To brødre som ikke er brødre

Våte drømmer: Både Audi R8 og Lamborghini Huracan trives godt på Rudskogen Motorsenter, men i regnvær er det ikke hastigheten som blir satt på størst prøve.
Våte drømmer: Både Audi R8 og Lamborghini Huracan trives godt på Rudskogen Motorsenter, men i regnvær er det ikke hastigheten som blir satt på størst prøve. Foto: Håkon Sæbø, Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi R8 V10 Plus og Lamborghini Huracán Spyder har samme drivlinje. Forskjellen kunne likevel ikke vært større.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eneggede tvillinger er på de fleste måter helt like, men blir du kjent med dem er de vidt forskjellige. Slik er det med Audi R8 V10 Plus og Lamborghini Huracán LP610-4, som for anledningen var en Spyder, også.

Begge har en 5,2-liters selvpustende V10-motor på 610 hestekrefter, en syvtrinns dobbeltcluch-kasse og et avansert firehjulstrekksystem. Ytelsene på papiret er da også tilnærmet like, men når du gir full gass og setter fjæring og styring på prøve, fremstår R8 som en smørkniv og Huracán som en skalpell.

Der R8 glir lynraskt gjennom terrenget ubesværet og komfortabelt, skjærer Huracán seg gjennom luften som et styrbart prosjektil. Spyder-versjonen er for øvrig litt tyngre, litt tregere, en centimeter høyere og slipper ut litt mer CO2 enn Coupé-utgaven, men fartsfølelsen med taket nede blir desto større.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ekstremisme fra AMG

Fantastiske biler

Olav Medhus, hos AutoXO på Høvik utenfor Oslo som selger Lamborghini, sammenligner bilene med VW Touareg og Porsche Cayenne.

– Disse bilene ble også utviklet samtidig og parallelt, og begge er lette å like, men forskjellene i egenskaper er vidt forskjellige. Mange tror kanskje at de kjøper en racerbil når de kjøper en R8, men det er en Audi, hevder han overfor Finansavisen/ Motor.

La oss likevel konstatere at Audi R8 V10 Plus er en fantastisk bil som har mer enn nok å by på for de aller fleste. Følelsen, ytelsene og opplevelsene ombord er spektakulære og bilen vil ikke skuffe noen. Før de setter seg bak rattet i en Lamborghini Huracán og erkjenner at det faktisk kan gjøres enda bedre. Riktignok med et ikke ubetydelig påslag i prisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Spiller trommer og kjører racerbil til 335 millioner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Store forskjeller

Du merker det allerede når du ser bilene ved siden av hverandre. Huracán er lav, skarp og ser ut som den kommer fra en annen planet, mens R8 har rundere og mer diskrete former, og ligner på en vanlig bil. Når du setter deg inn i bilen, er de italienske setene dype og harde, mens de tyske er komfortable med flott sidestøtte.

Rattet i Lamborghinien er nesten firkantet med skarpe profiler, små betjeningsfunksjoner og store girhendler montert på rattstammen. Audi-rattet er komfortabelt med en flat underkant, en lang rekke store og små betjeningsfunksjoner og to små hendler montert bak på rattet. De særegne og frittstående funksjonsvelgerne for klimaanlegget er en tøff detalj.

Begge bilene har et digitalt instrumentpanel hvor turtelleren uansett er dominerende, i R8 kan det i tillegg velges med to små klokker og en stor skjerm i midten. Midtkonsollen i Audien med girspak, MMI-kontroll og klimafunksjoner kunne sittet i en A1, mens de tøffe vippebryterne, science-fiction-inspirerte girvelgerne og elegante knappene og kommandohjulene for komfort- og klimafunksjonene i Lamborghini-en er som hentet ut av et Star Wars-romskip.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og ennå har du ikke startet bilene.

Les også: Teslas nye modell

Flere kjøreoppsett

Når du så trykker inn startknappen starter begge med et brøl og legger seg på høy tomgang for å myke opp oljer og andre kritiske komponenter. For å kjøre avgårde i R8 må du som i vanlige biler dra i girvelgeren og gi gass. I en Lamborghini må du dra i girhendelen bak rattet og skal du sette den i fri må du dra i dem begge. Revers er en egen spak mellom setene hvor også P-bryteren sitter, mens Audien har en tradisjonell girspak for alle funksjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under bildet)

Foto: Håkon Sæbø, Finansavisen
Foto: Håkon Sæbø, Finansavisen

Når du så starter kjøreturen er de begge komfortable og lettkjørte, men du må huske å heve forstillingen i italieneren når du skal over fartsdumper eller andre ujevnheter. Når du gir gass merker du fort potensialet i bilene, men med kjøreoppsettet i «Strada» og «Comfort» respektive, er gassresponsen slapp, girkassen snill og styringen lett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audien har også kjørefunksjonene «Eco», «Auto», «Dynamic» og «Individual», samt en egen «Performance»-knapp, mens Huracán har «Sport» og «Race». I tillegg har begge bilene et tre-trinns stabilitetsprogram, som delvis følger de nevnte kjøreoppsettene eller kan styres manuelt.

Les også: Her er helt nye BMW X3

Mer direkte

Det er når du hisser opp bilene et hakk eller to at de virkelig store forskjellene kommer til syne. Kontakten og tilbakemeldingene mellom sjåføren og bilen via ratt og pedaler fremstår så mye mer direkte i italieneren at det må oppleves for å forstås. Gassresponsen virker kjappere, styringen fastere, fjæringen stivere og manøvrerbarheten bedre. Dette er likevel ingen kritikk av tyskeren, den er bare så mye mer komfortabel.

Komfortabel er imidlertid en sannhet med modifikasjoner, for når turtelleren passer 6.500 omdreininger i de lave girene på vei mot rødmerkingen på 8.500, påføres du G-krefter som fremtvinger en ikke ubetydelig mengde smerte og frykt. Huden i ansiktet strekkes så hardt bakover at rynker forsvinner, innvollene klasker bakover så alle får six-pack og tunnelsynet oppleves som i Han Solos Millennium Falcon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Girkassene jobber perfekt tilpasset innstilling og oppsett under kjøring. Sjaltingen skjer tilsvarende raskt og brutalt, men du kan også overstyre dem med girhendlene hvis du har egne krav og energi til overs når ratt og pedaler benyttes maksimalt. Noe stor forskjell på de to girkassene merkes ikke, men igjen fremstår italieneren litt strammere enn tyskeren.

Etter få sekunders gasspedalbruk må du uansett aktivere de gigantiske karbonkeramiske skivebremsene som reverserer overnevnte opplevelser med enda flere G-krefter. Både akselerasjonen og retardasjonen er en åpenbaring i begge bilene og lydbildet fra motoren er samtidig en brutal harmoni.

Les også: TopGear i 244 km/t i norsk tunnel

Foto: Håkon Sæbø, Finansavisen
Foto: Håkon Sæbø, Finansavisen

Desibelgleder

Med sportseksosanlegg montert lyder begge bilene som vaskekte racerbiler oppover i turtall, ved nedgiring hentes turtallet opp med et frekt brøl, og når gasspedalen slippes på høyt turtall høres det ut som bestemte mitraljøsesalver. Gjenta disse øvelsene i en tunnel, inntil en fjellvegg eller mellom noen bygninger og omgivelsene vil enten takke deg eller forbanne deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi testet også bilene på Rudskogen Motorsenters regnvåte hovedbane i Rakkestad. Hastigheten ble derfor moderat, men å kjenne hvordan bremser, styring og firehjulsdriften fungerer under trygge forhold, bekrefter opplevelsene fra landeveien. På tørr bane aner det oss at forskjellene hadde blitt enda mer synlige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis en eller begge passasjerene er kvinner som skal lenger enn til butikken er Huracán ubrukelig, da bagasjerommet foran ikke en gang får plass til en skikkelig sminkepung. I R8 er det plass til både en flykoffert, ryggsekk og handleposer, selv om bagasjeplassen ikke er dens styrke heller.

Med en rekke skinn-, karbon-, luksus-, stereo-, kjøre- og andre utstyrspakker øker prisen, men også opplevelsen. Begge bilene er tilpasset et liv i fart hvor reisen er målet og bensinstasjonene ligger tett. De færreste vil noen gang klare å utnytte bilenes potensial fullt ut, spesielt på norske veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å benytte bilenes Launch Control eller selv forsøke å utnytte bilens teknikk og mekanikk maksimalt kan best beskrives som skrekkblandet eufori. Klarer du sistnevnte i en Huracán har du antagelig hjelm på hattehyllen, kjøredress i skapet, lisens i lommeboken og tusenvis av timer på bane. I en R8 skjer det bare litt mer komfortabelt.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen/Motor

Eneggede tvillinger

Modell: Audi R8 V10 Plus - Lamborghini Huracan LP 610-4 Spyder

Motor: 5,2 liter V10 - 5,2 liter V10

HK/kW/Nm: 610/449/560 - 610/449/560

0-100 km/t: 3,2 sek. - 3,4 sek.

Toppfart: 330 km/t - 324 km/t

Vekt: 1.550 kg - 1.542 kg

L/B/H: 442/194/124 cm - 446/192/118 cm

Forbruk: 1,23 l/mil - 1,23 l/mil

CO2-utslipp: 287 g/km - 285 g/km

Bagasjerom: 112 liter - 60 liter

Pris:

Rimeligste: 2.307.300 kr - 2.900.000 kr

Denne modellen: 2.307.300 kr - 2.950.000 kr

Denne med utstyr: 2.534.250 kr - 3.090.000 kr

Pluss: Kjøreegenskaper - Kjøreegenskaper

Ytelser - Ytelser

Komfort - Design

Minus: Design - Pris

Vanlig - Bagasjerom

UP - Fartsgrenser

Design: Bilen er utvilsomt tøff, men det er helt klart en Audi -

Vellykket design som oser fart og kjøreegenskaper

Førermiljø: Lekkert og brukervennlig men nesten helt som i en Audi - Stramt og tøft, med mange særegenheter

Kjøreegenskaper: Komfortabel, men samtidig en ekte sportsbil - Stiv og hard, med knivskarp oppførsel

Ytelser: Helt hinsides - Helt hinsides

Plass: Fint for en helgetur for de flinke pakkerne - Lommeboken og tannbørsten får plass

Mye for pengene: Etter flere avgiftskutt er den fortsatt kostbar - You get what you pay for

Konklusjon: Komfortabel og lynrask supersportsbil 9 - Kompromissløs supersportsbil 10