Bilen for deg med VELDIG dårlig vei til hytta

Synes du en vanlig E-klasse All-Terrain blir kjedelig, så liker du kanskje denne bedre? Prosjektet er i alle fall rimelig ekstremt.
Synes du en vanlig E-klasse All-Terrain blir kjedelig, så liker du kanskje denne bedre? Prosjektet er i alle fall rimelig ekstremt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her får du 16 tommers bakkeklaring!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye E-klasse All-Terrain er en litt mer høyreist versjon av vanlig E-klasse. Men en ingeniør hos Mercedes syntes den ble litt for pinglete når det kom til offroadkjøring.

Ingeniøren heter Jurgen Eberle, og da han fikk sin bil tenkte han at det kunne vært moro med noe litt mer kapabelt til å komme seg fram i ulendt terreng.

Og når du jobber som ingeniør for Mercedes, har du litt andre muligheter til å realisere dagdrømmer enn folk flest. Og resultatet av Eberles påfunn er det du ser biler av i denne artikkelen: E-klasse All-Terrain 4x4².

Sier de skal lage verdens beste offroader

En viktig modifisering

Det alle viktigste som er gjort med bilen, er at den har fått nye akslinger, som gir økt bakkeklaring. Sammen med 35" dekk, flyter denne E-klassen solide 16 tommer over bakkenivå.

Samtidig er bredden på bilen økt med åtte tommer. Så parkeringshus er neppe det du oppsøker på første turen i denne doningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Bilen ser egentlig mest ekstrem ut bakfra. Kjører du en Lamborghini Huracan kommer du nesten halvveis under bilen før du tar oppi ...
Bilen ser egentlig mest ekstrem ut bakfra. Kjører du en Lamborghini Huracan kommer du nesten halvveis under bilen før du tar oppi ...

Sterk

Motoriseringen består i en 3,5-liters bensinmotor som yter knappe 330 hk – hentet fra E400. Den slags muskler gir naturligvis noen fordeler når du skal komme deg opp bratte bakker.

Men i motsetning til de fleste andre høyreiste og ekstreme offroad-biler er det ikke snakk om hverken lavgirserie eller differensiallås.

Det setter noen begrensninger på framkommeligheten. Men vi tipper du kommer deg hele veien til hytta likevel.

Dette er bilen som nekter å dø

Kan bli produsert

Ordet breiflabb kom av en eller annen grunn opp i bevisstheten da vi så dette bildet ...
Ordet breiflabb kom av en eller annen grunn opp i bevisstheten da vi så dette bildet ...

I utgangspunktet er dette en unik "one off"-bil. Men mottakelsen har allerede vist seg å være så positiv, at Mercedes ifølge Carscoops skal være åpen for å produsere flere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi snakker naturligvis et svært begrenset opplag, men likevel. Tenk å ha denne på plass til påskeferien!

Du må nok i tilfelle være god kompis med herr Eberle eller har uvanlig tette kontakter mot Mercedes-systemet, om du skal ha en sjanse til å få hendene på en slik. Ja, også hjelper det naturligvis med en raus porsjon siffer på bankkontoen ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

G63 AMG 6x6: Her er en enda mer ekstrem offroader!

Ikke første gang

E-klasse-prosjektet vi omtaler her er på ingen måte det første, eller for den del det mest ekstreme offroad-prosjektet til Mercedes. De har for eksempel den helt vanvittige G63 AMG 6x6 på samvittigheten.

Så lenge du har penger nok, er det med andre ord få begrensninger i bilverden. Og det er jo fascinerende å se hva noen klarer å finne på!

Mercedes vet hvordan de skal lage ekstreme offroad-biler som legges merke til ...
Mercedes vet hvordan de skal lage ekstreme offroad-biler som legges merke til ...

Dette er julegaven til entusiasten som har (nesten ) alt

Denne saken ble først publisert i Broom.no