Salget av de heftige Mercedesene har tatt skikkelig av i Norge
Her snakker vi ti-dobling på få år.
Veldig mange bileiere har et forhold til Mercedes, som er en av verdens eldste bilprodusenter.
De er tradisjonelt kjent for å lage dyre, men solide biler som byr på det lille ekstra når det gjelder både utstyr, kvalitet og komfort. Men de har også en lang og stolt racinghistorie i ryggen.
Denne racing- og sportsbilhistorien dyrker de fortsatt. Da gjerne med AMG-modeller av sine mer tradisjonelle familiebiler, eller som rene sports- eller superbiler.
AMG var opprinnelig et uavhengig tysk ingeniørfirma som spesialiserte seg på å bygge høyytelse-modeller av Mercedes. Dyre sådanne. Siden 2005 har AMG vært et heleid datterselskap av Daimler AG, som igjen eier Mercedes.
AMG-ombyggingen er som regel omfattende, med spesialpreppede motorer, signert av motorbyggeren, med plakett på motordekselet, spesielle girkasser, skreddersydde interiør, optimaliserte bremser og hjuloppheng – og også en del eksteriørforandringer som både bidrar til bedre aerodynamikk og bedre marktrykk i høye hastigheter. Barskere utseende er bonus på toppen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSlikt koster penger. Mange penger.
Men det ser ikke ut stoppe nordmenn fra å kjøpe disse modellene. Snarere tvert i mot – vi kjøper dem som aldri før.
AMG: Disse bokstavene står for mye moro!
Ble billigere
– AMG-modellene har alltid vært ettertraktet på det norske markedet, men det var først i 2015 at man så konturene av noe virkelig stort med introduksjonen av 43-serien med firehjulstrekk, den gang kalt 450 Sport. Ideen bak AMG 43 var å produsere en sportsbil som på samme tid kunne oppføre seg som en komfortabel hverdagsbil, alt som kreves er et lite tastetrykk i midtkonsollen, sier Audun Hermansen som er PR- og informasjonssjef hos Mercedes-Benz Norge .
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– En annet element er avgiftsomleggingen som premierer produsenter som bruker mye ressurser på å utvikle effektsterke motorer med lavt utslipp, noe som får til dels store utslag på prisen. Rent matematisk viser salgstakten at runder vi 250 AMG-biler før året er omme. Det var ikke mange som våget å tro noe slikt 1. januar i år, men det fremstår plutselig mer realistisk for hver dag som går, forteller Hermansen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes vår test av Mercedes SLS AMG her:
Selger mange av "versting-utgavene"
– Det mest overraskende med AMG-salget det siste året er likevel at de heftigste modellene selger såpass godt. AMG GT R og roadsteren AMG GT C står for omkring 80 prosent av de 36 GT-modellene vi har solgt så langt og salgsavdelingen jobber aktivt med å øke kvoten da vi selger alt vi får tak i om dagen.
– Det er naturlig nok en del kunder som setter pris på diskresjon når vi snakker om biler til over 2 millioner kroner. Dette spenner fra entusiasten som har spart gjennom et langt liv for å virkeliggjøre drømmen, til de som ser på det som et investeringsobjekt.
– Når det gjelder 43-serien opplever vi at AMG er blitt tilgjengelig for langt flere. Utviklingen i salget av biler som ligger i området pluss/minus én million kroner øker. Det er ikke få kunder som tidligere så på store SUV’er, som nå faller ned på AMG C 43 stasjonsvogn og AMG 43 stasjonsvogn med luftfjæring, avslutter en tydelig fornøyd Hermansen.
Artikkelen fortsetter under annonsenHer kan du kjøre i ring rundt naboens SUV
50 år i år
I år fyller AMG også 50 år og for de av oss som er glade i bil er det jo morsomt at AMG har lyktes med sitt, i utgangspunktet, litt sære konsept.
Selv om mange av oss ikke har råd til å kjøpe en slik bil nå, så blir jo også disse billigere bruktbiler etterhvert og da kan det jo være et håp for vi som ikke har anledningen til å putte mer enn én million i nybilkjøpet.
Les også: Denne Mercedesen er verdens råeste stasjonsvogn
AMG-salget i Norge
2012: 28 stk
2013: 26 stk.
2014: 29 stk.
2015: 55 stk.
2016: 115 stk.
2017: 272 stk (stipulert ut fra salgstakt)