Meny

Nå kan du snart glemme disse tallene

Kjørelengden man har avtalt med forsikringsselskapet er viktig å overholde og nå blir det hjelp å få til nettopp det. Foto: Illustrasjonsbilde
Kjørelengden man har avtalt med forsikringsselskapet er viktig å overholde og nå blir det hjelp å få til nettopp det. Foto: Illustrasjonsbilde

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her kan det være penger å spare.

Som bileier har det tradisjonelt vært mange ting man må huske på og forholde seg til. Tid for service, dato for dekkskift, serviceintervaller og kjørelengde på forsikringen.

Parallelt med dette jobber bilbransjen og tilstøtende bransjer for å gjøre ting enklere for oss bilister.

Nå gjør ny teknologi det snart mulig at vi i alle fall kan stryke ut en ting fra bil-huskelista vår. Nemlig det å passe på den avtalte årlige kjørelengden man har på forsikringen.

Betaler for det du faktisk kjører

Med teknologi som allerede er innebygd i en del biler overføres kjørelengden automatisk til forsikringsselskapet, og kunden betaler kun for nøyaktig kjørelengde.

Norske bilister har så vidt sett starten på fremtidens enkle bilhold. Volvos eget forsikringsselskap, Volvia forsikring, som igjen er en del av If Skadeforsikring, startet dette prøveprosjektet tidligere i år på en del Volvo-biler. Responsen fra testgruppen har vært god.

Via bilens innebygde assistansesystem Volvo On Call, som velges av mer enn 90 prosent av Volvo-kundene i Norge, vil forsikringsselskapet med kundens samtykke månedlig lese av kjørelengden. Deretter sende regning for faktisk kjørelengde.

Les også:  Denne mannen vil aldri trenge bilforsikring

Mange betaler mer enn de må

Analyser If har gjort viser at 20 prosent av kundene kjører mindre enn kjørelengden de betaler for. For en helt gjennomsnittlig kunde utgjør dette fort 10-12 prosent lavere pris. Samtidig viste analysen at mange også kjører lengre enn det de er forsikret for. Skulle en ulykke oppstå, kan det i verste fall få konsekvenser for forsikringsoppgjøret med en avkorting.

– Slik teknologien blir brukt her, innebærer det en reell fordel for kunden og en mer riktig pris på forsikringen. Det synes vi er en positiv anvendelse av muligheter ny teknologi gir oss. Samtidig synes vi ikke det skal være et «krav» å bli overvåket for å få en akseptabel pris. Vi som selskap har i all hovedsak god nok oversikt til å prise riktig, sier konserndirektør for privatkunder i If forsikring, Morten Thorsrud.

Forsikringsselskap: Mange betaler for ting de ikke trenger

Ny teknologi gjør det stadig enklere å være bileier. Foto: Illustrasjonsbilde fra Volvo
Ny teknologi gjør det stadig enklere å være bileier. Foto: Illustrasjonsbilde fra Volvo

God respons fra kundene

Når kunden har kjørt 90 prosent av den oppgitte kjørelengden, blir hun aller han gjort oppmerksom på dette, slik at justeringer kan gjøres.

– Vi har allerede varslet kunder om at de er i ferd med å nærme seg grensen for kjørte kilometer og responsen fra kundene på denne påminnelsen, har vært god. Kundesenteret kan da hjelpe kunden med å finne ut om kjørelengden trenger å bli justert eller ei, sier Thorsrud.

Kjører du mindre enn kjørelengden du har oppgitt, sørger også systemet for at de ekstra kilometerne blir overført til neste forsikringsperiode.

Les også:

Forsikringen koster det samme som bilen

Nedgang i salg av bensin og diesel

Motor
Populært