Tiril Eckhoff går all in

ADRENALINET PUMPER: En tydelig fornøyd Tiril Eckhoff etter å ha sittet på med DTM-fører Maxime Martin i lange breisladder rundt Rudskogen.
ADRENALINET PUMPER: En tydelig fornøyd Tiril Eckhoff etter å ha sittet på med DTM-fører Maxime Martin i lange breisladder rundt Rudskogen. Foto: Andreas Handeland / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

RAKKESTAD (Finansavisen/Motor): Norges skiskytteryndling elsker å gå ut av komfortsonen, presse seg skikkelig og bli bedre. Ikke minst på racerbanen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva ble tiden din? Spørsmålet kommer fra en konkurranseinnstilt Tiril Eckhoff til Finansavisen.

Vi har akkurat kjørt en BMW M3 Competition gjennom en klissvåt kjeglebane i øvelsen autoslalom på tid, og Tiril er nestemann ut. Det er tydelig at hornene omtrent er på vei ut gjennom den lyse luggen. Det velkjente smilet, fra det som må være en av Norges hyggeligste idrettsutøvere, kamuflerer så vidt det faktumet at hun for alt i verden ikke ønsker å tape.

M for masse

Anledningen for vårt møte er BMW M Experience på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad. Her får BMW-kunder og samarbeidspartnere oppleve den bayerske bilprodusentens heftige M-modeller på bane, samtidig som profesjonelle instruktører bidrar med verdifulle tips fra passasjersetet på sporvalg og kjøreteknikk. To fluer i én smekk.

BMWs M-modeller er legendariske, og vår M3 med Competition Package mener alvor. Det som for et utrent øye kan se ut som en bil hentet ut fra BMWs hverdagssortiment, påmontert noen store hjul og ekstra pyntelister, er i realiteten en voldsom kjøremaskin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
ELSKER FART: Verdensmesteren fra 2016 elsker fart og biler, og sier skiskyting og motorsport har mye til felles. Foto: Andreas Handeland / Finansavisen
ELSKER FART: Verdensmesteren fra 2016 elsker fart og biler, og sier skiskyting og motorsport har mye til felles. Foto: Andreas Handeland / Finansavisen

En skikkelig sinnatagg som gjerne tar fighten med en Porsche når som helst med sine 450 hestekrefter, sylskarpe styrefølelse, ballerina-lignende balanse og bremser i kumlokk-format.

Les også: BMW 530e er en gavepakke!

Vraket Truls

– Dette var noe annet enn Truls gitt, sier Tiril etter å ha kjørt utallige runder rundt på det sleipe og våte dekket på Rudskogen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
FOKUSERT: Tiril forteller at det å være avslappet og ha riktig fokus er viktig både i skiskyting og motorsport. Foto: NSSF
FOKUSERT: Tiril forteller at det å være avslappet og ha riktig fokus er viktig både i skiskyting og motorsport. Foto: NSSF

Stakkars denne Truls, tenker jeg, før Tiril beroliger meg med at dette var navnet på hennes første bil, en 98-modell Volkswagen Polo.

Skiskytterstjernen forteller at bilen for hennes del først og fremst er en turkamerat som ruller litt over snittet langt i løpet av et år.

– Jeg er MYE på veien. Ikke minst til og fra trening hver eneste dag, men også på langturer til treningssamlinger, hytteturer og andre ting. Så for meg er det viktig å føle seg skikkelig hjemme bak rattet, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun kjører til daglig en X4 gjennom et samarbeid Norges Skiskytterforbund har med BMW. En bil hun mener passer sitt bruk som hånd i hanske.

– Den er sporty, har god bakkeklaring og firehjulsdrift. I tillegg akser den bra og jeg får plass til alt jeg trenger. Så sånn sett har jeg egentlig drømmebilen, sier Tiril til Finansavisen.

Men dersom hun kunne ha plukket på øverste hylle, uten å ha tatt praktiske hensyn, hadde hybrid-sportsbilen i8 stått øverst på ønskelista.

– Jeg digger rett og slett i8, synes den ser knalltøff ut og elsker lyden. Men med min jobb kunne jeg ikke levd med den til hverdags, sier Tiril, og legger til at også en tøff Porsche kan få blodet til å bruse.

Likhetstrekk

Til tross for bilinteresse har 27-åringen kun kjørt på bane én gang tidligere. Men hun er tydelig på at kjøretreningen er verdifull for henne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er veldig lærerikt å få rast fra meg med instruktør på bane, for naturlig nok får jeg aldri kjent hvor grensa går under kjøring på vanlig vei, forteller hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
KJENTE OMGIVELSER: Det er slik vi er vant til å se Tiril Eckhoff. Det samme konkurranseinstinktet drar hun med inn på racerbanen. Foto: MANZONI/NORDICFOCUS
KJENTE OMGIVELSER: Det er slik vi er vant til å se Tiril Eckhoff. Det samme konkurranseinstinktet drar hun med inn på racerbanen. Foto: MANZONI/NORDICFOCUS

Eckhoff mener hun denne gangen fikk vesentlig mer dreisen på banekjøringen, og at det var lettere å omsette instruktørens tips til praksis nå enn forrige gang hun kjørte på bane.

– Det var veldig moro å kjøre selv om det var såpeglatt på banen. Jeg liker også godt at man kan bruke teknikkene man lærer i andre sammenhenger, som for eksempel det å ikke «fryse» når man blir stresset, sier Tiril.

Hun mener bilkjøring og skiskyting har mye til felles. Spesielt når det kommer til dette med å være avslappet, og ikke ta i for mye.

– Jeg er nok en all in-type, og det fikk jeg merke litt tidligere i dag da jeg virkelig testet grensene på det glatte føret. Det endte meg at jeg snurret og skled ut på gresset. Sånn går det når gassfoten blir for tung og man tar i for hardt, ler Tiril.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er nye Audi A8

Ørsmå marginer

– Dette blir kanskje litt klisjé, men skiskyting og bilkjøring går ut på mye av det samme. Forskjellen mellom suksess og fiasko er liten. En sladd kontra en perfekt sving. Forsiktige bevegelser på rattet, som med avtrekkeren på stamplass. Bruke blikket, planlegge kjøringen. Ikke minst er sporvalg viktig, for i begge grener er man opptatt av korteste vei fra A til B, sier hun.

VERDENSMESTER. En lykkelig Eckhoff som verdensmester i Holmenkollen i 2016.
VERDENSMESTER. En lykkelig Eckhoff som verdensmester i Holmenkollen i 2016.

Skiskytterstjernen er ikke i tvil om at den mentale treningen som skal til også kan brukes i andre sammenhenger. Likevel er hun ærlig på hva hun liker suverent best med heftig bilkjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Adrenalinet som pumper i kroppen! Det er så digg å kjenne på suget i magen når det går unna og man får testet grensene sine. Det er bare så kult. Også har jeg en innebygget iver etter å være rask og bli bedre i det jeg gjør, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Håper jeg tok deg!

En fartsfylt dag på Rudskogen går mot slutten. Mot alle odds er alle M-bilene like hele som da vi kom, og glisene på deltagerne like brede. Og klærne like våte, takket være værguder som tydelig ikke deler vår interesse for gromme biler.

Tiril står på farten sammen med lagvenninnen Marte Olsbu og må reise fra Rudskogen før tidene fra autoslalom-løypa blir lest opp. I god fighting spirit-ånd snur hun seg mot meg med glimt i øyet og sier:

– Håper jeg knuste deg!

Og for å sette to streker under det hun har fortalt om likheten mellom sin idrett og motorsport, legger hun til.

– Etter denne dagen kommer jeg til å tenke apex i alle svinger i skiløypa, det er helt sikkert. Så nå skal det gå skikkelig unna, avslutter verdensmesteren fra Holmenkollen i 2016.

Les også: Her er helt nye BMW X3

Saken ble først publisert i Finansavisen lørdag 22. juli.

Tiril Eckhoff

• Født: 21. mai 1990

Klubb: Fossum Idrettsforening

• Søsken: Stian og Kaja Eckhoff

• Første bil: «Truls» (´98 VW Polo)

• Kjører: BMW X4

• Mereitter:

OL: Ett gull og to bronser

VM: Ett gull og to bronser

_____________________________________

BMW M Experience

Et omreisende event/kjørekurs for i hovedsak kunder, men også samarbeidspartnere av BMW. Flere av deres heftigste M-biler er samlet, og kjøringen på bane foregår med profesjonelle instruktører. Slik får deltakerne opplevd BMWs grommeste biler og forbedret kjøreteknikken samtidig. Kurset koster 7900 kroner per deltaker.

_____________________________________

Apex

• Apex, eller tangeringspunkt, er det punktet der bilen er nærmest kanten i innersving.

• Ved å treffe riktig apex oppnår man en ideallinje, og på den måten drar man med seg mest mulig fart ut av svingen.

• For tidlig eller for sen apex, fører til lavere hastighet ut av svingen. Det kan fort bli avgjørende i motorsport, der hundredeler ofte skiller klinten fra hveten.