11 år gammel – men likevel splitter ny

En helt ubrukt 11 år gammel bil er sjelden vare. Når bilen i tillegg er verstingen Mitsubishi Evo – er det rett og slett helt unikt.
En helt ubrukt 11 år gammel bil er sjelden vare. Når bilen i tillegg er verstingen Mitsubishi Evo – er det rett og slett helt unikt. Foto: Foto: ebay.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke så rart at budene begynner å hagle inn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det blir kanskje litt feil å si at en gjenstand som er produsert for 11 år siden er ny. Men i akkurat dette tilfellet mener vi å ha en viss dekning for det.

Denne Mitsubishi Lancer Evolution IX fra 2006 her fortsatt plastbeskyttelsen fra fabrikk på både seter og pedaler, samt den originale taggen hengende i hanskeromsåpningen.

På speedometeret er det klokket i 9 miles (14,5 km – altså snaut 1,5 mil!) – i løpet av disse årene!

Kun 9 miles, eller 14,5 kilometer, har bilen kjørt på 11 år! Foto: Foto fra ebay.
Kun 9 miles, eller 14,5 kilometer, har bilen kjørt på 11 år! Foto: Foto fra ebay.

Versting-utgaven

Det er vel omtrent det bilen har kjørt ut av fabrikken, inn på en båt og opp på en lastebil før den havnet der hvor den står nå, nemlig hos en Mitsubishi-forhandler i California. Så mye nærmere ny bil kommer man altså ikke.

I tillegg er den til salgs!

At det er verstingen Mitsubihi Lancer Evolution gjør heller ikke saken dårligere. Disse bilen var legender allerede da de rullet av samlebåndet, en status som ble ytterligere styrket da produksjonen opphørte i 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ti forskjellige gatemodeller av Mitsubishi Lancer Evolution ble produsert fra 1992 og frem til 2015. Vår bil her er en Evo 9, som de ofte forkortes.

Se så billig råskinnet er blitt

Beskyttelsesplasten på seter og pedaler er fortsatt på plass. Det samme er taggen i hanskeromsåpningen. Foto: Foto fra ebay.
Beskyttelsesplasten på seter og pedaler er fortsatt på plass. Det samme er taggen i hanskeromsåpningen. Foto: Foto fra ebay.

Morsom og robust bil

Det betyr en 2-liters turbomotor på 286 hestekrefter. Motorene var, på grunn av motorsportssatsningen, lett å skremme ytterligere opp. Av samme grunn var bilen allerede fra fabrikk bygget med tanke på motorsport, med store bremser og veldimensjonert og robust hjuloppheng og drivverk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innvendig er de enkle, nesten litt simple. Mye for å redusere vekt, som jo er viktige i dette gamet.

Kjøregleden, presisjonen og ytelsene er det lite å si på. Dette er pur moro på veien, enten det er en svingete grusvei eller en asfaltert bane.

Bilene er naturlig nok også utstyrt med forholdsvis brutale spoilere, store felger og kanalskjørt så de ser passelig frekke ut, samtidig som en lav buldrende eksoslyd avslører at dette er noe mer en bare ekstra styling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av Norges råeste familiebiler

Motoren er på 2-liter har turbo og byr på 286 friske hestekrfter. Foto: Foto fra ebay
Motoren er på 2-liter har turbo og byr på 286 friske hestekrfter. Foto: Foto fra ebay

Det tynnes i rekkene

Opprinnelig var Evolution-modellene kun ment for salg i Japan, men etterspørsel også i resten av verden førte til at modellen ble tilgjengelig i Europa fra og med den femte utgaven.

Den store etterspørselen etter sportsbiler i USA, samt rally-suksessen bilene stod for, førte til at Mitsubishi fra og med den åttende generasjonen (2003) også har solgt Evolution-modellene på det amerikanske markedet.

Men det er mange av disse som har levd et hardt liv, og det tynnes i rekkene av fine, original eksemplarer. Derfor er det godt at det finnes biler som den vi omtaler her.

Historien bak akkurat denne bilen kjenner vi ikke til. Men den ble i alle fall bestilt av en forhandler i California 30. september 2006. Kanskje til en kunde som ikke dukket opp? Var det motorsportsplaner som gikk i vasken? Var det pengene som ikke strakk til likevel? Den ble neppe bestilt for å settes i utstilling i butikken, for da hadde nok plasbeskyttelsen vært fjernet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Den ble bestilt i september 2006 – siden skjedde ingenting... Foto: Foto fra ebay.
Den ble bestilt i september 2006 – siden skjedde ingenting... Foto: Foto fra ebay.

Du kan spare mye på å importere drømmebilen

Den tar av på ebay

Kan det ha vært for å ta vare på den for ettertiden? Mulig, men rart.

Se hele annonsen og alle bildene av bilen her:

Telefonen blir heller ikke besvart hos forhandleren som har lagt den ut på ebay når vi forsøker å ringe.

Alt tyder imidlertid på at denne bilen raskt finner en ny eier, uansett. Hele 59 bud har kommet inn på bilen og prisen er i ferd med å ta litt av... 108.000 dollar er den oppe i når vi skriver dette. Det tilsvarer nesten 900.000 norske kroner. Før avgifter, moms, forsikring og frakt.

Det er vel med det lite trolig at denne havner i Norge. Det er så klart litt synd. Men vi håper at den unike bilen får et godt hjem dit den kommer når auksjonen avsluttes om kun kort tid.

Mitsubishi Lancer Evolution: Har gitt oss mye moro på fire hjul

Denne saken ble først publisert i Broom.no