Folkevogn på spansk

FREKK TASS: Ibiza er Seats svar på Volkswagen Polo. Navnet ble tatt i bruk på en Seat-modell i 1984. Nå er nettopp femte generasjon lansert, og den kommer til Norge.
FREKK TASS: Ibiza er Seats svar på Volkswagen Polo. Navnet ble tatt i bruk på en Seat-modell i 1984. Nå er nettopp femte generasjon lansert, og den kommer til Norge. Foto: SEAT
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter elleve år skal Seat gjenforenes med resten av folkevogn-familien i Norge. Under det ungdommelige utseendet på de ulike modellene skjuler det seg velkjent, tysk teknologi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spanske Seat ble kjøpt opp av Volkswagen i 1990 og etablert som konsernets ungdommelige merke med sitt sporty design. Selv om den norske importøren, Harald A. Møller, for elleve år siden valgte å kutte ut den norske importen grunnet labert salg, har mye skjedd på Seat-fabrikken i mellomtiden.

Nå relanseres merket i Norge – med en modellrekke som skapt for norske preferanser. Og synes du at du har sett noen av bilmodellene før, uten egentlig å ha gjort det, har det sin naturlige forklaring, skriver Finansavisen/Motor.

Les også: Her er nye Audi A8

Velkjent resept

Det er en velkjent sak at store konsern kjøper mindre merkenavn for å posisjonere seg ytterligere i markedet. PSA-gruppen gjør det med Citroën, Peugeot, Opel og DS. Renault-Nissan-alliansen gjør det med blant annet Infinity, Nissan, Renault og Dacia. For å nevne noen. Og resepten er velkjent: Mer eller mindre den samme gjennomprøvde teknologien under skallet på biler som appellerer til forskjellige kundegrupper. Ofte kalles disse bilmodellene konsernsøsken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal sies at det langt i fra alltid er så enkelt. Audi er et godt eksempel på at ny teknologi ofte prioriteres i premiummerkene kjøperne betaler litt ekstra for, før det etter hvert drypper ned på de mer folkelige merkenavnene i konsernet. Den samme trenden ser vi også hos blant annet Lexus og Toyota.

Ibiza

TØFF KONKURRANSE: Ibiza-navnet har vært med lenge og bilen skal fortsette å kjempe i en tøff klasse. Foto: Seat
TØFF KONKURRANSE: Ibiza-navnet har vært med lenge og bilen skal fortsette å kjempe i en tøff klasse. Foto: Seat

Denne lille sjarmøren deler plattform med Volkswagen Polo, samt mye av teknikken også med Audi A1 og Skoda Fabia. Ibiza-navnet har vært med lenge og bilen skal fortsette å kjempe i en tøff klasse mot biler som nevnte Polo, Ford Fiesta, Nissan Micra, Renault Clio, Mazda 2 og Opel Corsa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utseendet er sporty og er dratt mer i retning av storebror Leon enn tidligere, for å understreke slektskapet. Under panseret er flere bensin- og dieselalternativer tilgjengelige, der kanskje en 1,0-liters turbo bensinmotor er den mest spennende sett med norske øyne – og avgifter. Hvilke som blir tatt inn til Norge vet vi ikke ennå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kommer det en elektrisk 3-serie?

Leon

FRIR TIL YNGRE KJØPERE: Seat Leon skal med sitt sportslige, markante utseende fri til yngre kjøpere enn Golf, akkurat som den noe dyrere Audi A3 er til for premiumkundene. Foto: Seat
FRIR TIL YNGRE KJØPERE: Seat Leon skal med sitt sportslige, markante utseende fri til yngre kjøpere enn Golf, akkurat som den noe dyrere Audi A3 er til for premiumkundene. Foto: Seat

Volkswagen Golf trenger ingen nærmere introduksjon. Ofte blir kompaktklassen der denne hører hjemme omtalt som Golf-klassen. Det sier sitt. Likevel ønsker konsernet å ha flere hester å spille på i kampen mot sterke konkurrenter som eksempelvis Ford Focus, Opel Astra, Kia cee´d, Hyundai i30, Peugeot 308 og Toyota Auris.

Seat Leon skal med sitt sportslige, markante utseende fri til yngre kjøpere enn Golf, akkurat som den noe dyrere Audi A3 er til for premiumkundene. Seat Leon er tilgjengelig som tredørs, femdørs, stasjonsvogn og høyreist X-perience-utgave, og motorutvalget med bensin- og dieselalternativer spenner fra 86 til 184 hestekrefter. Ønsker du å dra den helt ut finnes det en versting i form av en Cupra. Den byr på 300 hester skremt ut av den kruttsterke toliters turbomotoren fra Golf R og Audi S3.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ateca

NORGESBIL: Kompakt SUV-en Ateca har alt som skal til for å gjøre en god figur på norske salgsstatistikker. Det er samme bil som Volkswagen Tiguan. Foto: Seat
NORGESBIL: Kompakt SUV-en Ateca har alt som skal til for å gjøre en god figur på norske salgsstatistikker. Det er samme bil som Volkswagen Tiguan. Foto: Seat


Hva ville vel et modellutvalg vært uten en kompakt-SUV her i Kong Vinters rike? Ateca er Seats svar på Volkswagen Tiguan. Bilen er bygget på samme plattform som Leon, men med høyere bakkeklaring og bedre innvendig plass har Ateca mye av det som skal til for å lokke norske kjøpere. Motorutvalget er rikholdig, både med og uten 4Drive firehjulsdrift, med 1,4 TSI og 2,0 TDI som de kanskje mest relevante alternativene for norske kjøpere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til Ateca og Tiguan har konsernet Audi Q3 og Q5 for premiumkundene, samt den noe større Skoda Kodiaq for de som trenger litt mer plass og/eller syv seter.

Les også: BMW 530e er en gavepakke!

Arona

URBAN: Den lille crossoveren Arona ser barsk ut med høy bakkeklaring og tøffe skjermer over hjulene. Foreløpig får den ikke firehjulsdrift og vil nok bli mest å se i urbane strøk. Foto: Seat
URBAN: Den lille crossoveren Arona ser barsk ut med høy bakkeklaring og tøffe skjermer over hjulene. Foreløpig får den ikke firehjulsdrift og vil nok bli mest å se i urbane strøk. Foto: Seat

Den rykende ferske Arona er en liten, urban crossover som skal bryne seg på konkurrenter som Renault Kaptur, Peugeot 2008, Nissan Juke og Toyota C-HR. Bilen deler teknikk med Audi Q2 og den kommende Volkswagen T-Roc, og har de samme motoralternativene som den litt lavere Ibiza.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om bilen bare er forhjulsdreven har den tøffe elementer som svarte plastskjermer og høyere bakkeklaring, som er høyaktuelt for mange norske kjøpere. Det snertne utseendet og masse kult utstyr ombord, der i blant trådløs mobillader, skal fri til et ungt publikum.

Saken ble først publisert i Finansavisen lørdag 22. juli.