Premiere: Dette blir drømmebil for mange nordmenn

Her er den akkurat avduket: Splitter nye Jaguar E-Pace. Jaguars nye og kompakte SUV kommer på markedet tidlig neste år.
Her er den akkurat avduket: Splitter nye Jaguar E-Pace. Jaguars nye og kompakte SUV kommer på markedet tidlig neste år.
Artikkelen fortsetter under annonsen

LONDON (Broom / TV 2): Den nye folke-SUVen fra Jaguar har debutert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For to år siden kom de med sin første SUV. Nå har Jaguar akkurat trukket teppet av en annen svært spennende nyhet. E-Pace er lillebroren til storsuksessen F-Pace. Og den er en bil som gjør Jaguar-SUV oppnåelig for mange flere enn i dag.

I fjor økte Jaguar salget sitt med hele 83 prosent, mye takket være F-Pace. Den har blitt en stor suksess og har hentet en helt ny kundegruppe til merket . Derfor er det kanskje ikke rart at Jaguar har fått blod på tann. To nye SUV-er er nemlig på vei, en av dem har akkurat debutert i London.

Mange og tøffe konkurrenter

Under stor festivitas og med presse fra hele verden til stede, presenterte Jaguar sin E-Pace for første gang. Dette er en bil som blir uhyre viktig for Jaguar de kommende årene. Her går de inn i en dominerende bilklasse. De typiske familie-SUVene har gått sin seiersgang i Norge og resten av Europa de siste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lenge fikk de japanske og koreanske bilmerkene dominere. Men så våknet også de europeiske produsentene. De siste årene har premiummerkene kommet på banen og tatt store markedsandeler.

Det er naturligvis det som også er ambisjonen for Jaguar. Med E-Pace får de en innstegs-SUV som skal rekruttere mange nye kjøpere. E-Pace skal stjele salg fra topputgavene til de mer folkelige merkene. Og ikke minst skal den gå rett i strupen på konkurrentene fra Audi, BMW og Mercedes. Ja kanskje også konsernets egne modeller, Range Rover Evoque og til en viss grad Land Rover Discovery Sport.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Hekken minner mye om storebror F-Pace, det samme gjør de kraftige "hoftene" langs siden og bak.
Hekken minner mye om storebror F-Pace, det samme gjør de kraftige "hoftene" langs siden og bak.

F-Pace: Her blir du førstemann til fjells

Stort bagasjerom

For å klare det har Jaguar satset tungt på design. E-Pace skal skille seg ut og være både mer sporty og mer eksklusiv enn konkurrentene.

Med lengde på rett under 4,40 meter er dette en kompakt SUV. Likevel er den innvendig plassen imponerende god. Tidligere var ikke plassutnyttelse noe Jaguars designere og ingeniører brydde seg så veldig om. Nå har det imidlertid hatt høy prioritet. Fire voksne har god plass i kupéen og bagasjerommet svelger unna imponerende 575 liter. Det betyr at dette bør kunne fungere som familiebil for svært mange.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jaguar bruker naturligvis merkevaren sin for alt den er verdt. De skal tiltrekke seg kunder som synes tysk premium begynner å bli for hverdagslig, og som vil ha noe annet enn naboen. Samtidig skal de naturligvis også appellere til eksisterende Jaguar-kunder, som kan tenke seg å bytte til en kompakt SUV.

Fronten er nok den delen av bilen som krever mest tilvenning.
Fronten er nok den delen av bilen som krever mest tilvenning.

Bra bil – men sjekk prislappen!

Endel hard plast

Norske priser vet vi foreløpig ikke noe om. E-Pace kommer med en typisk innstegsmodell som har 150 hestekrefter, manuell girkasse og bakhjulstrekk. Den kommer neppe mange til å kjøpe. Men vi kan jo gjette at modellen med 2-liters dieselmotor på 180 hestekrefter, automat og 4x4 vil starte et sted rundt 450.000 kroner, kanskje blir det nærmere 500.000. Da er den i det øvre prissjiktet i klassen, men det kan nok også Jaguar tillate seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så blir det helt sikkert ikke noe problem å bruke godt over en million på E-Pace heller, for de som måtte ønske det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under premieren benyttet vi også sjansen til en kjapp titt på interiøret. Her er det ingen stor overraskelser. Jaguars infotainmentløsning er allerede på plass i flere modeller. Passasjeren foran har fått et håndtak i midtkonsollen til å holde seg fast i, det kjenner vi igjen fra sportsbilen F-Type. Ellers er det ganske mye hardplast i midtkonsollen og på dashbordet, det sladrer litt om hvilken bilklasse bilen tilhører.

Interiøret er pent og funksjonelt, men super-luksus kan du ikke forvente i denne klassen.
Interiøret er pent og funksjonelt, men super-luksus kan du ikke forvente i denne klassen.

Her får du veldig mye bruktbil for pengene

Kommer tidlig neste år

Designmessig skal du ikke være i tvil om at dette er en Jaguar. Den store og gapende grillen er en signatur, det samme er de svøpende linjene langs siden av bilen. Og bakfra hinter baklyktene mot F-Type (igjen). Det samme gjør frontlyktene, som nok også er den mest dristige delen av dette designet. Det kan nok være at det tar litt tid til å bli vant til akkurat det. Vårt førsteinntrykk er at bilen er aller mest vellykket bakfra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jaguar kommer med fem motoralternativer i starten, tre diesel og to bensin. På spørsmål om ladbar hybrid er på gang, får vi et svært svevende svar som egentlig ikke sier noen ting. Men det vil være rart om en helt ny SUV i 2017 ikke er forberedt for det. Uansett blir nok det litt lenger ut i livsløpet til bilen.

Her er det forresten ikke veldig langt fra premiere til bilen skal være ute hos kundene. Produksjonsstart skal skje innen seks måneder, og det blir lansering i en rekke markeder første kvartal 2018.

Vi kommer tilbake med mer om nye E-Pace.

Jaguar lover at E-Pace skal være en av de mest kjøreglade bilene i klassen. Det får vi forhåpentligvis finne ut av i praksis om ikke altfor lenge.
Jaguar lover at E-Pace skal være en av de mest kjøreglade bilene i klassen. Det får vi forhåpentligvis finne ut av i praksis om ikke altfor lenge.

Saken ble først publisert på Broom.no