Med denne får du en uvanlig kombinasjon

Lexus brente til med skikkelig krutt, da da lanserte den hårreisende raske IS-F. Med over 400 hk går det unna i denne bilen. Men i motsetning til mange andre modeller i segmentet, har den også svært god driftssikkerhet.
Lexus brente til med skikkelig krutt, da da lanserte den hårreisende raske IS-F. Med over 400 hk går det unna i denne bilen. Men i motsetning til mange andre modeller i segmentet, har den også svært god driftssikkerhet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten har den over 400 hk og har falt mye i pris.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus står ikke bare for luksus. Toyotas premiummerke har også ambisjoner når det kommer til sportslige- og underholdende biler.

Det viste de til det fulle, da de lanserte en spesialutgave av sedanen IS, første gang i 2008.

Monsteret fikk betegnelsen IS-F – og under panseret satt en illsint V8-er.

En IS-F er ikke vanlig å finne på det norske bruktmarkedet. Men akkurat nå ligger det faktisk to til salgs. En 2009-modell og en 2012-modell.

Rå motorisering

La oss først ta litt om det begge bilene har til felles. Nemlig motoren. Lexus sparte ikke på kruttet da de skrudde sammen 5-literen med åtte sylindre i V-formasjon. Det kunne de heller ikke, med konkurrenter som BMW M3 og Audi RS4 i siktet.

Resultatet ble 423 hk og over 500 Nm dreiemoment. Dette klarte Lexus takket være et samarbeid med Yamaha.

Med denne kraftkilden klarer IS-F å sprinte fra 0-100 km/t på bare 4,8 sekunder. Forutsatt at du klarer å plante kreftene i bakken da – vi snakker tross alt om bakhjulsdrift her ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Går og går

En ting til som disse bilene har til felles, er driftssikkerheten. Det er altså ingen selvfølge på biler med så mye krefter. De blir ofte kjørt hardt, med følgende slitasjerelaterte utgifter. Vedlikeholdsbudsjettet kan bli skyhøyt.

Der er Lexus i en egen klasse. Bilene er bygget med en ekstremt fokus på detaljer og varighet. Følges bilen opp skikkelig, skal du normalt ikke få mange overraskelser her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

To ting på en gang, der altså, både rå ytelser og driftssikkerhet.

I tillegg kan du nok vente deg ekstremt god service hos forhandlerne. Lexus-eierne vinner kundetilfredshetsundersøkelsen hvert bidige år.

Les vår test av Lexus IS-F her

Den rimeligste

Slik ser den billigste IS-Fen ut.
Slik ser den billigste IS-Fen ut.

Av de to bilene som vi har funnet på bruktmarkedet, er det naturlig nok den eldste som koster minst. Prisantydningen på 2009-modellen er 545.000 kroner.

Den har gått 115.600 kilometer, har hvit perlemor lakk og sort skinninteriør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til de originale 19" felgene som fulgte bilen som ny, får du med 20" Vossen-felger.

Vinterdekk følger også med.

Klikk her for å se hele annonsen

Den dyreste

Her er 2012-modellen.
Her er 2012-modellen.

Alternativ to er 2012-modellen som bare har 41.700 kilometer på samvittigheten. 835.000 kroner må du ut med for å bli eier av denne.

Den ble kjøpt ny i Norge, og det gjenstår fortsatt nybilgaranti på bilen. Såvidt. Den utgår i løpet av juli.

Denne har også Torsen Limited Slip-differensial og en rekke annet utstyr som fulgte med den nyere modellen. Det er også montert nytt eksosanlegg som skal gi et enda sintere lydbilde.

Denne er sort med sort interiør – og har de originale felgene.

Klikk her for å se hele annonsen

Men ...

IS-F er en sjelden fugl på norske veier. Det gjør den, etter vår mening, enda mer interessant. Her kan du sikre deg en bil som naboen ikke har maken til. Eller, rent visuelt kan det hende han har en som ligner veldig. Men hans har neppe to enderør plassert over hverandre på hver side bak ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den eneste malurten i begeret er at selv om Lexus stort sett ikke går i stykker, vil du fortsatt ha et mindre hyggelig drivstoff-budsjett. Blandet forbruk er oppgitt til 1,16 l/mil.

I tillegg er det ikke til å komme fra at både forsikring på en så rå bil, og timepriser hos Lexus som bør stå for alle servicene, ikke akkurat blir småtteri.

Men det gjelder jo for alle bilene i denne klassen. Så hvorfor ikke være litt annerledes og gå for en modell som (nesten) ingen andre har?

Her kan du lese hva norske eiere av Lexus synes om bilen sin

Les også:
Lexus IS kan være et veldig smart bruktbilkjøp Lexus RC 300h ser ut som én million kroner Lexus kommer med nytt råskinn

Denne saken ble først publisert i Broom.no