Svenskene bygger andre biler enn Volvo og Scania også

Høy moro-faktor loves for de som tar plass bak rattet i den nye bilen som nå produseres i Sverige.
Høy moro-faktor loves for de som tar plass bak rattet i den nye bilen som nå produseres i Sverige.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er de i gang med noe helt annet og spennede.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svensk bilproduksjon er mer enn Volvo, Saab (som dessverre ikke er med oss mer), og Scania.

De lager noen sportsbiler også. Koenigsegg er ett eksempel. Indigo er et annet, og det er sistnevnte det skal handle om nå.

På 1990-tallet ble det bygget noen få eksemplarer av den svenske sportsbilen Indigo før selskapet bak gikk konkurs. Nå vekkes imidlertid bilmerket til live igjen. På selveste nasjonaldagen i Sverige ble Indigo 3000R offentlig vist igjen.

Indigo prøver seg igjen og de ti første bilene er satt i produksjon.
Indigo prøver seg igjen og de ti første bilene er satt i produksjon.

De ti første er solgt

Det er Von Braun Automotive som forsøker denne gangen.

Indigo 3000R, Signature Series, som de første bilene kalles, har allerede gått i produksjon. Det blir en spesialmodell av sportsbilen. Ryktene sier at alle bilene er solgt.

Men har du også lyst på et eksemplar så åpnes ordrebøkene for flere bestillinger allerede i august. Planen er ytterligere 50 biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen skal ligge på rett under 1 million kroner i Sverige. Men det er altså før norske avgifter og moms. Her hjemme vil Indigo 3000R trolig komme på et sted mellom 1,5 og 2 millioner kroner, litt avhengig av variant.

Det tok av da Thor Sverre skulle bygge på garasjen

307 hestekrefter er ikke vilt mye i en så dyr bil, men bør være nok til å lokke fram brede smil allikevel.
307 hestekrefter er ikke vilt mye i en så dyr bil, men bør være nok til å lokke fram brede smil allikevel.

Kommer i flere versjoner

Motoren under flip-fronten er rekkesekser på 2,9 liter med twinturbo som byr på 307 hestekrefter og 400 Nm i moment. Bilen har bakhjulsdrift, og kreftene sendes bakover via en manuell girkasse. Old scool, der altså – og duket for mye moro!

Vekten har man klart å holde nede på 1.275 kilo. Hvilket taler ytterligere for høy smil-faktor!

3000R leveres forresten i tre forskjellige versjoner; en Roadster, en Cabriolet og en Coupe med fast tak.

Indigo 3000R byr på klassiske sportsbillinjer og ser ganske så lekker ut!
Indigo 3000R byr på klassiske sportsbillinjer og ser ganske så lekker ut!

Det skal også gjøres mulig å bestille en versjon som gir deg alle de tre typene i en og samme doning. Nesten. Vi snakker en cabriolet-variant med avtakbart stål- eller aluminumstak.

Så får vi bare krysse fingrene for at det går bedre med dette forsøket enn det første.

Les også: Volvo setter nye rekorder Her er Volvo-nyheten du egentlig ikke skal se
Slik tok Volvo opp kampen mot selveste Mercedes
– Bare å glede seg til denne kommer til Norge!

Denne saken ble først publisert i Broom.no