Elbiler er nesten aldri involvert i dødsulykker på norske veier

Elbiler, her representert ved Tesla Model S, er blitt både større og sikrere. Det er noe av forklaringen på at de nesten aldri er involvert i dødsulykker på norske veier. Illustrasjonsfoto
Elbiler, her representert ved Tesla Model S, er blitt både større og sikrere. Det er noe av forklaringen på at de nesten aldri er involvert i dødsulykker på norske veier. Illustrasjonsfoto

– Elbileiere kjører rett og slett mer fornuftig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det begynner å bli virkelig mange elbiler på norske veier. Det er trolig gode nyheter for ulykkesstatistikken.

Tall som Teknisk Ukeblad (TU) har fått fra Vegvesenet viser nemlig at det er svært få ulykker med elbiler.

Faktisk er det bare to dødsulykker der elbiler er involvert i perioden 2013 - 2017.

18 ganger flere dødsulykker

I forbindelse med artikkelen i TU anslås det også at elbilene står for rundt 7,5 promille av alle ulykkene med personskade og 1,7 promille av dødsulykkene.

Totalt sett er det 18 ganger flere dødsulykker med vanlige kjøretøy enn med elbiler.

Av totalt 20.000 ulykker med personskade, har Trafikksikkeretsseksjonen i Vegvesenet beregnet at elbiler kun var involert i 150 av disse.

Her kan du lese mer om tallene og bakgrunnen for artikkelen i TU.

Overrasket

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er overrasket over tallene som er presentert i TU.

– Jeg hadde ikke trodd at det skulle være så stor forskjell. Det er svært interessante tall.

– Men vi vet jo at elbileiere ofte er veldig opptatt av forbruk. Resultatet av det igjen, er gjerne at du får et mer forsiktige kjøremønster. Det lønner seg ikke å kjøre i rykk og napp, men å ha mest mulig jevn hastighet. På den måten blir man lettere å forholde seg til for andre i trafikken også. Elbileiere kjører rett og slett mer fornuftig.

Blitt tryggere

Samtidig har det skjedd en sterk utvikling når det gjelder bilene. I starten var elbilene små og ikke særlig trygge i forbindelse med et uhell.

I starten av elbiene heller små og mer utsatte om de var involvert i ulykker. Det medførte også at sjåførene av disse var litt ekstra forsiktige. Illustrasjonsfoto
I starten av elbiene heller små og mer utsatte om de var involvert i ulykker. Det medførte også at sjåførene av disse var litt ekstra forsiktige. Illustrasjonsfoto

– Noen av de første bilene var virkelig ikke egnet for å bestå en krasjtest. Du satt nærmest slik at nesa ble bilens deformasjonssone. Men etterhvert har bilene blitt både større og betydelig sikrere. Her har utvilkingen gått utrolig fort, sier Benny.

Tesla Model S er et veldig godt eksempel på hvor langt man har kommet. I amerikanske krasjtester scorer den bedre enn noen annen bil i historien. Også i Euro NCAP sin test ble det 5 av 5 stjerner.

Les også: Men denne elbilen skuffer i krasjtest!

Mer teknologi

Siden elbiler er såpass nytt på markedet, er det også få gamle biler ute i trafikken. Mange av elbilene er dermed utstyrt med alt fra blindsonevarsling og filskiftvarsling til automatisk nødbrems, noe som gjør bilene langt tryggere.

– Til sammenligning finnes det tusenvis av gamle diesel- og bensinbiler på veiene, som mangler dette utstyret. Og da blir en jo også mer utsatt for farlige situasjoner, mener Broom-Benny.

Ettersom elbiler er nyere biler, er også eierne gjerne godt voksne. Mens mange ferske bilkjøpere ender opp med billigbiler med diesel- eller bensinmotor.

– Det gjør jo at den typiske elbilsjåføren er mer erfaren i trafikken.

Les også: Dette kaller vi en kostbar krasj

Ville ikke provosere

Til TU forklarer professor ved NTNU, Marianne Ryghaug, to hensyn som bidrar til at elbilister er lite involvert i ulykker:

– De har tatt med seg gamle vaner fra da elbilene var små og usikre, og man kjørte ekstra forsiktig

– De første som kjøpte elbil var opptatt av å ikke provosere noen. De var fornøyd med fordelene som elbilene hadde, og var redde for å miste dem gjennom å opptre uaktsomt.

Les også: Derfor blir krasjtest-dukkene tyngre

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden