Direktør-biler for oss med vanlig lønn

Lyst på en Jaguar, Mercedes, BMW eller Lexus i oppkjørselen? Ingen av disse koster mer en VW Passaten til naboen.
Lyst på en Jaguar, Mercedes, BMW eller Lexus i oppkjørselen? Ingen av disse koster mer en VW Passaten til naboen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse luksusbilene får du til under 300.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Direktørbil har forlengst blitt et begrep. Men hva er en direktør-bil egentlig? Det kommer selvfølgelig an på direktøren og ikke minst på hvordan hver og en av oss definerer begrepet.

Men i manges hode er det nok en litt stor sedan. Ofte et velutstyrt eksemplar og av et merke vi definerer som «premium». Med noe over middels antall hestekrefter under et langt panser, og på toppen av det har en prislapp som gjør at vi vanlige dødelige bare kan drømme om disse bilene.

Med dette som utgangspunkt puttet vi 300.000 kroner i lomma og tok en tur ut i verdensveven for å se hva vi som vanlige lønnsmottagere kan få av nettopp direktør-biler, for denne prisen.

De blir selvfølgelig ikke nye. Men man får fortsatt staselige, komfortable og velutstyrte biler som gjør at naboen tror du har hatt fått et realt lønnstillegg. Selv om bilene koster mindre enn hans VW Passat eller Toyota Avensis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er noen av de vi fant:

2006 Mercedes S-klasse: Kr. 269.000,-

Mercedes S-klasse byr blant annet på et fasjonabelt interiør.
Mercedes S-klasse byr blant annet på et fasjonabelt interiør.

Mercedes S-klasse er kanskje direktør-bilen framfor noen. Den passer enten du er disponent i et revisjonsforma eller sirkusdirektør. Den har noe litt konservativt over seg som passer godt for de som begynnere å få grått hår og høye viker. Samtidig har S-klasse alltid vært moderne på den måten at den har vært tidlig ute med innovasjoner som har kommet i billigere modeller senere.

Alt du må vite om denne generasjonen Mercedes S-Klasse her:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For 300.000 kroner for du en rundt ti år gamme bil, altså den som ofte kalles W221. Det litt snodige med S-klasse er at de enten har gått veldig langt, eller veldig kort. Førstnevnte har gjerne vært eid av noen som har mye langkjøring og vet å sette pris på den nesten unike komforten S-klasse gir. I andre ende ofte biler som har blitt brukt til representasjon, eller der eieren har en SUV og en sportsbil i stedet, og ikke har bruke S-klassen spesielt ofte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se eksempel på annonse for Mercedes S-klasse her:

2006 BMW 750i: Kr. 279.600,-

Designet er litt elsk eller hat, men luksusbil er den så absolutt.
Designet er litt elsk eller hat, men luksusbil er den så absolutt.

BMW 7-serie er en annen typisk direktør-bil som du får for 300.000 kroner, eller langt billigere enn det også om du vil.

Modellen følger på sett og vis Mercedes-oppskriften men henvendte seg nok til en litt yngre kjøpegruppe, tross alt. Til de som ikke hadde grått hår og kulemage, men som gikk Birken på ski og syklet Grenserittet. Altså de litt mer sporty. Hvilket også speiler bilens egenskaper generelt, om vi holder sammenlikningen mot Mercedes.

Les vår bruktbiltest av BMW 7-serie her:

Til prisen vi her snakker om her får du en 7-serie som ble designet av amerikanske Chris Bangle. Det betyr litt elsk eller hat. Men facelift-utgaven som vi snakker om her, er nok mer spiselig for de fleste. Du kan også få den med stor 4,2-liters V8-er på hele 367 hestekrefter om du vil. Alternativet kan være å kjøpe en med mindre motor, som både er nyere og billigere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se eksempel på annonse for BMW 750i her:

2008 Lexus GS: Kr. 299.900,-

Lexus GS ser du ikke på hvert norske gatehjørne.
Lexus GS ser du ikke på hvert norske gatehjørne.

Lexus er på mange måte outsideren i dette selskapet. Men det faktum at bilene er relativt sjeldne, dyre, velutstyrte og ikke minst har en legendarisk god driftssikkerhet, gjør at de definitivt er kvalifisert til det gode selskap. Ser man til andre markeder som for eksempel USA, er det liten tvil om at dette er en premiumbil, selv om den er japansk.

Lexus var dømt nord og ned – men holder fortsatt koken.

Lexus har vært i salg i 27–28 år nå og begynner å få både tradisjoner og røtter. Også blant skeptiske nordmenn. Rent teknisk er det nok også den beste av disse og kanskje den som er minst skummel å eie. Motoren i 450 h er en 3,5-liters V6 og den har hybrid drivlinje med elmotor og batteri i tillegg.

Bilen i vårt eksempel har bare én eier og har ikke gått mer enn snaue 40.000 kilometer. Så til tross foren alder på snart ti år bør det være mye bil igjen her. Og det er i alle fall ikke tvil om at du får mye bil for pengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se eksempel på en slik Lexus annonse her:

2012 Jaguar XF: Kr. 299.900,-

XF er luksusbil som skiller seg fra mengden.
XF er luksusbil som skiller seg fra mengden.

Jaguar er også en typisk direktør-bil. I alle fall den klassiske XJ-en. Her har vi funnet en litt mer moderne og litt mindre konservativ utgave i form av Jaguar XF. Som faktisk gir overraskende mye og relativt ny bil for pengene. Her får man en 2012-modell med dieselmotor på 190 hestekrefter, som ikke har gått veldig langt, for under 300.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jaguar XF: Sportslig luksus til under halv pris

XF erstattet S-Type tilbake i 2007. Den hadde en betydelig facelift i 2011, som er å finne på bilen i vårt eksempel.

XF byr kanskje ikke på samme aristokratiske interiør med treverk og skinn som i eldre Jaguar, men bilene er allikevel ofte velutstyrte og byr også på litt morsommere kjøreegenskaper enn eldre Jaguarer gjør.

Se eksempel på en slik Jaguar-annonse her:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tenk på dette før du kjøper:

Alle disse bilene byr definitivt på det lille ekstra i form av komfort, ytelser og ikke minst status. Det største problemet med litt tilårskomne luksusbiler er ikke å ha råd til å kjøpe dem – men å ha råd til å eie dem.

For disse bilene var teknisk avanserte for sin tid og bød ofte på ikke altfor godt utprøvde innovasjoner. Noe som igjen ikke bare kan bli dyrt, men svært dyrt, om noe går i stykker. Selv om bilene i utgangspunktet er gode, gjør både alder og kilometer noe med dem.

Dette er derfor biler som bør sjekkes litt ekstra nøye før kjøp, slik at drømmebilen ikke blir en altfor kostbar opplevelse. Er man ikke bilkyndig selv, er en tilstandsrapport på et merkeverksted en god ide, og selv om det koster litt, så kan det fort spare deg for store bekymringer og enda større pengebeløp.

Leter man opp pene, velholdte biler i god teknisk stand - ja, så er alle disse fortsatt staselige biler som vil høste misunnelige blikk.

Les også: Dette kan du fortsatt gjøre selv på bilen

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Se også:

Her får du diger luksusbil til under 200.000 kroner
Her får du fullblods luksusbil til under 300.000,–
Her får du overdådig luksusbil til lavpris