Sport Turismo går som varmt hvetebrød
Porsche har aldri solgt like mange biler på et halvår som i år. Det kan de takke familiebilene sine for.
I en tid da privatbilismen får skylden for det meste, er det kanskje nærliggende å tro at salget av påkostede biler med sterke motorer bremser opp. Men ferske tall fra den tradisjonsrike sportsbilprodusenten i Stuttgart viser at det i hvert fall for deres ikke er tilfelle. Porsche har nemlig hatt sitt mest suksessrike halvår i historien, med syv prosents vekst sammenlignet med samme periode i 2016, skriver Finansavisen/Motor.
Les også: VW-topp sier seg skyldig i utslippsjuks
Familiebilene øker mest
For mange er Porsche fortsatt synonymt med hekkmotorlegenden 911, selv om en rekke nye modeller er lansert de siste par tiårene. Men, heldigvis vil kanskje entusiastene si, er det ikke 911 som står for den høye veksten hos Porsche. Det er det nemlig familiebilene som tar seg av.
Kompakt-SUV-en Macan er Porsches bestselger og modellen som står for den jevneste veksten. Med en startpris på 864.900 kroner er den langt i fra rimelig, men likevel gjorde den drømmen om en hverdagsbil med sportsbil-DNA oppnåelig for langt flere. Den finnes i seks versjoner, fra innstegsmodellen med toliters motor på 252 hester, opp til Turbo-modellen med Performance Package og 440 rampete hestekrefter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOgså storebror Cayenne, som er den nest mest solgte Porsche-modellen i utvalget, opplever vekst. Over 35.000 ble solgt på verdensbasis i første halvår 2017.
Les også: Fungerer Range Rover Sport med «liten» bensinmotor?
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHybrid og bagasjerom
Den største «boosten» i første halvår er det nye Panamera som står for, med en økning på over 50 prosent. Den har et litt mer konservativt utseende enn sin omdiskuterte forgjenger, men legger likevel ikke skjul på slektskapet til sportsbilene i modellutvalget. Flere bensin- og dieselmotorer er tilgjengelige, og ikke minst to forskjellige ladbare hybridmotorer med henholdsvis 462 og massive 680 hester!
Kanskje aller mest spennende er det at Porsche nå beveger seg inn i «stasjonsvogn»-segmentet med Panamera Sport Turismo. Noe av det du får er 20 liter ekstra i bagasjerommet, større innlastingsluke og for første gang mulighet for tre sitteplasser i baksetet på en Panamera.
Det er ingen steder i verden det selges så mye nye Porscher som i Kina. Hele 35.864 nye Porscher ble levert i første halvår. Bak på listen følger USA med 27.568 solgte biler, og Tyskland med 15.474.
Les også: Her er helt nye Jaguar E-PACE
Saken ble først publisert i Finansavisen lørdag 22. juli.