Liten storsjarmør

Vi har ikke kjørt en småbil som har oppført seg så voksent som nye Ford Fiesta, som må være den best kjørende bilen i denne klassen.
Vi har ikke kjørt en småbil som har oppført seg så voksent som nye Ford Fiesta, som må være den best kjørende bilen i denne klassen. Foto: Ford
Artikkelen fortsetter under annonsen

VALLADOLID, SPANIA (Finansavisen/Motor): Ford Fiesta er den største småbilsuksess i Europa gjennom tidende. Den åttende generasjon vil nok videreføre verket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Telleverket har for lengst passert 17 millioner for Ftord Fiesta siden den første modellen kom på markedet for over 40 år siden i 1976.

Den lille praktiske bilen ble raskt en bestselger i Europa. Nå har den rundet en milepæl de færreste bilmodeller klarer. Selv ikke Fords egen T-modell greide det fra 1908 til 1927. Så sent som mars i år var den utgående modellen Europas mest solgte bilmodell – uansett klasse.

Les også: Elbileiere kutter ut bensin- og dieselbiler

Klassereise

Fra å være en spinkel og enkel supermini fra starten har den vokst på alle måter. Den er blitt mye sikrere og sprekere og fått installert teknologi en til nå har forbundet med større og dyrere modeller – ikke minst hva gjelder sikkerhet og komfort.

Fotgjengeroppdagelse, nødbremsassistent, filskiftevarsler, adaptiv cruisekontroll, blindsone-informasjonssystem og avstandsvarsling er bare noen av den nye Fiestaens avanserte førerassistansesystemer som henter sin informasjon fra to kameraer, tre radarer og 12 ultrasoniske sensorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For førti år siden var ikke dette en gang fremmedord. Funksjonene var ikke-eksisterende – selv på verdens dyreste biler til kun for noen år siden.

Varsom fornyelse

Nye Fiesta er helt nyutviklet på ny plattform, men med suksessen følger den nye modellen tett i forrige generasjons designspor. Det er ikke umiddelbart lett å se forskjellen, selv om den nye modellen er blitt syv centimeter lengre og halvannen centimeter bredere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det handler om en varsom utvikling designmessig sett, og heller ikke innvendig er det noe revolusjon, selv med 6,5- eller 8,0-tommers touchscreen sentralt plassert i dashbordet. Der går nye Volkswagen Polo langt lengre i å fornye og modernisere interiøret, men det skal innrømmes at skjermene er blitt meget skarpe og fine.

Les også: Hyundai overrasker med ny modell

Kjøreglad småbil

Nå har vi ikke kjørt alt av biler i denne klassen, men ute på spanske landeveier på høyslettene rundt Valladolid nord for Madrid trenger en ikke passere mange kurver eller åskammer for å la seg imponere i Vignale-versjon med den 1,0-liters EcoBoost-motoren på 140 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Fiesta er så presis og morsom å kjøre og dessuten så komfortabel og fullstappet med utstyr at den oppfører seg som en langt større bil. Ford beviser gang på gang at de kan sette opp biler med nydelige drivlinjer og meget sterke kjøreegenskaper, og nye Fiesta er ikke noe unntak.

Hvis du er ute etter en småbil med gode kjøreegenskaper er det bare å prøve denne som referanse, for vi kan ikke huske å ha kjørt noe som oppfører seg bedre i denne klassen. Den opptrer meget voksent og vil kunne fungere perfekt også på langtur om du ikke trenger mer plass enn den har å by på til to. Baksetet egner seg ikke på langtur for voksne, men det har heller aldri vært meningen.

Norge vs. Europa

Fords nye Fiesta har alt som skal til for å være en storselger i Europa, uansett klasse. I Norge er det likevel ikke nok for å avansere mot toppen av salgsstatistikken. I Norge dominerer biler i langt større klasser, og uten ladbarhet eller hybridløsninger er det en umulighet å bli dominerende i 2017.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Småbilklassen utgjør kun 18 prosent av totalmarkedet, og sammenlignet med resten av Europa er Norges bestselgere helt andre modeller. Toyota Yaris (med hybriddrift) som leder segmentet i Norge, er nummer 18 i Europa. Nummer to, elektriske Renault Zoe, er ikke en gang å finne som egen modell på totallistene for Europa.

Ford satser overhode ikke på hverken hybrid eller elektriske varianter av Fiesta da det ikke har noen betydning for salget i Europa, men de har den imponerende 1,0-liters EcoBoost-motoren som kler modellen meget godt med både 100, 125 eller 140 hestekrefter.

Utstyrsvariantene er mange fra Trend til ST-Line og Titanium til toppversjonen Vignale. Der kan du også glede deg over et herlig B&O Play-anlegg på 675 watt med ti høytalere inkludert subwoofer til en meget hyggelig pris fra 3.500 kroner eller i kombinasjon med navigasjon fra 6.500 kroner. Lyddempingen er så bra i Fiesta at du godt kan spandere på deg et meget bra lydanlegg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fungerer Range Rover Sport med «liten» bensinmotor?

Sterk konkurranse

Fiesta kan trenge alle de gode egenskaper den har, for det er en rekke modeller og nyheter i dette segmentet også. Mens Yaris ser ut til å cruise inn til seier i 2017 foran Zoe, må Fiesta mer enn doble salget for å krype opp fra dagens 7. plass til pallplass som er ambisjonen når modellen er på plass for fullt i Norge.

I tillegg til de nevnte modeller må Fiesta kjempe en intens kamp om oppmerksomhet med blant annet en helt ny Volkswagen Polo, Renault Clio, Opel Corsa og Peugeot 208.

Saken ble først publisert i Finansavisen lørdag 22. juli.

Ford Fiesta Vignale

Motor: R3 bensin, 1.0 liter EcoBoost

HK/kW/Nm: 140/103/180

0-100 km/t: 9,0 sekunder

Toppfart: 202 km/t

Vekt: 1.144 kg

L/B/H: 404/174/148 cm

Forbruk: (NEDC) 0,45 l/mil

CO2-utslipp: 102 g/km

Bagasjerom: 292/1.093 liter

Priser:

Rimeligste modell*: 187.000 kroner

Denne modellen: 257.000 kroner

Testbilen: 275.000 kroner

* 1,1-liter bensin 85 HK Trend

Pluss:

Responsiv, kvikk og leken

Kvalitet

Kjøreglede

Minus:

Litt liten plass

Litt lite vågalt på design

Mangler norgestilpassede drivlinjekonsepter

Design: Kompakt, moderne og sporty, uten spesielle nyheter

Førermiljø: Oversiktlig og ryddig med høy kvalitetsfølelse og god sittestilling.

Kjøreegenskaper: Komfortabel og presis på veien. Føles som en langt større bil

Ytelser: Virker kvikkere enn den i virkeligheten er, morsom å kjøre

Plass: Flott plass foran, liten bak. Bagasjeplassen kun hva den må være

Mye for pengene: Fornuftig priset for de drivlinjer som finnes, men drar ikke spesiell nytte av det særegne norske avgiftssystemet

Må-ha-faktor: Over 17 millioner solgte Fiesta sier sitt om salgssuksessen, men entusiastene vil nok vente på ST-utgaven

Gjennomsnittsscore: Meget hyggelig bekjentskap, og sannsynligvis den best kjørende småbilen på markedet

6/10