Sminket bestselger

Nissan Qashqai ser utvilsomt bedre ut med nye lykter, skjørt, trakrails og felger, spesiet i en kul farge.
Nissan Qashqai ser utvilsomt bedre ut med nye lykter, skjørt, trakrails og felger, spesiet i en kul farge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

WIEN, ØSTERRIKE (Finansavisen/Motor): Den lille SUV-en Qashqai er Nissan største suksess i Europa og Norge. Nå er den oppgradert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som ved ansiktsløftinger flest har det skjedd designmessige utvendige endringer på Nissan Qashqai. Det gjelder utforming av grillen i en skarpere V-form, lysene med egen LED-signatur både foran og bak, samt på støtfangerne. Nissan uttaler at flere av de andre endringene er foretatt på bakgrunn av tilbakemeldinger, så det ser ut som de leser Finansavisen Motor.

Les også: Nissan Qashqai har blitt bedre

Lekebil

Innvendig er nemlig det nye rattet en åpenbaring sammenlignet med det forrige, som vi mente hørte hjemme i en lekebil. Nå er rattet tykkere og godt å holde i, de enkle plastdetaljene er fjernet, utformingen er bedre blant annet med flat underkant, og det har fått betydelig flere praktiske betjeningsfunksjoner. Seteputen er også forlenget, men justeringsmuligheten av ratt og seter er basert på tilbakemeldinger fra dem under 185 centimeter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere av interiørmaterialene er oppgradert til mykere og polstrede varianter, flere flater og elementer har skinn som standard. Med skinninteriør og gode elektriske justeringsmuligheter av setene er det rent trivelig om bord, selv om den lille berøringsskjermen og funksjonsvelgerne ikke fremstår så premium som Nissan ønsker.

En ny utstyrsvariant kalt Tekna+ har det meste du kan ønske deg av utstyr som standard. Det inkluderer mange av Nissans velfungerende systemer som 360-graders kamera og Bose stereo, samt eksklusivt Nappa skinn med 3D-sømmer, også på dashbordet. Tykkere bakvindu, tettere dører, mer isolasjon og en ny bunnplate bidrar til lavere støynivå enn før.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Teslas nye modell klar for produksjon

Nye baklykter og todelt diffusor bidrar til et tøft uttrykk.
Nye baklykter og todelt diffusor bidrar til et tøft uttrykk.

Likt motorprogram

Motorprogrammet er det samme som før og vi testet bilen med den største bensinmotoren og forhjulstrekk, samt med dieselmotor og firehjulstrekk, begge med en fin sekstrinns manuell girkasse. Nissans X-tronic trinnløse CVT automatkasse kan også leveres, men kun de mest trege og avslappede søndagskjørerne anbefales å bestille denne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Understellet har også gjennomgått en liten oppgradering. «Støtdemperne er fininnstilt, fjærinnstillingene er redusert og gummikomponentene er modifisert», hva nå enn det måtte bety. «Stivere krengningsstabilisator skal opprettholde kjøreegenskapene, og karosseribevegelse på ujevnt underlag er redusert takket være endringene i bilens Active Ride Control-system» heter det videre.

Vi fikk for øvrig kun testet bilen med torsjonsbakakselen og mykere støtdempere ment for det amerikanske markedet. Bilen er utvilsomt komfortabel og lettkjørt, men vi synes styringen på en merkelig måte henger litt etter når du kjører aktivt i svinger, selv om den tåler en del før ESP slår inn. Det merket vi spesielt med firehjulstrekk da vi hang oss på en aggressiv sjåfør i en velmotorisert Audi A7 på noen krevende østerrikske landeveier. Da hadde vi det gøy og vi tipper han ble frustrert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Har aldri solgt flere bobiler

Saken ble først publisert i Finansavisen lørdag 22. juli.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tekniske data

Modell: Nissan Qashqai 1,6 DIG-T

Motor: 1,6 liter R4 T

HK/kW/Nm: 163/120/320

0-100 km/t: 9,1 sek.

Toppfart: 200 km/t

Vekt: 1.365 kg

L/B/H: 438/181/159 cm

Forbruk: 0,58 l/mil

CO2-utslipp: 134 g/km

Bagasjerom: 430/1.598 liter

Pris: Ikke fastsatt

Pluss:
- Design

- Førermiljø

- Støynivå

Minus:

- Utsatt ProPilot

- Liten berøringsskjerm

- Sete- og rattjustering

Design: Oppgraderinger av lykter og andre detaljer er vellykket.

Førermiljø: Ser og føles bedre ut, men noen enkle løsninger.

Kjøreegenskaper: Vi kjørte bilen med stiv bakaksel, så vi gleder oss til uavhengig hjuloppheng.

Ytelser: Ingen racer, men Qashqai-kundene er ikke de med dårligst tid.

Plass: Meget romslig både foran, bak og i bagasjerommet.

Mye for pengene: Vi forventer en pris som gjør at suksessen fortsetter.

Konklusjon: Skal du ha en ujålete SUV med forhjulstrekk er dette bra

6/10

Vent og kjøp

Qashqai er som nevnt Nissans største suksess i Europa og Norge med henholdsvis 2,3 millioner og snaue 30.000 solgte siden 2007. Da har truffet bra med både segmentet og tidspunktet, i tøff konkurranse med biler som Mitsubishi ASX, Citroën C4 Aircross, Peugeot 3008 og Mazda CX-3. Alle disse har samtidig spist av stasjonsvognsegmentet, hvor Nissans egen Primera, Peugeot 308 og Golf er blant taperne.

Selv om bilen lanseres i august kan ikke Qashqai og Nissans øvrige modeller bestilles med såkalt ProPilot før neste år. Dette gjør dem da lett selvkjørende på såkalt nivå to, slik praktisk talt alle andre har i dag med avstandsbasert fartsholder og filholderassistent.

Nå har radaren i fronten allerede kollisjonsvarsling med fotgjengergjenkjenning og nødbrems, filskiftevarslingen hjelper deg til ikke å forlate kjørefeltet og blindsonevarsleren unngår farlige filskift, men vi anbefaler å vente med å bestille. Når du først gjør det vil du imidlertid trolig bli fornøyd, spesielt hvis du var det med din forrige Qashqai, slik veldig mange andre var.