Meny

Elbilfavoritt fornyes – skal få to viktige nyheter

BMW har truffet blink med sin første helelektriske modell i3. Til høsten kommer den i fornyet utgave, og det ryktes at både effekten og rekkevidden skal kunne bli bedre. Illustrasjonsfoto.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ligger an til nytt batteri og bedre rekkevidde for BMW i3.

Elbilkappløpet har i stor grad handlet om rekkevidde, etter at Tesla satte standarden.

Nå har konkurrentene våknet for alvor. Forspranget til den amerikanske elbilprodusenten, med den karismatiske Elon Musk bak rattet, er ikke lenger like suverent.

Opel har allerede suksess med sin Ampera-e, som har en oppgitt rekkevidde på 519 km. Nissan er på trappene med andre generasjon av verdens mest solgte elbil: Leaf. Også denne skal overgå 500 kilometer.

Nå ryktes det at BMW er på vei i samme retning, de også.

Test BMW i3: Nå går den lengre enn noen gang

i3-fornyelse

Bakdørene på i3 åpner "feil" vei, men gir god tilgang til baksetet.

Det handler om deres eneste rene elbil: i3. En kompakt bil med lassevis av særpreg. Den har vært en braksuksess på det norske markedet.

I fjor høst kom den med nytt og større batteri. Første utgave hadde rekkevidde på 190 km, mens dagens i3 kan klare opptil 300 med sitt nye batteri.

Denne høsten kommer imidlertid en facelift av i3 – og med den skal det også følge med et nytt batteri, ifølge BMW Blog.

Les om vårt aller første møte med BMW i3 her

Over 500 kilometer

BMW Blog skriver at det skal komme en rekkeviddeøkning på 60 prosent i den fornyede i3-en. Hovedårsaken skal være et nytt batteri med enda bedre kapasitet.

Men om dette blir standardbatteri, eller et tilvalg, vites det enn så lenge ikke så mye om.

Planen skal være at i3 anno 2018 skal vises fram på bilmessen i Frankfurt allerede i september.

Du kan få i3 med rekkevidde-forlenger også ...

Vises i september

Spionbilder som har komet ut viser at det ikke blir de helt store grepene rundt design, men noen forandringer blir det naturligvis. Blant annet blir det LED-striper i stedet for runde tåkelys foran, og litt annerdeles design på fangerne foran og bak.

På innsiden vil det også skje litt endringer. Blant annet får i3 den samme software- og infotainmentmulighetene som andre nye BMW-modeller.

Et nytt ESP-system skal dessuten sørge for bedre grep på vått og glatt underlag.

Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Det er ingen tvil om at BMW gikk for særpreg også når det kom til interiøret i i3. I tillegg har man valgt å ha fokus på gjenvinning, for å ytterligere understreke miljøprofilen.

Mer krefter

I tillegg til større batteri, snakkes det også om en ny toppmodell som skal hete i3S iPerformance. Dette er det velinformerte Autocar i England som skriver.

Den blir tilgjengelig med 20 hk boost-funksjon – og dermed øker toppeffekten til rundt 190 hk.

På denne modellen skal det også være mulig å bestille senking av understellet, for økt kjøreglede.

Ikke fornøyd med elbilene

Les også
Nå er BMW i3 Norges nest mest solgte bil Test: Endelig suksess for i3

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært