Meny

Nå kommer muskelbilen med en helt spesiell nyhet

Det er bare et par år siden Mustang kom i helt ny drakt. Nå er det snart klart for en facelift-utgave, og den skal bli tidenes raskeste!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nye Mustang blir tidenes raskere!

Ford Mustang har vært med oss i godt over 50 år nå – og har for lengst blitt en av bilbransjens mest legendariske modeller.

For to år tilbake kom den i helt ny drakt. Da bestemte Ford seg for å lage den som en verdensmodell.

Det vil i praksis si å selge samme bil i en rekke markeder, inkludert Norge. Det har gitt resultater. Mustang er nå verdens mest solgte sportsbil.

Tidligere i år presenterte Ford allerede en ny facelift-utgave av bilen. Den fikk litt blandende tilbakemeldinger på designendringene. Men uansett: Nå røper Ford flere spennende nyheter på den nye 2018-modellen.

Deriblant flere detaljer omkring motor og drivverk. Denne skal bli lynrask!

Trist eller steintøff? Det er spesielt den nye fronten mange fans har diskutert siden bildene av nykommeren ble sluppet.

Enda mer krefter

Det er allerede kjent at Ford velger å droppe V6-motoren, til fordel for EcoBoost-motoren på 2,3 liter – og ikke minst V8-eren.

I tillegg skal bilen få en helt ny 10 trinns (!) automatkasse som er utviklet i samarbeid med GM. Denne erstatter dagens 6-trinns kasse.

Enda viktigere er kanskje at begge motoralternativene får enda mer krefter. V8-eren på fem liter hopper fra 435 hk til 460, og dreiemomentet øker til 570 Nm.

EcoBoost-motoren beholder dagens 314 hk, mens dreiemomentet øker med 40 Nm.

Ny Mustang klar – fansen raser

Interiørt er ikke endringene like store...

Drag Stripe Mode

Men det hjelper ikke stort med økt effekt, hvis en ikke får plantet de ned i bakken. Det har Ford tenkt å gjøre noe med. I tillegg til den nye 10-trinns girkassen, kommer Mustang for aller første gang med Drag Stripe Mode.

Det skal være en kraftig forbedret launchkontrol, som gjør at du kan ta noen skikkelig rivstarter.

– Med Drag Stripe Mode aktivert skal du ikke miste noe som helst power mellom girskiftene, sier Carl Widmann, sjefingeniør for Mustang.

I tillegg vil demperne foran heve bilen noe, slik at tyngden sendes mot bakakslingen for maksimalt grep.

Resultatet blir en Mustang som er vesentlig raskere enn dagens versjon. Ford opplyser nemlig at 0-100 km/t skal være unnagjort på under 4 sekunder. Dermed snakker vi tidenes raskeste ”pony car” noensinne fra merket. Det opplyser Ford selv.

Priser eller drivstoff-forbruk på den oppgraderte modellen er foreløpig ikke kjent.

Saken ble først publisert på Broom.no

Disse bilene kjøper Lotto-millionærene

Motor
Populært