Meny

Salget av de heftige Mercedesene har tatt skikkelig av i Norge

Nordmenn kjøper dyre biler som aldri før, det merkes veldig godt på AMG-salget.
Nordmenn kjøper dyre biler som aldri før, det merkes veldig godt på AMG-salget.
Her snakker vi ti-dobling på få år.

Veldig mange bileiere har et forhold til Mercedes, som er en av verdens eldste bilprodusenter.

De er tradisjonelt kjent for å lage dyre, men solide biler som byr på det lille ekstra når det gjelder både utstyr, kvalitet og komfort. Men de har også en lang og stolt racinghistorie i ryggen.

Denne racing- og sportsbilhistorien dyrker de fortsatt. Da gjerne med AMG-modeller av sine mer tradisjonelle familiebiler, eller som rene sports- eller superbiler.

AMG var opprinnelig et uavhengig tysk ingeniørfirma som spesialiserte seg på å bygge høyytelse-modeller av Mercedes. Dyre sådanne. Siden 2005 har AMG vært et heleid datterselskap av Daimler AG, som igjen eier Mercedes.

AMG-ombyggingen er som regel omfattende, med spesialpreppede motorer, signert av motorbyggeren, med plakett på motordekselet, spesielle girkasser, skreddersydde interiør, optimaliserte bremser og hjuloppheng – og også en del eksteriørforandringer som både bidrar til bedre aerodynamikk og bedre marktrykk i høye hastigheter. Barskere utseende er bonus på toppen.

Slikt koster penger. Mange penger.

Men det ser ikke ut stoppe nordmenn fra å kjøpe disse modellene. Snarere tvert i mot – vi kjøper dem som aldri før.

Mercedes AMG GT R har en startpris på drøye 2 millioner kroner. Flere er solgt i Norge.
Mercedes AMG GT R har en startpris på drøye 2 millioner kroner. Flere er solgt i Norge.

AMG: Disse bokstavene står for mye moro!

Ble billigere

– AMG-modellene har alltid vært ettertraktet på det norske markedet, men det var først i 2015 at man så konturene av noe virkelig stort med introduksjonen av 43-serien med firehjulstrekk, den gang kalt 450 Sport. Ideen bak AMG 43 var å produsere en sportsbil som på samme tid kunne oppføre seg som en komfortabel hverdagsbil, alt som kreves er et lite tastetrykk i midtkonsollen, sier Audun Hermansen som er PR- og informasjonssjef hos Mercedes-Benz Norge .

Også familievennlige doninger leveres i AMG-utgave. Da ofte med sportsbil-ytelser - og vel så det ...
Også familievennlige doninger leveres i AMG-utgave. Da ofte med sportsbil-ytelser - og vel så det ...

– En annet element er avgiftsomleggingen som premierer produsenter som bruker mye ressurser på å utvikle effektsterke motorer med lavt utslipp, noe som får til dels store utslag på prisen. Rent matematisk viser salgstakten at runder vi 250 AMG-biler før året er omme. Det var ikke mange som våget å tro noe slikt 1. januar i år, men det fremstår plutselig mer realistisk for hver dag som går, forteller Hermansen.

Les vår test av Mercedes SLS AMG her:

Selger mange av "versting-utgavene"

– Det mest overraskende med AMG-salget det siste året er likevel at de heftigste modellene selger såpass godt. AMG GT R og roadsteren AMG GT C står for omkring 80 prosent av de 36 GT-modellene vi har solgt så langt og salgsavdelingen jobber aktivt med å øke kvoten da vi selger alt vi får tak i om dagen.

– Det er naturlig nok en del kunder som setter pris på diskresjon når vi snakker om biler til over 2 millioner kroner. Dette spenner fra entusiasten som har spart gjennom et langt liv for å virkeliggjøre drømmen, til de som ser på det som et investeringsobjekt.

– Når det gjelder 43-serien opplever vi at AMG er blitt tilgjengelig for langt flere. Utviklingen i salget av biler som ligger i området pluss/minus én million kroner øker. Det er ikke få kunder som tidligere så på store SUV’er, som nå faller ned på AMG C 43 stasjonsvogn og AMG 43 stasjonsvogn med luftfjæring, avslutter en tydelig fornøyd Hermansen.

Her kan du kjøre i ring rundt naboens SUV

AMG fyller 50 år omtrent på denne tiden og bilen på dette bildet var noe av det første de bygde.
AMG fyller 50 år omtrent på denne tiden og bilen på dette bildet var noe av det første de bygde.

50 år i år

I år fyller AMG også 50 år og for de av oss som er glade i bil er det jo morsomt at AMG har lyktes med sitt, i utgangspunktet, litt sære konsept.

Selv om mange av oss ikke har råd til å kjøpe en slik bil nå, så blir jo også disse billigere bruktbiler etterhvert og da kan det jo være et håp for vi som ikke har anledningen til å putte mer enn én million i nybilkjøpet.

Les også: Denne Mercedesen er verdens råeste stasjonsvogn

AMG-salget i Norge

2012: 28 stk

2013: 26 stk.

2014: 29 stk.

2015: 55 stk.

2016: 115 stk.

2017: 272 stk (stipulert ut fra salgstakt)

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor