Her får du fryktelig mye moro for pengene

Dette er verdens raskeste forhjulsdrevne produksjonsbil rundt Nürburgring. Det sier det meste.
Dette er verdens raskeste forhjulsdrevne produksjonsbil rundt Nürburgring. Det sier det meste.
Artikkelen fortsetter under annonsen

DRESDEN (Broom / TV 2): Nå har vi testet Civic Type R.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

La meg først starte denne testen med å si unnskyld til Honda. De som har vært innom Broom en del, har sikkert lagt merke til at når det gjelder lanseringer i utlandet, så har vi ofte en liten ringerunde for å få et kjapt førsteinntrykk av bilen, for deretter å presentere en litt grundigere test litt senere.

Da vi kjørte ringerunde på Civic Type R, hadde jeg ikke mange minuttene i bilen bak meg, og hadde så vidt fått kjent litt på bilens egenskaper. En ting jeg ikke hadde fått prøvd var de tre kjøremodus-innstilllingene, hvorav en er merket "Comfort". Jeg regnet med at bilen var like kompromissløs som forrige modell, og kastet ut en floskel om at bilen neppe var den mest velegnete for en norsk fylkesvei full av humper og hull.

Vel, det kan jeg avkrefte som Fake News. Med Comfort-innstilling er faktisk Civic Type R klar for alle typer norsk vei. Selvsagt er den ikke like myk som en vanlig personbil, men den er langt mer komfortabel enn for eksempel en Mini Cooper eller forrige generasjon Civic Type R, som ikke hadde en slik Comfort-innstilling. Så kort fortalt: Jeg var forutinntatt. Jeg hadde ikke fått prøvd kjøremodusene. Jeg ble overrasket. Civic Type R imponerte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med det ute av veien, kan vi fokusere på andre aspekter ved det som Honda beskjedent kaller «Europas raskeste forhjulstrekker». Noe som får meg til å lure på om det finnes noe enda råere gjemt bort i Vietnam eller Colombia, men det er nok sannsynligvis «Verdens raskeste forhjulstrekker» vi snakker om her. Den klarte Nürburgrings nordsløyfe på 7.43.8, det sier det meste om bilens egenskaper på bane.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Dette er virkelig en ekte "pocket rocket" som de sier i England.
Dette er virkelig en ekte "pocket rocket" som de sier i England.

Hvordan er den å kjøre?

Her refererer jeg først til innledningen på denne saken. Nye Civic Type R fungerer nemlig fint også til normal kjøring på vanlige veier uten nylagt asfalt. Comfort-moduset gjør susen. Vanlig Sport-modus er standardinnstilling på bilen, og den som står på når du kjører avgårde, og gir den rette bøllekarakteren til bilen. For helværst kjøring på bane, slår man over til +R. De ulike programmene har med både dempere, styring og gassrespons å gjøre, men særlig demping gjør store utslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den forrige Type R hadde som nevnt intet komfortmodus, så mange vil nok bli glade over å høre at de nå har denne muligheten. Under vår testrunde i Tyskland ble det god tid til ulik kjøring, med alt fra fin motorvei til mer vanlige småveier, bygater og banekjøring på Lausitzring (den indre banen med mange svinger, og ikke den store tri-ovalen). Det geniale med Type R er at den passer utmerket til alt. Selv kjøring i bygater med brostein går fint, og på bane klarer man å kjøre langt raskere enn det man tror er mulig med en slik type bil.

For til heftig kjøring fungerer alt på en helt fantastisk måte. Styringen er aldeles utmerket. Det handler om følelsen i rattet, motstanden, vektingen og beskjeden man får fra forhjulene om hva som skjer. Alt føles helt naturlig, og helt perfekt. Det gjør også at man får mer tiltro til hva bilen holder på med, slik at det går enda raskere rundt en bane.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Få kan presise manuelle gearkasser som Honda, og her får du en aldeles utsøkt 6-trinns kasse med en vandring på bare 40 mm. Ikke like rått som den gamle S2000 hvor vandringen bare var på 35 mm, men ikke langt unna. Det er stort sett klikk-klakk giring opp og ned, selv om giringen fra femte til fjerde ikke føltes like smooth som de andre girskiftene. Av en eller annen grunn trengte akkurat det trinnet litt mer styrke for å komme på plass enn de andre.

Perfekt bil når forholdene virkelig blir tøffe

Nytt på denne Type R er turtallsmatching ved nedgiring, slik at turtallet tilpasses det laveste giret idet du girer ned på vei mot en sving. Det fungerer aldeles glimrende, men hvis du er av den gamle typen som på død og liv vil gjøre såkalt «Heel and toe», kan du slå av denne turtallsmatchingen. Du må riktignok inn i menyen for å finne det, (det er ingen knapp eller bryter), men du har i hvert fall muligheten. Girkassen har for øvrig også fått en ny vannkjølt oljekjøler. Bremsene er selvsagt også førsteklasses, og er Brembo 350 mm skiver foran, og 305 mm bak, med firestemplede kalipere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med Agile Handling Assist sørger frontdiffen for å gi en lett bremseeffekt til det innerste hjulet i sving når de to forhjulene har ulik hastighet, og sørger for at understyring blir kraftig redusert. Opphenget foran er MacPherson, mens bakhjulsopphenget er nytt og helt uavhengig i form av et Multilink-system med to nedre armer og en på toppen. Continental Sport Contact 6 i 245/30R20 gir bedre grep enn før og mindre understyring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan er plassen?

Type R er basert på en vanlig firedørs Civic, så plassen er bra. Fire voksne har god plass, både foran og bak, og baksetet duger fint for personer på opptil to meters høyde. Bagasjerommet er på 420 liter, det er slett ikke så verst.

Og det tenker jeg er nok om plassen!

Hvis du er ute etter en diskret bil, bør du nok se etter noe annet.
Hvis du er ute etter en diskret bil, bør du nok se etter noe annet.

Går den bra?

For å si det kort: Ja! Gassresponsen er umiddelbar og nådeløs, og skyvet er jevnt og brutalt hele veien. Vi prøvde mange ulike spurter underveis, og så 253 km/t på speedometeret på det meste. I motsetning til gamle tiders VTEC-motorer, hvor du måtte ha svært høye turtall for å få tilgang til gromeffekten, er det her et godt skyv også fra lave turtall. Maks dreiemoment er 400 Nm, og det nås allerede ved 2.500 omdreininger, mens toppeffekten på 320 hk nås ved 6.500 omdreininger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kommer bilen som går lenger enn alle konkurrentene

Det er null problem å ligge i litt over 100 km/t i sjettegir, for så bare å plante pedalen til bunns, og kjenne et jevnt og sterkt skyv som tar deg helt opp i 272 km/t hvis du så ønsker. Det er for øvrig kun under full belastning at det midtre eksosutslippet er et vanlig eksosrør (de to andre er hele tiden vanlige eksosrør), slik at man får mindre støy på lave turtall, og mer rabalder under full guffe. Her er det ingen kunstig lyd, og takk og lov for det. Blandet forbruk er for øvrig 0,77 l/mil, mens CO2-utslippet er 176 gram/km.

Heftig bil sniker seg rundt i historiske omgivelser.
Heftig bil sniker seg rundt i historiske omgivelser.

Finest utenpå eller inni?

Det får bli en smakssak. Bilen ser steintøff ut, både inni og utenpå. Innvendig går alt i rødt og sort, og sportssetene er tilnærmet perfekte med god sidestøtte og overraskende god sittekomfort. Justeringsmulighetene er mange for å finne stillingen man ønsker, og instrumentpanelet er oversiktlig og logisk. Hvis du ønsker det, kan du både måle G-krefter og akselerasjon fra 0-100 km/t, samt kvartmilstid hvis du lever livet ditt en kvart mil i gangen, for å sitere Dominic Toretto.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utenpå er det kilovis med luftinntak, winglets, spoilere og alt det som er. Vingen foran består av en frontsplitter med små vingetupper bakerst på leppa, og på taket bak har man vortexgeneratorer for å skape mer marktrykk. Alt er laget for funksjon, og gir bilen mer marktrykk enn forrige generasjon. Siden bilen er 25 mm lavere enn før, måtte man også lage et nytt luftinntak på panseret for å gi nok kjøling til motoren.

Her er det rett og slett hysterisk morsomt å sitte.
Her er det rett og slett hysterisk morsomt å sitte.

Og hva er konklusjonen?

Som standard kommer Type R med både bremseassistent og bakkestart, samt A/C og vanlig cruisekontroll, pluss seks høyttalere og syvtoms touchscreen.

Med såkalt GT-pakke får du to-sone klimaanlegg, 8 høyttalere, Garmin navi, automatiske vindusviskere, parkeringssensorer, Honda Sensing pakken (sikkerhetsutstyr som f.eks adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsler, blindsonevarsler), og GT-pakken kjennetegnes med en rødt markert stripe rundt den nedre spoilerdelen av bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge er det ventet at man kun får kjøpt GT-pakke versjonen, og den vil koste sånn cirka 600.000 kroner.

Snusfornuftige Passat-entusiaster vil kanskje jamre over at det er mye penger for en Civic, men da har de ikke skjønt poenget. Honda Civic Type R er ett fantastisk råskinn som vil gi deg ekstreme mengder med kjøreglede. Du kan kjøre som en villmann på bane, du kan kjøre i komfortmodus hvis du bor langs en hullete fylkesvei, og med forhjulstrekk kommer du deg også opp bratte vinterbakker.

Dette er altså en supermorsom bil du kan bruke hele året, uansett vær og føre. I tillegg får du Hondas velkjente byggekvalitet på kjøpet. Med andre ord er ikke 600.000 kroner dyrt i det hele tatt. Honda Civic Type R er ren og skjær kjøreglede for alle oss som elsker duften av bensin!

Nå er dette Norges nest mest solgte bil

Saken ble først publisert på Broom.no