– Jo, bilen din skal tåle regnvær

– Dette blir for dumt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen. Illustrasjonsbilde.
– Dette blir for dumt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen. Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Verkstedet avslår reklamasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Jeg byttet bremseskiver og -klosser foran for 8.000 km / 6 måneder siden på min 2012 modell BMW 520d hos et merkeverksted. Fikk høre at de var helt nedslitte.

Nå er bremsene ødelagt igjen, grunnet kast og risting i bilen.

Forhandleren skylder på hurtig nedkjøling, at skivene ikke tåler å bli varme for så å kjøre i en vanndam. Dette er vel ikke mulig å unngå i Norge ... Er jeg urimelig når jeg forventer at bremsene på en slik bil skal vare betydelig lengre, og at dette bør være en reklamasjonssak på forrige bremsereparasjon?

Benny svarer:

Heisann!

Skjønner godt at du stusser på dette. Det hadde jeg gjort også.

8.000 km og 6 måneder er altfor kort levetid på både klosser og skiver, forutsatt at det ikke er noen feil, for eksempel noe som sitter kilt fast, slik at bremsene ligger på hele tiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Argumentet om at varme bremseskiver ikke tåler vann har jeg hørt før, både hos VW og Volvo. Det er nok en gjengs unnskyldning som flere bruker. Ikke desto mindre er det bare tull og tøys, for å si det rett ut.

Det de sier her er jo at norske bilførere faktisk ikke bør bremse når det er vått på veien. Alternativt la bilen stå. Det er like idiotisk som det høres ut...

Må kunne brukes en regnværsdag

Jeg vet, etter mange, mange år i bilbransjen selv, at forhandlere sliter med å få dekket reklamasjoner på bremser fra fabrikken. Det er jo er slitedeler. Det kan nok være grunnen til at de prøver deg på en småfrekk løsning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er uansett deres problem og ikke ditt. Det skal etter min mening, ikke gå ut over deg som kunde.

Dessuten er det noe som heter delegaranti. Den bør i aller høyeste grad gjelde her. Du er godt innenfor både med tanke på kilometer og tid. Det er denne garantien du må henvise til i denne saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vær konkret

I dette tilfellet så er det nok også skivene som er problemet. Klossene behøver du neppe å skifte igjen. De bør normalt sett være gode for ca 30.000 kilometer til ved vanlig bruk.

Jeg synes du bør ta turen innom verkstedet igjen og ta en prat med dem. Det er liten grunn til å "blåse seg opp og bli sint". Det løser sjelden noen problemer.

Vær høflig, tydelig og konkret. Si at dette godtar du ikke. Henvis til delegarantien og ta med kvittering fra forrige bremsejobb. Vanndam-teorien er det bare å le av, den er for dum. En fem å gammel BMW må kunne brukes, også på en regnværs dag.

Jeg vil tro dette ordener seg og ønsker lykke til!

Les også: Kai byttet bremser selv – sparte flere tusenlapper

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Denne saken ble først publisert i Broom.no