge. Årsaken til forslaget er at billettprisene stiger kraftig. Regjeringen mener beregningene viser et feil bilde av prisutviklingen. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 2005 til 2016 steg prisene på buss og taxi i Norge med over 50 prosent. Dette mer enn prisveksten i både EU og resten av Skandinavia, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

På bakgrunn av tallene sa byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, at de vil kutte all moms på kollektivtransport.

Bakgrunn: MDG vil kutte moms på kollektivtransport

Tilbakeviser tallene

Tom Christer Nilsen er statssekretær i samferdselsdepartementet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Tom Christer Nilsen er statssekretær i samferdselsdepartementet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Transportøkonomisk institutt har tilbakevist tallene, basert på SSBs egne tall, sier statssekretær Tom-Christer Nilsen i Samferdselsdepartementet til ABC Nyheter.

– Eurostats tall ser ut til å være knyttet til utviklingen i minstetakst enkeltbillett fra 2000 til i dag. Fordi man, blant annet i Oslo, har valgt å prioritere å holde periodekortprisene og prisene på kortløsninger nede, gir dette et feil bilde av prisutviklingen for de reisende. I tillegg har flere, som for eksempel Bergen, utvidet området for minstetakst, slik at det dekker et mye større område enn i 2000. Når en ser på det fullstendige bildet, har prisøkningen vært mye lavere enn pris- og lønnsveksten ellers i Norge i denne perioden, forklarer statssekretæren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Årsaken er en satsing på belønnings- og bymiljøavtaler, økt rammetilskudd, og en betydelig satsing på jernbane de siste årene, ifølge samferdelsdepartmentet.

Intervju: Solvik-Olsen: – Om ti år vil nok ingen kjøpe ny bensin- eller dieselbil

– Underlig

– Det er litt underlig å lese Lan Marie Nguyen Bergs svar her. Som ansvarlig byråd for kollektivtrafikk i Oslo burde hun vite at disse tallene ikke er riktige, ut fra egne tall, sier Nilsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier det langt i fra er sikkert, slik MDG fastslår, er momskutt vil føre til lavere billettpriser.

– Fjerning av moms på kollektivbilletter, ville normalt også føre til at retten til refusjon av betalt moms falt bort. Det er ikke vurdert hvordan dette netto ville slå ut. Fylkeskommunene og Oslo fikk kompensert for endringen i momssatsene. Vi registrerte at selv med en betydelig økning i frie inntekter på over 400 millioner kroner, som i hovedsak skyldtes større vekt på kollektiv, og kompensasjon for momsøkningen, valgte Oslo likevel, med MDG i spissen, å øke kollektivprisene mer enn prisstigningen, sier statssekretæren.

Les: MDG mest frem i julimålinger