Det er en grunn til at dette ikke blir noen norsk bestselger

Renault har breddet modellutvalget sitt godt de siste årene. Nå er det klart for en helt ny Koleos.
Renault har breddet modellutvalget sitt godt de siste årene. Nå er det klart for en helt ny Koleos.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er nye Renault Koleos. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De franske bilprodusentene har bommet stygt på det som har vært en av de store trendene innen bilmarkedet de siste par tiårene: Nemlig SUV-ene.

RENAULT KOLEOS

Modell: Energy dCi 130

Motor: 1,6-liter diesel

Effekt: 130 hk / 320 Nm

Forbruk: 0,49 l/mil

0-100 km/t: 11,4 sek.

Toppfart: 185 km/t

Bagasjerom: 530/1.677 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 467 x 183 x 167 cm

Pris fra: 365.000 kroner

Kundene har flokket til dem og forlatt sedaner og stasjonsvogner. Men de franske bilmerkene har vært særdeles trege på avtrekkeren og tydeligvis trodd/håpet at dette skulle gå over av seg selv.

Det har det imidlertid ikke gjort, og nå begynner de å våkne. Renault har kommet med to modeller de siste årene, Captur og Kadjar. Nå er det klart for en ny storebror, nemlig andre generasjon Koleos.

Første generasjon Koleos ble en real flopp, og kom faktisk aldri til Norge. Derfor er det nesten litt overraskende at navnet blir med videre. Men her snakker vi i alle fall helt ny bil, fra innerst til ytterst. Koleos plasserer seg i det såkalte D-segmentet. Det vil si stor familie-SUV, blant konkurrentene finner vi biler som Mitsubishi Outlander, Honda CR-V og Toyota RAV4, for å nevne noen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har dratt til Finland for å prøvekjøre. Nå er vi spent på om Renault kan bringe noe nytt til en klasse som allerede inneholder mange gode biler.

Les også: Første Koleos, hvor ble det egentlig av den?

Hvordan er den å kjøre?

Når Renault lager SUV er det ikke overraskende at resultatet blir en komfortabel bil. Koleos takler både dårlig asfalt og brostein veldig bra. Ute på motorveien flyter den avgårde med ganske tung kjørefølelse.

Det finnes konkurrenter med mer inspirerende og direkte kjøreegenskaper, men her har nok Renault helt tydelig tatt et valg basert på hva målgruppa for biler som dette ønsker seg. Du kjøper uansett ikke familie-SUV for å drive med heftig svingkjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Støydempingen mot motoren er god, dekkene høres litt på piggslitt asfalt.

Testkjøringen inkluderer en relativt krevende offroadløype som avslører at 4x4-systemet leverer det 99 prosent av kundene noen gang kommer til å trenge av framkommelighet. Her kommer du deg opp dårlige brøytede bakker og helt til hytteveggen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Med firehjulstrekk kommer Koleos seg fram stort sett hvor du måtte ønske.
Med firehjulstrekk kommer Koleos seg fram stort sett hvor du måtte ønske.

Les også: Topp 5: De billigste nybilene med 4x4

Hvordan er plassen?

Koleos bygger på samme plattform som X-Trail fra søstermerket Nissan. Det betyr i praksis SUV i den større familieklassen. Bilen er 4,67 meter lang og byr på mye innvendig plass. To voksne sitter godt i baksetet. Det gjør også tre barn, så lenge de ikke må sitte i store barneseter. Da blir bredden litt for snau.

Bagasjerom på 530 liter er absolutt godkjent til denne klassen å være. Renault har imidlertid ikke falt for fristelsen til å gjøre sjuseter av den (slik som X-Trail). De har heller valgt å prioritere god plass både til de to foran, og til baksetepassasjerene. I praksis vil dette duge som familiebil for de aller fleste.

Bagasjerommet svelger unna 530 liter, kupeen er også rommelig.
Bagasjerommet svelger unna 530 liter, kupeen er også rommelig.

Les også: Her debuterer nye X-Trail, i Wales

Går den bra?

For bare noen få år siden var diesel det eneste gangbare i denne bilklassen. Nå har det endret seg kraftig. Mange kunder vil ha hybrid/ladbar hybrid, eventuelt bensinmotor. Koleos-motoriseringen blir derfor en utfordring for Renault i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen kommer nemlig bare med dieselmotorer. Her er det to valg: 1,6-liter på 130 hestekrefter og en 2-liter på 175 hestekrefter. Førstnevnte fås kun med sekstrinns manuell girkasse og forhjulstrekk. 175-hesteren får du med automat og 4x4.

Artikkelen fortsetter under annonsen

130-hesteren er nok den Renault kommer til selge mest av. Den er tilstrekkelig, men heller ikke mer. Til en såpass stor og tung bil gjør det seg med mer krefter. Motoren må jages litt på girene og går fort tom.

175-hesteren kler bilen bedre. Den er både sterkere og kjappere. Vi skjønner også godt at de aller fleste kundene i denne bilklassen vil ha automatgir.

Renault skal ikke ha planer om noen hybrid-drivlinje på Koleos, i alle fall ikke med det første.

Der flere av konkurrentene gir deg mange valgmuligheter, nøyer Renault seg med to motorer, begge er diesel.
Der flere av konkurrentene gir deg mange valgmuligheter, nøyer Renault seg med to motorer, begge er diesel.

Les også: Dette har blitt en stor, ladbar suksess

Finest utenpå eller inni?

Renault er med rette stolt av det sjefdesigner Laurens van der Acker har fått til de siste årene. Han har fortid i Audi, Ford og Mazda, og har gjennomført en designrevolusjon hos Renault. Målsetningen er å lage biler som skiller seg ut i trafikken – og som henter nye kunder til Renault fordi de faller for designet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Koleos har med seg mange fine elementer som allerede er introdusert på biler som Captur og Kadjar.

Særlig fronten er vellykket, med en diger og sporty grill. Bakfra ser den litt mer anonym ut.

Også interiørmessig har det skjedd mye hos Renault de siste årene. Den store infotainmentskjermen er fint integrert i dasbhordet, i BOSE-utgaven er det også mange pene detaljer. Det er ikke på premiumnivå, men det ser skikkelig og ordentlig ut.

Funksjonelt og pent interiør, topputgave BOSE er svært velutstyrt.
Funksjonelt og pent interiør, topputgave BOSE er svært velutstyrt.

Les også: Dette er lekker og romslig hverdagsluksus

...og hva er konklusjonen?

Renault kommer med en bil som matcher de beste konkurrentene på de aller fleste områder, men som ikke kommer til å bli noen storselger i Norge. Til det bommer den litt for mye på det mange av kundene har som krav når de velger bil i denne klassen. Det finnes biler som nesten er skreddersydd for det norske markedet, det kan vi ikke si om Koleos.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

130-hesteren starter på 365.000 kroner. Den gir i praksis veldig mye bil for pengene, enten du sammenligner med SUV eller en stor stasjonsvogn. Men: Du får altså hverken automat eller 4x4 i kombinasjon med denne motoren. Da ramler nok mange potensielle kjøpere av.

175-hesteren har både automat og 4x4, men da stiger prisen til hele 540.000 kroner. Denne motoriseringen drar på seg mye avgifter, derfor blir prisen såpass mye høyere. BOSE-utgaven byr på veldig mye utstyr, men likevel: Til denne prisen blir det ikke enkelt å selge Renault-SUV i Norge. Da har kundene veldig mye annet å velge mellom.

Det er synd. Koleos har kvaliteter som kunne gitt bra salg, men da måtte Renault gitt oss flere valgmuligheter enn de gjør nå.

Det blir neppe veldig mange eksemplarer å se av denne bilen på norske veier, til det bommer den litt for mye på det mange av kundene ønsker seg.
Det blir neppe veldig mange eksemplarer å se av denne bilen på norske veier, til det bommer den litt for mye på det mange av kundene ønsker seg.

Les også: Vi har testet Grand Scenic: Feriebil når ungene får velge

Saken ble først publisert på broom.no