Klassisk maskineri

Drømmelager: Få meter fra verkstedhallene har BMW Classic ett av sine lager. Her finnes alt fra museumsbiler til konseptbiler. Ved interesse kan du booke et besøk, og se bilene som ikke står utstilt på hovedmuseet. Foto: Håkon Sæbø
Drømmelager: Få meter fra verkstedhallene har BMW Classic ett av sine lager. Her finnes alt fra museumsbiler til konseptbiler. Ved interesse kan du booke et besøk, og se bilene som ikke står utstilt på hovedmuseet. Foto: Håkon Sæbø
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enten du har en mellomkrigs-BMW du skulle fått totalrestaurert, eller behøver service på en eldre M5, er BMW Classic i München stedet for deg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW Classic

• Holder til i Moosacher Straße 66 i München.

• Åpent for alle, enten du vil sette din klassiske BMW på service, eller bare vil kikke.

• Omvisning i utstillingshallene kan bestilles, samt et besøk i BMWs eget bibliotek.

• Verkstedet utfører alt fra enkel service til full restaurering.

MÜNCHEN, TYSKLAND: Det snakkes på tysk med innestemme. Lavt og sindig. I de hvitmalte verkstedhallene vandrer det karer rundt med kjeledresser i en umiskjennelig blåfarge. Motorblokker tømt for stempler og ventiler står på stativer, og løpsbiler i biter venter på tur. Det lukter olje, men stedet er rent som en operasjonssal i ferd med å få inn sin første pasient. Rundt om står det BMW-er i nesten alle aldere, fra 507-er til Z8-er og 5-serie sedaner fra begynnelsen av 90-tallet. En nyrestaurert rød M635CSi står utenfor og glinser. Dette er stedet der Münchens stolthet forvalter sin historie.

Dette er BMW Classic.

Tilbakekjøp

BMW Classic Center ligger ved Milbertshofen-distriktet i Bayerns hovedstad, men lokasjonen er ikke tilfeldig. Få kvartaler unna rager hovedkvarteret BMW-Vierzylinder. På flanken finner du museet, og over gaten troner BMW Velt. Gigantfabrikken BMW-Werk München presser seg inn på siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Litt lenger unna ligger M GmbH og forsknings- og utviklingsavdelingen (FIZ) hvor over 20.000 mennesker jobber. Å farte rundt i området gir en overveldende følelse av at München er BMW. I alle fall dette distriktet.

Det er derfor naturlig at også bilfabrikkens senter for klassiske biler befinner i nærheten, og det er et ganske spesielt sted som er valgt for den relativt nye satsning. Lokalene tilhørte i mange år den tyske bremseprodusenten Knorr-Bremse, men før de overtok var stedet eid av flymotorfabrikken som senere skulle bli til BMW du kjenner i dag. Deler av bygningene stammer fra 1918 – tiden da digre, sorte aeromotorer rullet ut dørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter en heftig ombygging er stedet igjen på BMWs hender – viet til alt som handler om restaurering og pleie av kundebiler, museumsbiler, løpsbiler og restaureringsprosjekter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Preikestolen får nødhytter for turister

(Saken fortsetter under)

Selvfølgelig: Dette er Tyskland og da er det orden i verktøyskapene. Foto: Håkon Sæbø
Selvfølgelig: Dette er Tyskland og da er det orden i verktøyskapene. Foto: Håkon Sæbø

Branding

Benjamin Voss er talsmann for BMW Classic. Han kjører selv en BMW 735i fra 1989, og er rask med å poengter at bilen er manuelt giret. Entusiasmen for halvgamle tyske sedaner sniker seg frem, men litt latent er det likevel. At satsningen på gamle biler – eller rettere sagt branding – er god business for tyskerne, er utvetydig. På overflaten kan det fremstå som idealisme, men BMW er på ingen måte alene om slike forretningsenheter.

Porsche åpnet nylig sitt Classic Center i Son i Norge – ett av tre i verden. Jaguar Land Rover bygger opp nye 50-tallsbiler på chassisnummer de har liggende, og PR-verdien av slike påfunn skal ikke undervurderes.

En ny BMW 2-serie med syv sorte stoffseter og forhjulstrekk har ikke særlig mye til felles med det som foregår i BMWs gamle flymotorfabrikk. Her handler det om forvaltningen av bilmerkets persepsjon, og det later til at BMW har løst det på en kløktig måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når kunden ber oss om det, går vi ut og leter etter biler. Du kan spørre etter en mellomkrigsbil i utmerket stand, og da finner vi og restaurerer bilen her, sier Voss.

Han går med lange skritt forbi en delvis demontert løpsbil. Motoren er sprettet opp, klar for videre kirurgi. Det er mye å se på, men tyskeren har blikket rettet mot en diger grå dør i enden av lokalet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Hos BMW Classic i München tar BMW av seg sine og dine klassiske biler. Enten du eier en mellomkrigsbil eller en kjær 90-talls-BMW er du velkommen. Foto: Håkon Sæbø
Hos BMW Classic i München tar BMW av seg sine og dine klassiske biler. Enten du eier en mellomkrigsbil eller en kjær 90-talls-BMW er du velkommen. Foto: Håkon Sæbø

– Kan vi ta bilder her?

Kanskje. Kanskje ikke. Voss avfyrer noen strenge tyske ord mot en kollega på telefonen. Det virker som han får noen strenge ord tilbake. Her kan vi ikke ta bilder, men her , innenfor neste dør kan vi ta ett . Vi følger på inn i neste verkstedhall. Det lurer kundebiler på alle kanter, blir vi fortalt. Det er det slett ikke sikkert den potensielt prominente eieren vil ha sin bil avfotografert, kommenterer Voss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men ikke alle bilene tilhører kunder. I det Voss stopper opp ved dørterskelen til en ny lagerhall forteller han at det hender de tilfeldigvis ramler over skatter. Det er gamle BMW-er bilfabrikken føler det er verdt å restaurere. Verdt å redde. At en spesiell kunde står klar til å plukke opp regningen er ikke noe absolutt krav.

– Finner vi en bil kjøper vi den, restaurerer og selger etterpå, sier Voss.

Han bemerker at museumsbilene BMW selv disponerer også tas hånd om her, og dem er det mange av. Alt fra vanlige, serieproduserte biler til konseptbiler svinger innom ved behov. De brukes ikke bare til museet noen kvartaler unna, men tas frem på spesialfremvisninger, lanseringer og utstillinger over hele verden.

Les også: Hit vil vi reise i sommer

I trygge hender

Etter å ha ruslet gjennom BMW Classics verksteder og lagerhaller er vi kommet til mottaksavdelingen rett innenfor den originale fabrikkporten. Det er en smakfullt utsmykket cafe hvor smooth jazz spilles i bakgrunnen, og stramme tyskere håndterer hissende kaffemaskiner. Det tyske bilmerkets identitet dominerer stedet – som likevel føles mer eksklusivt enn noen triviell bilforretning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På spørsmål om hvor mange biler som er innom BMW Classic i løpet av et år, trekker Voss litt på svaret.

– Vi hadde 200 biler i fjor, men det inkluderer alt fra totalrestaureringer, som kan ta opp mot to år, til lett vedlikehold.

For det er ikke bare tyngre, ekstremt kostbare prosjekter dette maskineriet av tysk etterrettelighet påtar seg. Voss forklarer at de også utfører lette jobber som oljeskift og bremseservice – også på biler fra 90-tallet. Det er visstnok en del av konseptet.

– Har du en eldre BMW og trenger en spesiell del, skaffer vi denne. Vi produserer nye deler hele tiden, slik at bilene kan holdes på veien. Da produksjonen av BMW Z8 opphørte tok vi over ansvaret for alt av reservedeler, forteller Voss.

Han er tydelig stolt av å kunne vise til over 60.000 deletyper på lager. Voss trekker frem at de nå har bremser til alle typer BMW-er, selv om det ikke nødvendigvis er særlig lønnsomt. Faktisk har de bygget en bil kun bestående av reproduserte deler, bare for å bevise at det er mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi prioriterer deler som er viktige for å holde bilene på veien. Ser vi på en modellserie vi er ferdig med å reprodusere prioriterte deler til, fortsetter vi til mindre viktige komponenter som interiør og detaljer, slik at vi har et fullstendig utvalg.

Les også: En av ti foreldre drakk alkohol hver dag på ferie

Kundeopplevelse

Hvem som egentlig benytter seg av tilbudet BMW presenterer er litt vanskelig å få fatt på. Voss bedyrer at det er åpent for alle, og at det ikke koster noe mer enn å ta service på et hvilket som helst BMW-verksted. Likevel virker anlegget, og menneskene som jobber her, å ligge et solid nivå over noe vanlig tysk verksted. Et BMW-verksted i Norge kan fremstå som en skumme bakgårdssjappe i forhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det later til å være presisjon som regjerer, og kommer du med en møkkete, rusten bil, snarere enn en pertentlig holdt perle, må du nødvendigvis føle deg litt dum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Voss skal beskrive hvordan en kundes ønske kan se ut, legger han frem historien om eieren av den Liechtenstein-baserte industriverktøygiganten Hilti.

– Kjenner dere Hilti? Firmaet som produserer drillmaskiner? Vel, eieren hadde en BMW 2002 Touring i sine yngre dager, og akkurat denne bilen fant hans kone igjen for noen år siden. Bilen var i forferdelig dårlig forfatning, og vi rådet til å finne et bedre utgangspunkt, men eieren insisterte på å få nettopp denne bilen restaurert, sier Voss.

Tyskeren smiler mens han forteller at restaureringen kostet et sekssifret beløp, men føyer samtidig til at en bils historie kan være mer avgjørende enn prisen.

– Alle våre kunder er veldig glad i bilene sine. Det er derfor de kommer hit, sier Voss.

BMW Classic holder til i den gamle flymotorfabrikken fra 1918. Foto: Håkon Sæbø
BMW Classic holder til i den gamle flymotorfabrikken fra 1918. Foto: Håkon Sæbø

Les også:

Dette beviset bør du ha i hanskerommet

Viktig å vite før Fido blir med på ferie

Vi reiser til Spania, men drømmer om paradisøy

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen